سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غایت خرد، اعتراف به نادانی است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 دی 14 , ساعت 3:16 عصر
هاشمیان: کاری کردند که برانکو از آلمان به ایران برنگشت
وحید هاشمیان مهاجم ایرانی بوخوم که ارتباطش با رسانه ها محدود است، در گفت وگویی نظرات خود را درباره شرایط فعلی فوتبال ایران ابراز کرد. به عقیده او قطبی مربی خوبی است اما اگر هدف تغییرات همه جانبه است ما به مربی بزرگتری احتیاج داریم.

وحید هاشمیان مهاجم ایرانی بوخوم که ارتباطش با رسانه ها محدود است، در گفت وگویی نظرات خود را درباره شرایط فعلی فوتبال ایران ابراز کرد. به عقیده او قطبی مربی خوبی است اما اگر هدف تغییرات همه جانبه است ما به مربی بزرگتری احتیاج داریم. یک بزرگ در حد هیدینک که البته به ایران نخواهد آمد! با ما همراه باشید:

• از وضعیت خودت در بوخوم بگو. ظاهرا در تعطیلات سال نوی میلادی به سر می بری.

- به دلیل محدودیت زمانی تعطیلات بسیار کوتاه مدتی را پشت سر گذاشتیم. بعد از ? روز استراحت تمرینات ما از شنبه آغاز می شود و بازی های بوندس لیگا از ?? ژانویه کلید می خورد. تقویم فوتبال آلمان به شکلی تنظیم شده که حدود چهار ماه قبل از آغاز جام جهانی تمام مسابقات فوتبال در همه رده های سنی به پایان می رسد.

• بازگشت به بوخوم عاقبتی جز نیمکت نشینی برای وحید هاشمیان نداشته، این موضوع برایت آزاردهنده نیست؟

- شرایط هر بازیکن با وضعیت تیمش مرتبط است. واقعیت این است که در این فصل نتایج خوبی نگرفته ایم و همه بازیکنان بوخوم از جمله من کمتر از پتانسیل خودمان بازی می کنیم. بازیکنان باکلاس و سطح بالایی داریم اما فعلا در انتهای جدول به سر می بریم.

• بعد از اخراج کولر و انتخاب هایکو هرلیش به عنوان سرمربی جدید بوخوم، تغییری در وضعیت تو به وجود نیامده؟

- مربی جدید رفته رفته از بازیکنان شناخت پیدا کرده. من هم کم و بیش بازی می کنم اما به هیچ عنوان از این وضعیت راضی نیستم.

• در طول تمام این سال ها، وضعیت وحید هاشمیان متاثر از رابطه با مربیانش بوده، با مربی جدید بوخوم راحت هستی؟

- هایکو هرلیش یکی از بهترین مهاجمان آلمان در دوران خودش بوده، من هم رابطه خوبی با او برقرار کرده ام اما احساس می کنم هنوز به خصوصیات فنی من پی نبرده است.

• بعد از خداحافظی با پیراهن تیم ملی، بازی های ملی را تماشا می کنی؟

- اغلب اوقات تماشا نمی کنم. بازی های تیم ملی و لیگ برتر ایران با تمرینات و مسابقات بوخوم همزمان است و به همین دلیل شانس دیدن اکثر بازی ها را ندارم اما از طریق سایت های خبری از ریزخبرهای فوتبال ایران باخبر هستم.

• با توجه به اطلاعاتی که داری، باخت های تیم ملی در بازی های دوستانه و نمایش ناامیدکننده این تیم را چطور تحلیل می کنی؟

- باید واقع بین باشیم و قبول کنیم که تیم ملی بعد از جام جهانی ???? در سراشیبی قرار گرفته است. اگر آخرین بازی تیم ملی در جام جهانی را با آخرین بازی تیم ملی فعلی مقایسه کنید به افت فاحش فوتبال ملی ایران پی می برید. در همان مقطع در حق مربی و بازیکنان تیم ملی بی انصافی می شد. ما مقابل مکزیک و پرتغال تقریبا پایاپای بازی کردیم و به راحتی می توانستیم آنگولا را ببریم اما به شدت از بازیکنانی مثل من، دایی و چند بازیکن دیگر انتقاد می شد و کاری کردند که برانکو از آلمان به ایران برنگشت.

• به نظر تو چه مسائلی باعث شد تا در این فاصله، تیم ملی چنین افت چشمگیری داشته باشد؟

- تمام شرایط دست به دست هم داده یا اینکه فوتبالیست های ایرانی کیفیت گذشته را ندارند و یا مربی بزرگی نداریم. نظر شخصی من این است که با حذف از جام جهانی بی انگیزگی و بی تفاوتی فوتبال ایران را احاطه کرده است.

• اما عده ای ادبیات سیاستمدارانه قطبی را در به وجود آمدن چنین فضایی دخیل می دانند و عده ای دیگر هم بر این باورند که او به لحاظ فنی صلاحیت نشستن روی نیمکت مربیگری تیم ملی را ندارد؟

- مشکل بزرگ فوتبال ایران، مشکل ایجاد کردن برای مربی تیم ملی است. در فوتبال ایران با برانکو که به راحتی ما را به جام جهانی برد و علی دایی برخورد مشابهی شد. امروز هم نوبت به افشین قطبی رسیده تا تمام مشکلات ساختاری و ضعف های تشکیلاتی را به گردن او بیندازیم.

• اما ابتدا خود قطبی ادعای قهرمانی در جام ملت های آسیا را مطرح کرد؟

- قطبی یا هرکس دیگری که چنین وعده هایی می دهد باید بداند که جریان بازیکن سازی در فوتبال ایران تقریبا نابود شده است. ما به واسطه حضور ستاره های فوتبال ایران در لیگ های معتبر اروپایی خیلی راحت به جام جهانی ???? رفتیم و شانس قهرمانی در جام ملت های آسیا در سال ???? را داشتیم اما امروز تمام اعتبار فوتبال ایران به جواد نکونام و مسعود شجاعی محدود شده است.

• افشین قطبی در آخرین اظهارنظر رسمی اش باخت تیم ملی در بازی های دوستانه و کیفیت ناامیدکننده آن را با تغییر نسل در تیم ملی مرتبط می داند، این گونه اظهارات را منطقی می دانی؟

- در تمام دنیا تغییرات یک شبه پدید نمی آید، علاوه بر اینکه معمولا تغییر نسل در تیم های ملی بدون استفاده از مربیان بزرگ امکان پذیر نیست. حدود دو دهه پیش فوتبال امارات با حشمت مهاجرانی متحول شد و حالا قطر با برونو متسوی بزرگ این پروسه را دنبال می کند. شما ببینید گاس هیدینک، کاپلو و لیپی چگونه نسل بازیکنان تیم های روسیه، انگلیس و ایتالیا را عوض کردند. اما مربیان بزرگ وارد ساختار و تشکیلات آماتورگونه ایران نمی شوند. در زمان برانکو که خیلی ها او را مربی درجه چندم می دانستند تیم ملی با یک برنامه ریزی نسبتا خوب به نتایج درخشانی رسید. به اعتقاد من اگر همین امروز هم دست کم برنامه دو ساله ای تدوین کنند می توانیم به آینده تیم ملی امیدوار باشیم.

• در طول مدت کوتاهی که با افشین قطبی کار کردی، کیفیت کار او را به لحاظ فنی چطور ارزیابی می کنی؟

- کلا ? یا ? روز با قطبی کار کردم. در این مدت متوجه شدم که قطبی تیم های حریف را خوب آنالیز می کند.

• در مورد نسل جدید مهاجمان تیم ملی چه نظری داری؟

- بازی مهاجم جوان سایپا را می پسندم. یک بار بازی این بازیکن را مقابل استقلال و یک بار هم در ترکیب تیم ملی دیدم. اسم کوچکش کریم بود.

• منظور تو کریم انصاری فرد است؟

- بله. استعداد بازیکنانی مثل او و زنیدپور با مربیان بزرگ شکوفا می شود.

• پس تغییر نسل در تیم ملی ایجاد شده است؟

- با رفتن چند بازیکن کلیدی و قدیمی، ناخودآگاه تغییر نسل هم به وجود می آید و امر اجتناب ناپذیری است. مساله مهم کیفیت فنی تیم تغییر نسل یافته است.

مصاحبه : روزنامه ابرار ورزشی (www.abrarnews.com)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ