سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستیِ دنیای پست را از قلبم برکَن که از آنچه نزد توست، باز می دارد و مانع جستجوی وسیله رسیدن به تو می گردد و نزدیک شدن به تو را از یاد می بَرَد. [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
سه شنبه 86 مرداد 16 , ساعت 8:53 عصر
بحران در شماره‌گذاری خودروهای جدید


از صبح امروز، هیچ یک از خودروهای تولیدشده در دو شرکت «ایران‌خودرو» و «سایپا» و دیگر خودروسازان داخلی که به مردم فروخته شده است، قادر به دریافت پلاک نشده‌اند. از ساعت 14 امروز، بخشنامه جدیدی صادر شده که «ایران‌خودرو» و «سایپا» می‌توانند تنها با یک‌پنجم ظرفیت، به تولید و فروش خودرو بپردازند.


۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۴:۵۸ تعداد بازدید: 5955 کد خبر: ۷۲۸۳۸

در حالی که برخی منابع از اجرای محدودیت در شماره‌گذاری خودروهای جدید از امروز خبر می‌دهند، رئیس مرکز شماره‌گذاری خودرو «ناجا»، با رد این اخبار از روند طبیعی شماره‌‌گذاری خودروها خبر داد.

به گفته این منابع، به دنبال بخشنامه دولت، از صبح امروز، راهنمایی و رانندگی از نمره‌گذاری همه خودروهایی که مصرف بنزین آنها بالاتر از 6 لیتر در هر صد کیلومتر است، خودداری می‌کند و به همین دلیل، هیچ یک از خودروهای تولیدشده در دو شرکت «ایران‌خودرو» و «سایپا» و دیگر خودروسازان داخلی که به مردم فروخته شده است، قادر به دریافت پلاک نشده‌اند.

این اقدام در حالی صورت می‌‌گیرد که ستاد تبصره 13 قادر به گرفتن چنین تصمیماتی نبوده و تنها می‌تواند به ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی اقدام کند.

با وجود این، رئیس مرکز شماره‌‌گذاری خودرو با رد این اخبار اظهار داشت: هیچ‌گونه محدودیت جدیدی در شماره‌گذاری خودروها به وجود نیامده و تنها گمرک ایران، از ورود خودروهای 6 سیلندر به بالا به کشور جلوگیری می‌کند.

اخبار تکمیلی، حاکی از آن است که از ساعت 14 امروز، بخشنامه جدیدی صادر شده که بنا بر آن، دو شرکت «ایران‌خودرو» و «سایپا» با دادن این تعهد که به زودی مصرف بنزین خودروهای خود را پایین آورند، می‌توانند تنها با یک‌پنجم ظرفیت، به تولید و فروش خودرو بپردازند.

این در حالی است که دیگر شرکت‌های خودروسازی همچون «پارس‌خودرو»، «کرمان‌خودرو»، «بهمن» و خودروسازی مرتب، مجوز تولید 20 درصد ظرفیت خود را هم ندارند.

محدودیت‌های تازه در شماره‌گذاری خودروها، در حالی است که بنا بر اعلام مؤسسه استاندارد، اکنون مصرف همه خودروهای تولید داخل و وارداتی، بالاتر از 6 درصد است.
به گفته مدیرکل تدوین استاندارد مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بنا بر آخرین آزمون، مصرف سوخت ترکیبی در 100کیلومتر تمام خودروهای تولید داخل و وارداتی آزمون شده از 6 لیتر در 100 کیلومتر بالاتر است.

پورحبیبی با بیان این‌که خودروهای تولیدی داخل و وارداتی به وسیله شرکت بازرسی از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نمونه‌برداری و مورد آزمون قرار می‌گیرند، گفت: مصرف سوخت خودروهای خانواده پژو 405بین 8.5 تا 9لیتر، پژو 206بین 6تا 7 لیتر، پراید حدود 6.7 لیتر، تندر 90حدود 7 لیتر، سواری مزدا حدود 6.8 لیتر، خودروهای هیوندایی حدود 7لیتر، MVM حدود 6لیتر، پروتون بین 7 تا 8 لیتر، وانت پیکان حدود 10لیتر، وانت مزدا حدود 10.5 لیتر و وانت نیسان حدود 15لیتر اعلام شده است.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ