سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوردن از سرِ سیری، خواب بی شب زنده داری، خنده بی [مایه] شگفتی، ناله و مویه بلند به هنگام مصیبت، و بانگ نای در نعمت و شادمانی، نزد خدا سخت ناپسند است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 86 مرداد 20 , ساعت 9:1 عصر
وام بانک جهانی به ایران و تعجب مقامات آمریکایی


ایران اکنون به حیاط خلوت بانک جهانی تبدیل شده است. این سیاست عملا در سال 2001 اتخاذ گردیده که در آن بانک جهانی اعلام نموده بود: اکنون شرایط سیاسی ایران کاملا تغییر نموده است و مردم می‌توانند نقطه نظرات خود را بیان نمایند...


۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۶:۱۹ تعداد بازدید: 2269 کد خبر: ۷۲۹۹۰


بانک جهانی که زیرمجموعه سازمان ملل متحد است، طی چند سال گذشته برای نه پروژه سرمایه گذاری در ایران مبلغ 1.35 میلیارد دلار به ایرن وام پرداخت نموده است. اما آمریکا که بزرگترین حامی مالی این بانک است، از این موضوع نگران است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، آمریکا در سال گذشته 950 میلیون دلار و در سال جاری میلادی تا کنون 940 میلیون دلار در این بانک سرمایه گذاری نموده و همچنین در ماه ژوئن سال میلادی جدید کنگره امریکا تصویب نموده که مبلغ 950 میلیون دلار دیگر در بانک جهانی سرمایه گذاری نماید.

این درحالی است که بانک جهانی موافقت نموده مبلغ 220 میلیون دلار را در سال جاری در اختیار ایران قرار دهد و همچنین مبلغ 870 میلیون دلار را بین سالهای 2008 تا 2010 برای خطوط لوله در اختیار ایران قرار دهد.

واشنگتن پست می‌نویسد: ایران اکنون به حیاط خلوت بانک جهانی تبدیل شده است و این سیاست عملا در سال 2001 اتخاذ گردیده که در آن بانک جهانی اعلام نموده بود: اکنون شرایط سیاسی ایران کاملا تغییر نموده است و مردم می‌توانند نقطه نظرات خود را بیان نمایند و انجمن برای نقطه نظرات سیاسی و اقتصادی خود انتخاب کنند و از انقلاب سال 1979 تاکنون، اقدامات موثری برای توسعه حقوق بشر و حفاظتهای اجتماعی و عدالت اجتماعی برداشته شده است. همچنین این گزارش سال 2001 اعلام می‌دارد که ایران نسبت به دنیای خارج نظریات مثبت تری ارائه می‌نماید.

اما مخالفین اعطای وام به ایران می‌گویند: کشوری که رشد اقتصادی آن در سال 2004، 4.8 درصد بوده و در سال 2005 به 5.6 درصد رسیده و فقط در سال گذشته از صادرات نفت میلغ 50 میلیارد دلار عایدات داشته، به چه دلیل به وام توسعه‌ای بانک جهانی نیاز دارد؟
به‌علاوه، این شیوه برخورد بانک جهانی با ایران کاملا با شیوه برخورد آن با عراق فرق دارد. کشور عراق که از سال 1945 در این بانک عضویت دارد، پس از بیش از دو سال از دولت جدید هنوز نتوانسته برای یک پروژه خود در بانک جهانی اعتبار کسب نماید و اکنون این بانک فقط برای چهار پروژه در عراق برنامه ریزی کرده که کل مبلغ آن 400 میلیون دلار می‌باشد و مقدار بسیار اندکی از این مبلغ پرداخت شده است.

از آنجا که دیگر امریکا حق وتو طرحها و پروژهها را در بانک جهانی ندارد و همچنین با توجه به این که رئیس این بانک آمریکایی است، این شیوه برخورد با ایران یک حالت سمبلیک دارد. اما آمریکائیها امیدوارند رابرت زولیک که پیش از این معاون اصلی رایس در وزارت خارجه امریکا بوده، با توجه به قعطنامه های اقتصادی شورای امنیت در مورد تحریم ایران بتواند از اعطای وام به ایران جلوگیری نماید. آنها اعتقاد دارند اگر شورای امنیت و بانک جهانی با همدیگر در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند، می‌توان فشار بیشتری به ایران تحمیل کرد.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ