سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن، بر آن که با او دشمنی می ورزد، ستم نمی کند و در راه آن که دوستش دارد، دست به گناه نمی زند . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 86 مرداد 15 , ساعت 1:35 صبح
ناگفته‌های بزرگ‌ترین فرش جهان از زبان مدیرعامل و طراح


قرار بود پنج میلیارد تومان سود این پروژه صرف مسائل زیربنایی و حل مشکلات صنعت فرش شود که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. در حالی که ما چین را متهم به نقض حقوق معنوی فرش ایران می‌کنیم، حقوق هنرمندان پدیدآورنده این فرش به راحتی نقض شده و هیچ نامی از آنان برده نمی‌شود


۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۵:۱۲ تعداد بازدید: 3365 کد خبر: ۷۲۷۰۹

هم‌زمان با انتقال فرش دستباف شش هزار متری ایران به مسجد شیخ زاید دبی، محمدعلی کریمی، رئیس وقت شرکت سهامی فرش ایران و علی خلیقی، طراح فرش مذکور، با حضور در «بازتاب»، اطلاعات مهمی درباره این فرش ارایه کردند.

محمدعلی کریمی، کریمی در رابطه با طرح مذکور گفت: این ابتکار که برای نخستین بار در سطح جهان انجام می‌شد، پس از حدود پانزده ماه مذاکره و مباحث فنی و هنری بر روی طرح این فرش، سرانجام قرارداد پروژه در تاریخ 26/6/1384 با حضور سفیر وقت جمهوری اسلامی بین شرکت سهامی فرش و شهردار ابوظبی و العین به امضا رسید.

وی درباره مبلغ این قرارداد گفت: قرارداد یادشده به مبلغ 1500 دلار به ازای هر مترمربع فرش و مجموعا حدود 9 میلیون دلار به امضا رسید که به رغم کارشکنی‌ها و قیمت‌شکنی از سوی برخی تجار داخلی، با قیمتی مناسب منعقد شد و با گذشت دو سال از انعقاد آن، تاکنون قراردادی بالاتر از این مبلغ بسته نشده است.

کریمی این پروژه را افتخاری برای صنعت فرش و مبلّغ هویت و فرهنگ ایرانی در امارات دانسته و افزود: بسیاری از دشمنان ایران و جمهوری اسلامی سعی کردند با اخلال و کارشکنی مانع انعقاد این قرارداد شوند، اما به لطف خدا این پروژه به انجام رسید.

مدیرعامل وقت شرکت سهامی فرش ایران در رابطه با هزینه‌های این طرح گفت: با توجه به آن‌که مجموع هزینه این پروژه کمتر از سه میلیارد تومان برآورد شده بود، قرار بود حدود پنج میلیارد تومان سود این پروژه صرف مسائل زیربنایی و حل مشکلات صنعت فرش شود و از جمله احداث شهرکی به نام شهرک بافندگان فرش مسجد شیخ زاید در نیشابور، تأسیس و زمینه اسکان و اشتغال پایدار بافندگان این فرش فراهم شود که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و بخشی از درآمد این پروژه تلف شده است.

وی با انتقاد از عدم حفظ حقوق معنوی پدیدآورندگان فرش گفت: در حالی که ما چین را متهم به نقض حقوق معنوی فرش ایران می‌کنیم، حقوق هنرمندان پدیدآورنده این فرش به راحتی نقض شده و هیچ نامی از آنان برده نمی‌شود که در اینجا لازم است از مسئولان اصلی این طرح، آقایان خلیقی به عنوان طراح و مدیر طرح، خیراندیش، مدیر مواد اولیه، انصاری، مدیر پشتیبانی مستقر در منطقه، برخورداری مدیر بافت، کرم‌رضا حاسبی، رئیس ستاد فرش ابوظبی و غلامرضا بصیرزاده، قائم‌مقام وقت شرکت سهامی فرش به عنوان کسانی که در این پروژه نقش اصلی را ایفا کردند، نام برد.

کریمی در رابطه با مشکلات این طرح گفت: برخی مسئولان و مدیران در فرایند قرارداد اقدام به ابهام‌سازی و مخدوش کردن متن قرارداد کردند که با اطمینان‌های متعددی که به مسئولان وزارت بازگرانی در جهت سودآور و موفق بودن این پروژه داده شد، سرانجام این قرارداد اجرایی شد.

همچنین علی خلیقی، طراح فرش مسجد شیخ زاید، با اعلام این‌که طراحی این فرش از رمضان سال 1382 آغاز و پس از بیش از یک سال فرایند طراحی نهایی شد، گفت: برای این پروژه دوازده نوع اتد طراحی اصلی که با رنگ‌آمیزی‌های مختلف به دویست نوع طرح منجر شد، به مسئولان اماراتی ارایه شد و پنج نوع از اتدها پذیرش اولیه شد و پس از حدود یک سال طرح نهایی که از نظر فنی «افشان ترنج» با سبک کار تلفیقی می‌باشد، نهایی و مورد تأیید قرار گرفت.

خلیقی افزود: اجرای این طرح توسط گروه طراحی شرکت سهامی فرش آقایان محمد سفیر حق، ناصر پارسا سرشت، جواد کامل، عبدالله امینی و رحیم صدیق انجام شد که متأسفانه نه تنها حقوق معنوی این هنرمندان نقض شده، بلکه حتی بخش عمده حقوق مادی آنان نیز پرداخت نشده است.



  •   با عرض سلام
    خوب بود از زحمت کشان و رنجدیده گان اهالی بخش زبرخان شهرستان نیشابور نیز نامی به میان می آمد. که قریب چها ر سال عمر گرامی را صرف این هنرورزی کردند . خدا قوت دست مریزاد.هم وطن




  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ