سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سالیانى که پسر آدم در آن نزد خدا از پیروى هوا معذور است ، شصت سال است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 اردیبهشت 18 , ساعت 11:45 صبح

مجردها بیشتر وسواسی هستند



غلامعلی افروز گفت: وسواس به برخی از افکار، اندیشه‌ها، اعمال پیوسته و ناخواسته که به صورت اضطراری و اجباری وجود فرد را فرا می‌گیرد، گفته می‌شود. وی گفت: وسواس‌های فکری شامل اندیشه‌ها، نگرش‌ها و عقاید ناخواسته و مداومی هستند که فرد مبتلا قادر به خودداری از آنها نیست و وسواس‌های عملی، رفتارهای به ظاهر نامعقولی است که شخص به صورت تکراری انجام می‌دهد، مانند شست‌وشو، نظم و ترتیب بیش از حد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور افزود: افرادی که اختلال وسواس فکری و عملی دارند، از ماهیت اضطراب‌آور و ناتوان کننده وسواس‌های خود آگاهند، ولی احساس می‌کنند که قادر نیستند آنها را متوقف کنند.

افروز اضافه کرد: افراد وسواسی توجه اغراق‌آمیز نسبت به جزئیات دارند و عموماً تمایل دارند که در گوشه‌ای آرام باشند. این افراد در تصمیم‌گیری‌ دچار اشکال جدی هستند، چرا که افکار وسواسی به صورت تحمیل شونده افکار و آگاهی‌های آنان را فرا گرفته است. وی گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما متأسفانه در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است. شاید یکی از دلایل مجرد ماندن این افراد، همان اندیشه‌های وسواسی باشد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور افزود: اختلال وسواس در بین کسانی که به خانواده‌های نسبتاً مرفه تعلق دارند، بیشتر دیده می‌شود و به دلایل گوناگون وسواس در بین افرادی که از هوش بیشتری برخوردارند، بیشتر مشاهده می‌شود.

افروز اضافه کرد: «وسواس» یک پدیده‌ ارثی نیست، یعنی ژن خاصی عامل انتقال وسواس از پدران و مادران به فرزندان نیست، اما احتمال تقلید از بزرگترهایی که وسواس داشته یا دارند مثل پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، پدرها، مادرها و دیگر الگوهای بزرگسال و یادگیری از رفتار می‌تواند، یکی از زمینه‌های پدید آمدن وسواس در فرزندان باشد. وی اضافه کرد: وسواس در بین کودکان و خردسالان بسیار نادر است و بیشتر مبتلایان به وسواس را جوانان و بزرگسالان تشکیل می‌دهند.

ارسال شده توسط در -


لیست کل یادداشت های این وبلاگ