سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! از نادانی ام به تو عذر می آورم و ازسوء رفتارم از تو طلب بخشش دارم . [امام سجاد علیه السلام]
 
دوشنبه 92 فروردین 26 , ساعت 12:50 صبح
روسیه و چین پس از مذاکرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی سازی ایران متمایل شده اند، امریکا هدر این باره در حال بررسی است اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می دهد.
 به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایران هسته ای، روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت که روسیه و چین پس از مذاکرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی سازی ایران متمایل شده اند، امریکا هدر این باره در حال بررسی است اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می دهد.

این روزنامه رد گزارشی که تاریخ 21 فروردین 1391 و به قلم دیوید ام هرژنهورن و ریک گلدستون نوشته شده، از آخرین وضعیت راهبردی کشورهای گروه 1+5 پس از مذاکرات آلماتی 2 پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: « تا به امروز قدرتهای جهانی در تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای متحد بودند-اما به مرور زمان اختلافات میان آنها عمیقتر شد».

نیویورک تایمز ادامه می دهد: «به عنوان نمونه روسیه خود را علاقمند به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی نشان داده است اما قدرتهای غربی به خصوص فرانسه سرسختانه با این امر مخالفت می ورزد و یک چنین حقی را بدون توافق جامع و اقدام برای اعتماد سازی باطل می شمرد».

این روزنامه آمریکایی می نویسد: «هنوز گام بعدی مشخص نیست ولی روسیه و چین مخالف تحریم های اقتصادی اند و در سازمان ملل در مقابل برداشتن گامهای بیشتر مقاومت می کنند اما امریکا و ارویایی ها اخطار داده اند که به سهم خود سخت گیریهای بیشتری در قبال ایران به خرج خواهند داد».

دکتر سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در آلماتی تاکید کرد دست یابی به هرگونه راه حل جامع درباره برنامه هسته ای ایران مستلزم پذیرش حق غنی سازی و لغو همه تحریم هاست.

وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 دو روز پیش در لندن و در حاشیه اجلاس جی 8 رایزنی هایی درباره پرونده هسته ای ایران انجام دادند ولی هنوز روشن نیست که گام بعدی آنها چیست.

برخی کارشناسان حدس می زنند این کشورها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران از مذاکرات جدی خودداری خواهند کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ