سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند سبحان، مال را به کسانی که دوست دارد و یا دشمن دارد می بخشد؛ولی دانش را جز به کسی که دوست دارد نمی بخشد [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 91 بهمن 12 , ساعت 1:58 عصر
با وجود اینکه بسیاری از مردم کشور جمهوری آذربایجان را مسلمانان، بویژه شیعیان تشکیل می‌دهند، اما مقامات دولتی این کشور رابطه زیادی با رژیم صهیونیستی دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان مانور مشترکی را برای افزایش آمادگی نظامی خود در داخل خاک جمهوری آذربایجان برگزار کردند. این مانور نظامی به دنبال افزایش روابط تجاری و نظامی دو طرف صورت گرفت. اما حقیقت امر در سایه این مانور نظامی نهفته شده است. رژیم صهیونیستی در توهم خود به دنبال یافتن پایگاهی نظامی در مرز خاک ایران است تا بتواند در صورت لزوم به تاسیسات هسته­‌ای ایران حمله کند.

اما رژیم صهیونیستی چگونه توانسته در جمهوری آذربایجان تا حدی نفوذ کند که بتواند از پایگاه‌های هوایی این کشور به نفع خود و برای حملات احتمالی به دیگر کشورها استفاده کند؟

تاریخچه شکل­‌گیری روابط رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان

چند سال پس از شکل­‌گیری کشور جمهوری آذربایجان، در دسامبر سال 1991، رژیم صهیونیستی، این کشور را به رسمیت شناخت. در سال 2000، به دنبال چندین سال روابط رو به رشد بین این دو حکومت، شیمون پرز از باکو دیدن کرد.

 

نتیجه این ملاقات رسمی، گسترش روابط مابین این دو بود. شرکت‌های صنعتی، تجاری و نظامی رژیم صهیونیستی به منظور کسب منافع به سمت جمهوری آذربایجان سرازیر شدند. در حال حاضر سالانه حدود 4 بیلیون دلار مناسبات تجاری و نظامی بین جمهوری آذربایجان و اسرائیل صورت می­‌گیرد.

 

نفوذ تدریجی رژیم صهیونیستی در ارکان تجاری جمهوری آذربایجان

از دهه 1990 به بعد، به دنبال آزادسازی تجارت جمهوری آذربایجان، شرکت‌های اسرائیلی در این کشور به صورت تدریجی و مورچه‌وار نفوذ کردند. شرکت "Bezeq  " که یک شرکت بزرگ ارائه سرویس‌های مخابراتی در اسرائیل است، در سال 1994 بخش عمده‌ای از سیستم‌های مخابراتی جمهوری آذربایجان را خرید.



  شرکت Bakcell" " با همکاری وزارت ارتباطات جمهوری آذربایجان، اولین اپراتور تلفن همراه را در این کشور راه‌اندازی کرد.

شرکت Madcon در بخش نفت و گاز جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. در واقع تا سال 2005 رژیم صهیونیستی از دهمین شریک تجاری به رتبه پنجم جمهوری آذربایجان تبدیل شد. یک‌ششم از ذخیره نفت اسرائیل و 30 درصد از کل انرژی این رژیم توسط جمهوری آذربایجان تامین می‌شود.


افتتاح یک مدرسه یهودی در شهر مسلمان نشین باکو توسط ایمان علی‌اف

روابط دیپلماتیک یا استفاده ابزاری؟

رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که توسط جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده و همواره در توهم آسیب رساندن و تهدید نظامی علیه ایران است. در نتیجه با کشورهای همسایه ایران روابط سیاسی خاصی را برقرار می‌کند تا اینکه بتواند علیه ایران فشارهایی را اعمال کند. جمهوری آذربایجان به علت هم مرز بودن با ایران، موقعیت استراتژیک مناسبی را برای ایجاد یک پایگاه نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. در سال 2009، با حضور شیمون پرز در جمهوری آذربایجان، روابط نظامی افزایش گسترده‌ای یافت. در سال 2012، شرکت صنایع هوا فضای اسرائیل(IAI)، 1.6 میلیارد دلار موشک‌های دفاعی و پهپاد در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داد.



پایگاه هوایی سیتالچای در 500 کیلومتری مرز ایران و جمهوری آذربایجان، مقر اصلی هواپیماهای نظامی اسرائیل است. با استفاده از این پایگاه، امکان سوخت­گیری، نجات خدمه آسیب دیده و توهم حمله به ایران برای اسرائیل راحت‌تر خواهد بود.


موقعیت پایگاه هوایی سیتالچای در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان

 

در واقع رژیم صهیونیستی با بهره­‌گیری از جمهوری آذربایجان به دنبال اجرای برنامه‌های سیاسی خود در خاورمیانه است.

فروش گسترده تسلیحات نظامی به جمهوری آذربایجان تنها به منظور استفاده ابزاری از این کشور برای اجرای نقشه‌های شوم این رژیم است. نزدیک شدن به ایران و توهم تهدید نظامی حمله به تسلیحات هسته‌ای این کشور، تنها هدف رژیم صهیونیستی برای حضور وسیع در جمهوری آذربایجان است.

پاسخ ایران به توهم حمله احتمالی از طریق پایگاه‌های جمهوری آذربایجان چیست؟

 

به گزارش پرس‌تی‌وی،در پی شکار دو پهپاد آرکیو-150 امریکایی توسط ایران، هفته گذشته رژیم صهیونیستی پرواز هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین خود را در کشور آذربایجان متوقف کرد. بنا بر این گزارش، بعد از اینکه کارشناسان وزارت دفاع آذربایجان نگرانی‌خود را در مورد شکار احتمالی پهپادهای رژیم اسرائیل توسط ایران به این رژیم انتقال دادند، پهپادهای اسرائیلی از جمله پهپاد هرمس 450 پرواز خود را متوقف کردند. مقامات رژیم اسرائیل بر این باور هستند ایران به دنبال شکار پهپادهای آنها است.

 

موشک‌های ایران پایگاه‌های صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان را به راحتی نابود خواهند کرد

به گزارش پایگاه خبری صهیونیستی تایمز‌آور، در گزارشی ضمن اذعان به قدرت موشکی ایران، اشاره می‌کند که امکان توهم حمله به ایران از طریق پایگاه‌های جمهوری آذربایجان وجود ندارد. خبرنگار این پایگاه تحلیلی ادعای توهم حمله از پایگاه‌های جمهوری آذربایجان به ایران را امری پیش پا افتاده می‌داند و می‌نویسد، بهتر است کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی نگاهی به نقشه بیاندازند، هیچ راهی برای استفاده از پایگاه‌های هوایی هم‌مرز جمهوری آذربایجان با ایران وجود ندارد، زیرا موشک‌های ایران به راحتی می‌توانند پایگاه‌های هوایی جمهوری آذربایجان و پایانه‌های نفتی نزدیک باکو را نابود کنند. با این کار نه تنها هواپیماهای رژیم صهیونیستی نابود می‌شوند بلکه اقتصاد جمهوری آذربایجان فلج خواهد شد.


 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ