سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که عوض را باور کند ، در بخشش جوانمرد بود . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 86 مرداد 16 , ساعت 9:24 عصر
شکایت از "بازداشت خودسرانه" به سازمان ملل
 
شیرین عبادی
شیرین عبادی وکالت خانم اسفندیاری را به عهده دارد
شیرین عبادی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در ایران طی نامه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از آنچه وی بازداشت خودسرانه "هاله اسفندیاری" محقق ایرانی-آمریکایی نامیده، شکایت کرده است.

خانم عبادی که وکالت هاله اسفندیاری را به عهده دارد، طی نامه ای به گروه رسیدگی به بازداشت های خودسرانه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواهان آزادی هرچه سریعتر موکل خود و برپایی دادگاه عادلانه برای رسیدگی به اتهام های خانم اسفندیاری شده است.

وی در این نامه، بازداشت خانم اسفندیاری به اتهام ضربه زدن به امنیت ملی را نمونه آشکاری از بازداشت های خودسرانه دانسته و گفته است که موکل وی از تمام حقوقی که زندانیان بر اساس قانون ایران، از آن برخوردارند، محروم شده است.

هاله اسفندیاری، پژوهشگر موسسه پژوهشی وودرو ویلسون در آمریکا که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است، روز 8 ماه مه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. مقامات ایرانی دلیل بازداشت او را اتهامات امنیتی ذکر کردند.

خانم عبادی در مصاحبه با بخش فارسی بی بی سی، گفت که طی سه ماه گذشته، برای آزادی خانم اسفندیاری، نامه نگاری هایی با مقام های مسئول در ایران داشته اما پاسخی نگرفته است.

وی به همین جهت تصمیم به ارسال نامه ای به گروه رسیدگی به بازداشت های خودسرانه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفت و خواهان رسیدگی این نهاد سازمان ملل به پرونده خانم اسفندیاری شد.

به گفته این حقوقدان، در قانون آئین دادرسی کیفری ایران، شیوه بازجویی، صدور قرار بازداشت و حقوق متهم در زندان به روشنی مشخص شده اما در مورد خانم اسفندیاری، هیچ کدام از این مسایل رعایت نشده اند.

شیرین عبادی افزود که در ایران بازداشت شدگان دیگری هم هستند که مشمول بازداشت های خودسرانه می شوند. وی از دانشجویان بازداشت شده در 18 تیر و دانشگاه امیرکبیر به عنوان مصادیقی از این نوع بازداشت ها یاد کرد.

خانم عبادی در مورد راهکاری که این نهاد سازمان ملل در مورد نامه ارسالی در پیش خواهد گرفت، گفت: "این نهاد فاقد اختیار قانونی برای صدور دستور آزادی بازداشت شدگان است و تنها در چارچوب اختیارات می تواند به این موضوع رسیدگی کند."

وی افزود که گروه رسیدگی به بازداشت های خودسرانه، می تواند نماینده ای به ایران اعزام کند تا صحت ادعاهای مطرح شده در آن، مورد بررسی قرار گیرد.

 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ