سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انسان، به دین دوستش است . پس هریک از شمابنگرد که با چه کسی دوستی می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 86 خرداد 19 , ساعت 4:8 عصر

یک‌ایرانی، برنده جایزه جمعیت سازمان ملل


کمیته جایزه جمعیت سازمان ملل، افضلی معاون وزیر بهداشت ایران را مشترکا به همراه دکتر آلن روزنفیلد، استاد دانشگاه کلمبیای نیویورک بعنوان نفرات برگزیده سازمان ملل برای دریافت جایزه سالانه جمعیت انتخاب کرده بود.


 دکتر حسین ملک‌افضلی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران،

مراسم اهدای جایزه سالانه جمعیت سازمان ملل به نفرات برگزیده، شامگاه پنجشنبه در نیویورک برگزار شد اما دکتر "حسین ملک افضلی" برنده این جایزه به دلیل تاخیر آمریکا در صدور روادید، نتوانست در این مراسم شرکت کند. بهگزارش ایرنا، دکتر مهدی دانش یزدی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل به نمایندگی از طرف دکتر افضلی این جایزه و لوح تقدیر را دریافت کرد.

کمیته جایزه جمعیت سازمان ملل، افضلی معاون وزیر بهداشت ایران را مشترکا به همراه دکتر آلن روزنفیلد، استاد دانشگاه کلمبیای نیویورک بعنوان نفرات برگزیده سازمان ملل برای دریافت جایزه سالانه جمعیت انتخاب کرده بود. در لوح تقدیر از افضلی عنوان شده که اقدامات ایران در زمینه بهبود استانداردهای جمعیتی به عنوان یک مدل برای کشورهای دیگر بشمار می‌آید. دکتر ملک افضلی فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و از سال ۱۳۷۸معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کشورمان است. وی همچنین سالها پیش از این به عنوان معاون بهداشت همگانی وزارت بهداشت خدمت کرده است.

خدمات وی در زمینه تحقیقات مربوط به جمعیت، بهداشت خانواده و برنامه های تغذیه مورد توجه سازمان ملل قرار گرفته است. توانایی و تخصص دکتر ملک افضلی در زمینه آموزش پرسنل درمانی در تمام سطوح و طرحهای مایع کوبی (واکسیناسیون) در ایران و افغانستان از جمله نکات مثبتی بود که توجه اعضای کمیته انتخاب‌کننده جایزه جمعیت را به خود جلب نمود. جایزه جمعیت سازمان ملل از سال ۱۹۸۳به یک فرد و نیز یک موسسه که بیشترین فعالیت را در زمینه ارتقای اهداف جمعیتی داشته باشد، اعطا می شود.

این جایزه برای دومین بار به یک ایرانی تعلق گرفت.

دکتر علیرضا مرندی، وزیر سابق بهداشت موفق شده بود در سال ۱۹۹۹این جایزه را به خود اختصاص دهد.

در این مراسم دکتر دانش یزدی سفیر و معاون دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل خطاب به شرکت‌کنندگان گفت افتخار دارم تا از طرف دکتر ملک افضلی برنده جایزه جمعیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷که به دلیل مشکلات تقاضای ویزا نتوانست در این نشست شرکت کند، مطالبی را ذکر کنم. وی در ادامه با قرائت پیام دکتر افضلی گفت: از اعتماد کمیته جایزه قدرشناسی و از تلاشهای همکاران و نهادهای مربوطه دولت شامل سازمانهای اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران که برای بهبود استانداردهای جمعیت ایران تلاش کرده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم.

دکتر یزدی اظهارداشت که موفقیت‌های ایران در عرصه تحقق اهداف توسعه هزاره نتیجه تلاش بخشهای مختلف وزارتخانه ها، رسانه‌ها ، رهبران مذهبی، محققین و سیاست‌گذاران است. وی همچنین از ثریا عبید رئیس اجرایی صندوق جمعیت و توسعه و مدیریت توانمند او در ایران برای همکاریهای صادقانه جهت تحقق اهداف توسعه جمعیت تشکر و قدردانی کرد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود که زنان و مردان بسیاری ظرف دو دهه اخیر برای موفقیت طرحهای دولت ایران جهت بهبود شاخصهای کمی و کیفی جمعیتی بصورت ریشه‌ای فعالیت کرده‌اند.

دکتر یزدی در ادامه قرائت پیام دکتر ملک افضلی اظهارداشت: نرخ باروری کل از پنج و دو دهم درصد در سال ۱۹۹۰به دو و یک دهم درصد در سال ۲۰۰۶ رسیده در حالی که مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از سال ۱۹۹۰تاکنون از ۶۰ به ۲۸در هزار رسیده است. "یکی دیگر از شاخصهای اهداف توسعه هزاره یعنی مرگ و میر مادران از ۹۰ به ۲۷در صدهزار تولد زنده رسیده که قدمی بزرگتر از تخمین ۱۵سال قبل است.

از آنجایی که خانواده اساس سیاستهای اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است، ما معتقدیم که فعالیتهای ما باید سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی و روحی تمامی خانواده‌ها را تامین و فراهم کند. با توجه به این اصل، سیاستهای فراگیر برای بهبود تنظیم خانواده شامل سلامت تولید مثل در ایران حتی قبل از همایش جمعیت و توسعه در قاهره که در سال ۱۹۹۴برگزار شد شکل گرفته است. تنظیم خانواده همچنین به طرحهای توسعه چند ساله در سطح کشور پیوست و حمایت ملی برای پروژه‌های مختلف بکار گرفته شد که در نتیجه شاخصهای بهداشتی و دموگرافیک به سرعت بهتر شدند.

باید از احترام عمیق رهبران مذهبی به مفهوم خانواده سالم یاد کنم که از این برنامه‌ها حمایتی موثر کردند و منجر به نتایج برجسته در تنظیم خانواده، بهداشت مادر و کودک شد.

در واقع، رهبران مذهبی ایران به تصمیم گیرنده‌های سیاسی پیوستند تا برنامه‌های حساس فرهنگی را که منجر به بهتر شدن تمامی جامعه می‌شود پابرجا کنند. مایلم به دو عامل اساسی در این زمینه اشاره کنم یکی سواد خواندن و نوشتن بویژه برای زنان و دختران و دیگری دسترسی به خدمات درمانی است. تعداد زنان ۱۵سال و بیشتر که سواد خواندن و نوشتن دارند از ۲۴درصد در سال ۱۹۷۶به ۸۰درصد در سال ۲۰۰۵رسیده است. از طرف دیگر طی سالهای ۱۹۹۵- ۱۹۸۵خدمات بهداشتی اولیه شامل تنظیم خانواده و خدمات سلامت مادرها برای تمامی جمعیت کشور بصورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفت".



لیست کل یادداشت های این وبلاگ