سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! با رحمت خود که با آن، همه نیکی هارا برای اولیائت گِرد آورده ای و با آن، بدی ها را از دوستانت دور ساخته ای، مرا دریاب . [امام صادق علیه السلام]
 
دوشنبه 91 بهمن 23 , ساعت 11:53 صبح

من رئیس جمهوری ممتاز هستم

بنی صدر: من نخستین شخصی هستم که در تاریخ بشر با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری رسیده ام ، هیچ رئیس جمهوری تا این زمان با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری نرسیده است از این رو در شان من نیست که به کارهای کوچک بپردازم

رخدادهای 23 بهمن 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب در پیامی خطاب به ملت ایران به مناسبت نزدیکی برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی تاکید کردند : من از شما می‎خواهم که تا انعقاد مجلس شورای اسلامی که شورای انقلاب به منزله آن است، از شورای انقلاب اسلامی و از افراد آن شورا که خدمتگزار به اسلام و به ملت و مورد تأیید اینجانب هستند پشتیبانی نمایید.
  • بنی صدر رئیس جمهور در گفت و گویی تاکید کرد : من نخستین شخصی هستم که در تاریخ بشر با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری رسیده ام ، هیچ رئیس جمهوری تا این زمان با چنین اکثریتی بریاست جمهوری نرسیده است .
  • وی همچنین گفت : باید مردم به تناسب رایی که به ریاست جمهوری داده اند به نمایندگان نیز رای دهند و اگر مجلس [با دولت ] هماهنگ نباشد ایران منفجر می شود .
  • اعضای شورای شهر نقده بطور دسته جمعی استعفا دادند .
  • تیمسار سرلشکر محمد هادی شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی موقعیت ارتش را قبل و پس از انقلاب تشریح کرده و از خاتمه تصفیه در ارتش خبر داد .
  • در آستانه انتخابات مجلس، جبهه ملی ایران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور در 11ماده نواقص قانون انتخابات را برشمرده و از بنی صدر خواست که با اختیارات و امکاناتی که دارد برای رفع نواقص و برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد تلاش کند .
  • لوله نفت موسیان واقع در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام بوسیله بمب دستی منفجر شد.
  • روزنامه اطلاعات در گزارشی از بیمارستان قلب تهران نوشت : امام خمینی پس از ترک بیمارستان به خواست و تقاضای تیم پزشکی معالجشان در تهران اقامت خواهند کرد.

تا تشکیل مجلس از شورای انقلاب پشتیبانی کنید 

رهبر انقلاب در پیامی خطاب به ملت ایران به مناسبت نزدیکی برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی تاکید کردند: من از شما می‎خواهم که تا انعقاد مجلس شورای اسلامی که شورای انقلاب به منزله آن است، از شورای انقلاب اسلامی و از افراد آن شورا که خدمتگزار به اسلام و به ملت و مورد تأیید اینجانب هستند پشتیبانی نمایید. من از شورای انقلاب می‎خواهم که به خدمت صادقانه خود ادامه دهند و از همه اعضای دولت، چه کشوری و چه لشکری می‎خواهم که صادقانه با آنان همکاری نمایند.(1)

گفتنی است پیش از این برخی گروهها و افراد به بنی صدر پیشنهاد می کردند که شورای انقلاب را منحل کند .

کمک به سیل زدگان خوزستان

رهبر انقلاب در پیام دیگری از مسئولان خواستند به کمک سیل زدگان خوزستان بشتابند . (2)

بنی صدر : سیاست سازشکارانه را محکوم میکنیم

بنی صدر رئیس جمهور در گفت و گویی تاکید کرد : ما نمیخواهیم زیر سلطه آمریکا زندگی کنیم و هرگونه سیاستی در جهت قبول سلطه بعنوان یک واقعیت را سازشکاری تلقی میکنیم و آنرا به شدت محکوم میکنیم . بنی صدر با انتقاد از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت : دانشجویان 50آمریکایی را به ایران دعوت کرده اند بدون اینکه به خودشان زحمت بدهند با وزارت خارجه هماهنگی کنند ، آنها در دعوت نمایندگان نهضت ها نیز به این گونه عمل کرده و وزارت خارجه را در جریان قرار نداده بودند .

من اولین در تاریخ بشر هستم ! / انجام کارهای کوچک در شان رئیس جمهور نیست !

بنی صدر در ادامه گفت : من نخستین شخصی هستم که در تاریخ بشر با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری رسیده ام ، هیچ رئیس جمهوری تا این زمان با چنین اکثریتی بریاست جمهوری نرسیده است از این رو در شان من نیست که به کارهای کوچک بپردازم ، من فقط به کارهایی رسیدگی می کنم که در سطح ملی باشد.

بنی صدر با انتقاد از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت : دانشجویان 50آمریکایی را به ایران دعوت کرده اند بدون اینکه به خودشان زحمت بدهند با وزارت خارجه هماهنگی کنند ، آنها در دعوت نمایندگان نهضت ها نیز به این گونه عمل کرده و وزارت خارجه را در جریان قرار نداده بودند .

مجلس اگر با من هماهنگ نباشد ایران منفجر می شود !

بنی صدر در باره انتخابات مجلس شورای ملی نیز گفت : باید مردم به تناسب رایی که به ریاست جمهوری داده اند به نمایندگان نیز رای دهند و اگر مجلس [با دولت ] هماهنگ نباشد ایران منفجر می شود . (3)

اعضای شورای شهر نقده دستجمعی استعفا دادند

اعضای شورای شهر نقده بطور دسته جمعی استعفا دادند . اعضای شورای شهر نقده با انتشار اطلاعیه ای دلایل استعفای خود را عدم قدرت اجرایی و تعدد مراکز تصمیم گیری اعلام کرده اند . (4)

تصفیه در ارتش خاتمه یافت

تیمسار سرلشکر محمد هادی شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی موقعیت ارتش را قبل و پس از انقلاب تشریح کرده و از خاتمه تصفیه در ارتش خبر داد .

وی در مورد حکم اخراج 145نفر از افسران ارتش از سوی آیت الله خلخالی گفت : چون در دادگاه انقلاب اسلامی نظامی باید علاوه برحاکم شرع قضات ارتش و دادگستری نیز حضور داشته باشند و چون دو قاضی از سوی این دو مرجع در دادگاه شرکت نداشته اند رای صادره قابل اجرا نیست .

تیمسار شادمهر ادامه داد : طبق تصویب شورای انقلاب وظیفه پاکسازی در ارتش بعهده کمیسیون 5نفری وزارت دفاع ملی محول شده که این کمیسیون 7500نفر را در نیروهای سه گانه به علل مختلف مشمول پاکسازی قرار داده و بدین ترتیب موضوع تصفیه در ارتش خاتمه یافته است . (5)

با روشن شدن احتمال پیروزی قاطع نامزدهای حزب جمهوری اسلامی جبهه ملی و شخص رئیس جمهور بشدت نگران شده و در تلاش هستند تا مسیر انتخابات را تغییر دهند . بنی صدر انتخاب نامزدهای غیر همسو با خود را خطرناک دانسته و جبهه ملی نیز با علم به این که نامزدهای مخالف این جبهه در انتخابات پیروز خواهند شد خواستار تغییر قانون انتخابات شده است .

اعتراض جبهه ملی به قانون انتخابات

در آستانه انتخابات مجلس جبهه ملی ایران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور در 11ماده نواقص قانون انتخابات را برشمرده و از بنی صدر خواست که با اختیارات و امکاناتی که دارد برای رفع نواقص و برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد تلاش کند .

جبهه ملی بدون اشاره به فرد و یا گروهی خاص تاکید کرد مواد 4و7که بموجب آن انتخاب نمایندگان با اکثریت مطلق آرا یعنی نصف بعلاوه یک کل آرای هر حوزه انتخابی و دو مرحله ای کردن انتخابات انجام میگیرد در شرایط و جو حاکم فعلی کشور ممکن است موجب شود که گروه های انحصار طلب که مواضع قدرت را اشغال دارند با استفاده از احساسات پاک و نیز رسانه های گروهی موفق شوند که مردم را در جهت داوطلبان خاص گرایش دهند و مانع شوند که سایر گروهها و احزاب سیاسی بتوانند بطور طبیعی کاندیداهای خود را به مجلس بفرستند . (6)

لوله نفت موسیان با بمب منفجر شد

لوله نفت موسیان واقع در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام بوسیله بمب دستی منفجر شد .براثر این انفجار لوله نفت مذکور که در حوزه گروهان ژاندارمری موسیان است دچار حریق شد . گفتنی است این حریق با تلاش مامورین ژاندارمری و با بستن شیر لوله نفت مهار شد . (7)

امام خمینی در تهران اقامت میکنند

روزنامه اطلاعات در گزارشی از بیمارستان قلب تهران نوشت : امام خمینی پس از ترک بیمارستان به خواست و تقاضای تیم پزشکی معالجشان در تهران اقامت خواهند کرد. این خبر از سوی دکتر عارفی یکی از اعضای تیم پزشکی امام نیز مورد تائید قرار گرفت . (8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 149

2- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 151

3- اطلاعات ، 23بهمن 1358، صفحه 9

4- اطلاعات ، 23بهمن 1358، صفحه 9

5- اطلاعات ، 23بهمن 1358، صفحه 11

6- اطلاعات ، 23بهمن 1358، صفحه 12، با روشن شدن احتمال پیروزی قاطع نامزدهای حزب جمهوری اسلامی جبهه ملی و شخص رئیس جمهور بشدت نگران شده و در تلاش هستند تا مسیر انتخابات را تغییر دهند . بنی صدر انتخاب نامزدهای غیر همسو با خود را خطرناک دانسته و جبهه ملی نیز با علم به این که نامزدهای مخالف این جبهه در انتخابات پیروز خواهند شد خواستار تغییر قانون انتخابات شده است .

7- اطلاعات ، 23بهمن 1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 24بهمن 1358، صفحه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ