سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دوچندان شود . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 86 مرداد 16 , ساعت 9:18 عصر



در ده روز اخیر، ترافیک به وضعیت پیش از سهمیه‌بندی بنزین بازگشته است و حتی اثر کاهش فصلی ترافیک تهران در تابستان نیز دیده نمی‌شود. برخی کارشناسان، ایجاد سهمیه‌های ویژه برای گروهی از خودروها شامل خودروهای دولتی، آژانس‌ها و تاکسی‌ها را موجب استفاده شخصی و فروش بنزین توسط این خودروها می‌دانند.


۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - قبل از ظهر ۱۰:۳۲ تعداد بازدید: 6706 کد خبر: ۷۲۸۱۳

با تشدید ترافیک در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی تهران، کارایی و سلامت طرح سهمیه‌بندی بنزین، با ابهام روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، طرح سهمیه‌بندی بنزین که با هدف کاهش مصرف بنزین کشور در ششم تیر ماه گذشته اجرا می‌شد، پس از حدود چهل روز از آغاز آن، به میزان زیادی، اثرگذاری خود را بر ترافیک شهر از دست داده است.

این در حالی است که در دو هفته نخست، کاهش ترافیک در سطح شهر تهران که نیمی از خودروهای کشور در آن رفت‌وآمد می‌کنند، محسوس بود؛ اما در ده روز اخیر، ترافیک به وضعیت پیش از سهمیه‌بندی بنزین بازگشته است و حتی اثر کاهش فصلی ترافیک تهران در تابستان نیز دیده نمی‌شود.

با این حال، گمانه‌های مختلفی نسبت به علت واقعی تشدید ترافیک مطرح شده است.
برخی از کارشناسان، ایجاد سهمیه‌های ویژه برای گروهی از خودروها شامل خودروهای دولتی، آژانس‌ها و تاکسی‌ها را موجب استفاده شخصی و فروش بنزین توسط این خودروها می‌دانند که باعث افزایش مصرف بنزین در جامعه و ازدحام خودروها در معابر می‌شود.

گروهی دیگر نیز احتمال وجود معضلات امنیتی در پروژه کارت هوشمند سوخت و نفوذ برخی سودجویان به گارد امنیت نرم‌افزاری کارت هوشمند سوخت یا سوءاستفاده تعدادی از جایگاه‌داران را موجب برداشت بنزین خارج از سهمیه و فروش آن عنوان می‌کنند.

گمانه سوم نیز مربوط به برخی موضع‌گیری‌های مسئولان در این پروژه است که نمونه آن، طرح اهدای سهمیه بنزین مازاد مسافرتی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا اظهارات برخی از نمایندگان تصمیم‌گیر در مرکز پژوهش‌های مجلس که تأثیر زیادی بر این پروژه دارند، می‌باشد.

با این حال، افزایش مصرف بنزین و عبور متوسط مصرف آن از 60 میلیون لیتر و نزدیک شدن به مرز روزانه 70 میلیون لیتر، نشان می‌دهد هدف اصلی اجرای سهمیه‌بندی بنزین که علاوه بر یکصد میلیارد تومان هزینه مستقیم و حدود پانصد میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم آن، بار روانی و معیشتی سنگینی به ویژه بر اقشار خاص چون مشاغل مربوط به حمل‌ونقل و گردشگری تحمیل کرده، با چالش روبه‌رو شده است و باید علت واقعی این چالش که می‌تواند امنیتی، روانی یا اقتصادی باشد، جستجو و رفع شود



لیست کل یادداشت های این وبلاگ