سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرى را که آتش دوزخ در پى بود خیر نتوان به حساب آورد ، و شرّى را که پس آن بهشت بود ، شرّ نتوان وصف کرد . هر نعمتى جز بهشت خوارست ، و هر بلایى جز آتش دوزخ عافیت به شمار . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 86 اردیبهشت 25 , ساعت 6:17 عصر
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - Tuesday 15 May 2007
آغاز تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران
روزنامه «بوستون گلوب» با اشاره به آمادگی ایران و آمریکا برای مذاکره در مورد اوضاع عراق، این اقدام را سرآغاز مرحله نوینی در استراتژی دولت جورج بوش در مقابل یکی از «کشورهای محور شرارت» خواند. دولت آمریکا همچنین در حال تغییر موضع‌گیری خود در مورد سوریه است.
هاله اسفندیاری را آزاد کنید!
سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست که فورا هاله اسفندیاری محقق ایرانی- آمریکایی را آزاد کند و به او اجازه دهد به تا به ایالات متحده بازگردد. دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه همچنین نگرانی خود را از اینکه خانم اسفندیاری خودسرانه بازداشت مورد بازجویی‌های قهری قرار گرفته ابراز داشته است.
ایران و آمریکا مذاکره می‌کنند!
سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه رسماً اعلام کرد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به زودی در بغداد با یکدیگر گفت‌و‌گو خواهد کرد.
روزنامه «هم‌‏میهن» منتشر شد
نخستین شماره از دوره جدید روزنامه «هم‌‏میهن» به مدیرمسوولی غلامحسین کرباسچی و سردبیری محمد قوچانی امروز - یکشنبه ٢٣ اردیبهشت - منتشر شد.
::: سیاست
اکبر گنجی
ملاحظاتی پیرامون سر کوب زنان
عریانی و بی چادری جمهوری اسلامی
امروز جمهوری اسلامی عریان و بی چادر است. چون مطابق ملاک فقها، کشور اسلامی نیست. چون هیچ دلیلی برای بقاء و تداوم حکومت فقاهتی وجود ندارد. چون زور و خشونت عریان است که بقاء حکومت فقها را امکانپذیر کرده است. هیچ دلیل و منطقی برای پوشش رعب و وحشت و سرکوب عریان وجود ندارد. از اینرو زنان را می پوشانند تا اسلامیت خود را به نمایش بگذارند. تمام مساله به همین سادگی است
بابک امیرخسروی
(تذکراتی دررابطه با مقاله آقای دکتر قائم مقام)
نبود برسرآتش میسرم که نجوشم
خطاهای رهبری حزب توده در قبال دولت آزادی خواه و ملی دکتر مصدق ناشی از وابستگی او به شوروی ، که متاسفانه یک واقعیت غم انگیز است، نبود. هر چه بود اساساناشی از نادانی، بی کفایتی و ضعف آن چند نفر بود که سکان رهبری آن نیروی توانای حزب توده ایران را دودستی چسبیده بودند.
دکتر محسن قائم مقام – نیویورک
بخش چهارم
موضع گیری‌های ارتجاعی علیه دکتر مصدق
این فسمت از این سلسلله مقالات با نگاهی به سیر جنبش چپ در دوران پس از شهریور 1320 اختصاص دارد . و نیز در بخشی بمطالعه حرکت این زمان گروهی از دانشجویان " چپ " در دانشگاه پرداخته و در آن به کوششهائی که برای تغییر جهت مبارزه از شکل ضد استبدادی حاضر به ضد سرمایه داری است توجه داده شده است.
کمال ارس
به ارادهِ آزادِ ملت تن بدهید!
این نوشته استفاده از فرصتها برای زمین زدن حریف نیست. "مانیفستی" هم نیست که در آن با ژستهای توخالی علمی چک سفید به جناحهای جمهوری اسلامی بدهد. این نوشته هشداریست برای همه ایرانیانی است که دغدغه میهن در سر و در دل دارند. برای آنهائیست که کمی دورتر از نوک بینی خود، واقعیت را میبینند وتوان آنرا دارند که منافع و غرور ملی را بر خواستها و غرور شخصی و گروهی خود ترجیح دهند.
علی کشتگر
غلبه ناسیو نالیسم و احساسات ضد خارجی بر مدارا و عدالت خواهی !
انتخابات فرانسه
مشکل بزرگ چپ و حزب سوسیالیست فرانسه عقب ماندن ازشرایط نوین فرانسه و جهان است. ایدئولوژی، برنامه و محصول مستقیم این دو یعنی سیاست های حزب باید به نحوی دگرگون شود که بتواند ارزش های سوسیال را با الزامات رشد اقتصادی و روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن سازگار سازد.
دکتر حسین باقرزاده
بحران‌ها و انزوای رژیم
بحران‌های داخلی و خارجی رژیم ایران به موازات هم پیش می‌روند. مهلت دو ماهه شورای امنیت همین روزها به پایان می‌رسد. در داخل کشور فشارهای اقتصادی به مردم فغان آنان را در آورده است. کسانی‌ که در برابر خطرات ناشی از این بحران‌ها احساس مسئولیت می‌کنند باید پیش از آن که این بحران‌‌ها به حمله نظامی یا شورش کور مردم منجر شود برای رهایی ایران از کابوس استبداد جهل و خشونت حاکم دست به کار شوند.
::: بین‌الملل
امیر طاهری / برگردان: علی‌محمد طباطبایی
روژه گارودی؛ نگاهی به زندگی‌نامه‌ی جدیدی از او
گارودی به عنوان چهره‌ای تراژیک ـ کمیک از جهتی نمونه‌ای است از یک گونه‌ی بخصوص از روشنفکران غربی که با اندیشه‌ها و مفاهیم به نحوی بازی می‌کنند که گویی مشغول بازی گلف یا پوکر آخر هفته‌ی خود هستند.
تورکی الحمد / برگردان: علی‌محمد طباطبایی
انتقام جویی و تاریخ عرب
رایحه‌ی تند فرقه‌گرایی، دشمنی و کینه جویی صحنه‌ی اعدام پرزیدنت صدام حسین را احاطه کرده بود. برای لحظه‌های کوتاه آن صحنه، تاریخ طولانی از طبیعت روابط انسانی در این بخش مصیبت زده از جهان را در خود خلاصه می‌کرد، از دوره‌ی قبل از اسلام و از میان اسلام گذشته تا دوران معاصر.
::: فرهنگ و ادبیات
نصرت‌اله مسعودی
شیرین جان
زیباترین نه! / هیچ زنی هرگز / تو را / آنگونه که تویی / نخواهد زایید / و جهان برای همیشه یائسه خواهد ماند /...
عطا گیلانی
باز آمدن
باز آمدن از غربتی غریب / از سرزمین تیره کوران، / از وادی سکوت، / از خانه انبوه تنهایان! / باز آمدن به خویش / و در عمق خویش فرو رفتن،/ فرو خفتن، / فرو مردن.
علی‌اصغر راشدان
از زخم‌های زمین (۳)
آفتاب لحاف طلائی رنگ خود را رو آبادی پهن کرده بود. گنجشگ‌ ها جیغ و داد صبحگاهی خود را به اوج رسانده بودند. آبادی زندگی یک روز دیگرش را شروع می‌کرد. بوی خوش نفس مخلوط ماده گاوها و گوسفند ها فضای کوچه‌ ها را در خود گرفته بود...
::: اندیشه
محمود نکوروح
بخش سوم
روشنفکری ایران امروز و چالشهای ایدئولوژیک
نقدی که به روشنفکری ایران می‌شود بیشتر از شریعتی است و جریانی که دین را ایدئولوزیزه کردند – این حرف به مقدار زیاد درست است اگر دین را بعنوان یک "پدیده" بنگریم و غیر قابل تغییر که بنیادگرایی حاصل آنست، در صورتیکه متون دینی بخشی اندک "مطلق و فرا تاریخی" و بیشتر تاریخی و تطبیقی اند و گرنه اجتهاد معنی نداشت.
::: اجتماعی
شهرام فرزانه‌فر
گفتگو با دکتر حسن حسینی
نقش و موقعیت ایرانیان مهاجر در جامعه‌ی سوئد
ایرانیان عمدتاً از سال ۸۴ به این سو به سوئد آمده‌اند و در حوزه‌های گوناگون همچون بازار کار، آموزش و سیاست در جامعه‌ی سوئد حضور دارند. مهاجرت خواسته یا ناخواسته تأثیرات بسیار جدی بر این قشر از جامعه‌ی ایرانی تبار و جامعه‌ی سوئد گذاشته است. با دکتر حسن حسینی محقق و سرپرست گروه تحقیق مرکز تحقیقات چند فرهنگی سوئد، در باره‌ی ایرانیان و موقعیت آنان در جامعه سوئد به گفتگو نشستیم.
::: خواندنی‌ها از نشریات دیگر:
● سالمرگ غزاله‌ی علیزاده - (اشکان آویشن)
● میتینگ اول ماه مه سال ٦٠ پیروزی بزرگ چپ بود! - (فرخ نگهدار)
● آنهایی که امضا نمی‌کنند! - (زهره امین/تغییر برای برابری )
● فعالیتهای کنونی کانون نویسندگان ایران - (مصاحبه کیواندخت قهاری با علی اشرف درویشیان)
● الیوود٬ ‌ترموپیل و نبرد تمدن‌ها - (ترجمه احمد سمایی)
● دین و حقوق بشر - (اکبر گنجی)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ