سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، بنده ای را دوست دارد که چون بفروشد، آسانگیر باشد ؛ چون بخرد، آسانگیر باشد ؛چون قضاوت کند، آسانگیر باشد ؛ و چون قضاوت بخواهد، آسانگیر باشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 2:7 عصر
واکنش توکلی به سرنوشت مبهم هدفمند کردن یارانه ها/
تنها راه حل فراقانونی هدفمندکردن یارانه ها دخالت ولی فقیه است
دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و از چهره های شاخص مجلس هشتم در واکنش به رفتار اخیر دولت در قبال لایحه هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه اختلاف دولت و مجلس بر سر تصویب ماده 13 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از نظر قانونی راه حلی ندارد؛ گفت: راه حل غیر آئین‌نامه‌ای راه حلی فراقانونی است که در اختیار ولی فقیه است.
نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اختلاف دولت و مجلس بر سر تصویب ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها راه حل قانونی ندارد، بهترین راه حل را تمکین دولت از مصوبه مجلس در شرایط موجود دانست.

به گزارش پارسینه، ‌احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در پایان جلسه علنی امروز با خبرنگاران گفتگو می کرد، متذکر شد اختلاف دولت و مجلس بر سر تصویب ماده 13 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از نظر قانونی راه حلی ندارد.

وی در عین حال تصریح کرد: بهترین راه حل که کمک می‌کند همت مشترک دولت و مجلس به سرانجام برسد این است که دولت در این مرحله از مصوبه مجلس تمکین کند و در هنگام تصویب بودجه سال آینده تقاضای تنخواه‌گردان ارائه دهد.
 



نماینده تهران در مجلس گفت که دولت در این فاصله 4 ماهه می‌تواند آئین‌نامه‌ها را نوشته، حساب‌ها را باز کرده و کارتهای اعتباری را صادر نماید و حساب مردم را برای فروردین 89 پر کند و چنانچه در آینده با مشکلی مواجه شد، به صورت دوفوریتی از مجلس تقاضای اصلاح قانون کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اینکه دولت در اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها چقدر می‌تواند موفق باشد، بستگی به خودش دارد ضمن آنکه این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی اضافه کرد که نظرات کارشناسان و نیز اقدامات مجلس شرایط قانونی را برای تحقق این امر فراهم کرد.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص خبر استرداد نامه دولت در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:‌نامه استرداد را نمی پسندم چرا که معتقدم این مسئله مفید به حال دولت نیست. همچنان که تحقق این کار مهم بستگی به تفاهم تمام قوا دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکانی وجود دارد تا از طریق آئین‌نامه اجرایی مجلس نظر رئیس‌جمهور در خصوص موارد اختلافی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها تامین شود یا خیر، با رد این مطلب اظهار داشت: از نظر آئین‌نامه چون مجلس شورای اسلامی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تصویب کرده، و به بازگشت آن برای دولت رای نداده است، امکان آنکه نظر دولت در این زمینه در راستای آئین‌نامه اجرایی مجلس تامین شود نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: راه حل درست این مسئله اتمام لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: به همان میزان که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به پیش رفته دولت 3-4 ماه وقت دارد تا آئین‌نامه‌های خود را بنویسد و اگر خواستار آن است تا کارت انرژی صادر کند و برای یارانه‌های نقدی حساب باز کند می‌تواند کار خود را در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: در طول لایحه بودجه 89 که در بهمن ماه در مجلس بررسی می‌شود نظر این است که این لایحه در اختیار دولت قرار گیرد و اگر این پیشنهاد شود من از آن دفاع می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا راه حلی غیرآئین‌نامه‌ای برای تامین نظر دولت وجود دارد یا خیر گفت: راه حل غیر آئین‌نامه‌ای راه حلی فراقانونی است که در اختیار ولی فقیه است.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ