سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم را با ناز چه کار که آغازش نطفه بوده است و پایانش مردار . نه روزى خود دادن تواند و نه تواند مرگش را باز راند [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 2:15 عصر
گفتگوی مشاور احمدی نژاد با روزنامه پلیتیکا/
مشاور رئیس جمهور: احمدی نژاد هولوکاست را رد نمی کند
در اینجا سخن از رد و انکار چیزی نیست بلکه مسئله، آسیبی است که مردم کشوری دیگر از یک مسئله متحمل می شوند؛ حقیقت این است که احمدی نژاد هم در پی انکار جوهر واقعه ای به نام هولوکاست نیست و آن را رد نمی کند بلکه تنها سئوالی را در این باره مطرح کرده که به سوء استفاده اسرائیل و غرب از این مسئله باز می گردد. به اعتقاد ما این سوء استفاده به اندازه همان تلخی هایی که برای یهودیان رخ داده، تلخ است.
به گزارش پارسینه به نقل از ایربا مهدی مصطفوی، مشاور محمود احمدی نژاد و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که مدتی قبل و با اهداف فرهنگی سفری را به صربستان انجام داده بود، در گفتگویی با روزنامه پلیتیکا که از جمله رسانه های با سابقه و مشهور منطقه بالکان محسوب می شود به پرسش های خبرنگار این رسانه صربی پاسخ گفته است.
البته پرسش های پلیتیکا از رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که توسط بوشکو یاکشیچ مطرح شده، بیش از آنکه به مسائل فرهنگی مرتبط باشد، حول محور تحولات سیاسی و به ویژه مسئله هسته ای ایران بوده است.

آنچه در پی می آید متن کامل این گفتگو است:

مقام بلندپایه ایرانی ضمن تایید آمادگی تهران برای گفتگو با تمام طرف های مرتبط با مسئله هسته ای کشورش تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود در این چارچوب کوتاه نمی آید و تشدید تحریم های خارجی نیز در این زمینه تاثیری بر هدف ایران نخواهد داشت.

مشاور ارشد محمود احمدی نژاد با اشاره به گفتگوهای اخیر نمایندگان ایران با همتایان خود از کشورهای موسوم به گروه 5+1 در ژنو گفت: "ما باور داریم که ادامه مذاکرات مسئله بسیار مثبتی است و ما به ادامه این مسیر یعنی مسیر گفتگو تمایل داریم."

مصطفوی با رد ادعاهای کشورهای غربی درباره بلندپروازی های هسته ای کشورش با هدف دستیابی به تسلیحات اتمی، یادآور شد که هر کشوری حق دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای را دارد و تهران نیز این حق را برای خود محترم می شمارد.

"با توجه به سوابق و اهداف ما از سویی و عزم ملت ما در این خصوص از دیگر سو و همچنین تکیه ایران بر قوانین بین المللی، قطعا ما راه خود را در این چارچوب با تمام قدرت ادامه خواهیم داد و هیچ قدرتی در این مسیر قانونی، جلودار ایران نخواهد بود."

مصطفوی همچنین با بیان اینکه ابتکار عمل مذاکرات اخیر ایران با غرب به دلیل انتخابات ایالات متحده و بحران جهانی اقتصادی از سوی ایران ارائه شده بود، اعلام کرد: این روندی بود که از جانب ایران آغاز شد و باید آن را به عنوان نشانه ای دیگر از حسن نیت ایران در مسیر فعالیت های هسته ای اش برشماریم.

"ما با هدف نمایش حسن نیت مان و به منظور نشان دادن همکاری مان با نهادهای بین المللی، شش ماه پیش از موعد مقرر درباره کارخانه جدید غنی سازی اورانیوم که هنوز فعالیت آن نیز آغاز نشده به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی کرده ایم." این سخن را قائم مقام سابق رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و مدیر کنونی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می گوید.

ایران از سویی برای گفتگو با آمریکا اعلام آمادگی می کند، از سوی دیگر به ناگاه خبر آغاز به کار مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در اطراف شهر قم منتشر می شود و از سوی دیگر نیز با فاصله اندک زمانی، آزمایش موشک های جدید ایران به وقوع می پیوندد؛ به واقع کدامیک از این سیگنال ها برای تعامل یا گفتگو قابل اعتماد هستند؟

- ما به تازگی برای چندمین بار متوالی، حسن نیت مان برای گفتگو با گروه کشورهای 5+1 را نشان داده ایم !

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از سفرش به تهران به قانونی بودن فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد اما گویا موضع کشورهای غربی درباره فعالیت های ایران به گونه ای دیگر است، البته گویا همین مسئله موجب شد که مدتی بعد موضع البرادعی نیز تغییر کند؛ تصور شما از فضای حاکم کنونی بر کشورهای غربی مقابل ایران در حال حاضر چیست؟

- واقعیت این است که کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، فرانسه یا انگلیس نمی خواهند ایران به منظور توسعه و پیشرفت با اتکا بر خوکفایی گام بردارد؛ آن ها مدام به تشریح سخنان خودشان می پردازند بدون آنکه توجهی به مواضع فنی مدیرکل آژانس داشته باشند. آن ها به جای پذیرش مواضع مثبت برادعی، با آغاز و تشدید فشارها بر او در پی تغییر موضع او بر می آیند. به هر حال در این میان آنچه که مهم است اینکه حرکت ایران مشروع است و مابقی مسائل صرفا نظرات افراد و شخصیت های سیاسی هستند.

آیا فکر نمی کنید بر خلاف آنچه که اغلب در ایران اعلام می شود، هنوز برای اعلام پیروزی در این خصوص کمی زود باشد؟

- به هر صورت بدیهی است که امروز قدرت هسته ای جهان تنها در انحصار تعداد معدودی از این کشورهاست. آیا به نظر شما این مسئله به آن معناست که کشوری چون ایران باید تا زمان پایان ذخایر انرژی خود صبر کرده و آن موقع در برابر این کشورها دست دراز کند؟ ما معتقدیم اگر امروز برای این مسئله راخ حلی پیدا نکنیم، فردا خیلی دیر خواهد شد و روزگاری مردم ما مقامات شان را بازخواست خواهند کرد.

با توجه به نزدیکی کلی مواضع روسیه و آمریکا و روابط استراتژیک این دو کشور دیدگاه شما درباره احتمال تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران چیست؟

- به هر صورت ما رفتار قدرت های بزرگ را رصد می کنیم. ضمن آنکه معتقدیم اقداماتی چون تشدید تحریم ها بر خلاف منافع این کشورها بوده و نهایتا نتیجه ای بر خلاف آنچه مدنظر آن هاست را موجب می شود.

در این میان شکی نیست که تعدادی از کشورها بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران حق دارد توسعه برنامه های هسته ای برای مقاصد صلح آمیز پیگیری کند؛ اما در همین حال مشاهده می شود که به ناگاه محمود احمدی نژاد هولوکاست را انکار می کند و مکرر بر لزوم نابودی اسرائیل تاکید می نماید که به نظر می رسد چنین موضع تندی، تصویری که ایران از هدف خود برای دستیابی به انرژی هسته ای ارائه می کند را مخدوش می سازد؛ به واقع مواضع احمدی نژاد در این خصوص با توصیه چه کسانی ابراز می شود؟

- در اینجا سخن از رد و انکار چیزی نیست بلکه مسئله، آسیبی است که مردم کشوری دیگر از یک مسئله متحمل می شوند؛ حقیقت این است که احمدی نژاد هم در پی انکار جوهر واقعه ای به نام هولوکاست نیست و آن را رد نمی کند بلکه تنها سئوالی را در این باره مطرح کرده که به سوء استفاده اسرائیل و غرب از این مسئله باز می گردد. به اعتقاد ما این سوء استفاده به اندازه همان تلخی هایی که برای یهودیان رخ داده، تلخ است.*

البته من بعید می دانم که مواضع احمدی نژاد درباره هولوکاست ارتباطی با روابط ایران با حماس، حزب الله، سوریه یا هوگو چاوز داشته باشد.

- به هر صورت درباره هولوکاست سئوالات زیادی مطرح است؛ به عنوان نمونه اگر تعدادی از اروپایی ها در حق یهودیان ظلم کرده و آن ها را به قتل رسانده اند، چرا دیگران باید به جای آن ها مجازات شوند؟ در این ماجرا تعدادی از اروپایی ها مرتکب جرم شده و به قتل شماری از یهودیان دست زده اند و طبعا همان ها باید پاسخگوی جنایات شان باشند؛ پس چرا امروز فلسطینی ها باید هزینه آن جنایات را پرداخت کنند؟

به نظر می رسد ایران در اعلام مواضع سیاست خارجی خود به نحوه و آینده جذب دوستان و یا دشمنان خود هم می اندیشند؛ نهایتا آیا شما واقعا می خواهید انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنید؟

- امروز دل مشغولی اصلی ما ساخت ایران است اما ساختار مدیریتی ما محوریت وظایف اخلاقی است که طبعا در این میان حمایت از مردم فلسطین نیز یکی از رسالت های ما خواهد بود.

امروز تعدادی از ایرانیان معتقدند که دولت این کشور به جای برآورده کردن خواسته های آن ها بخش اعظم توجه خود را به مسائلی چون فلسطین اختصاص داده؛ ما از آنچه که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داده آگاه هستیم؛ به نظر شما آیا مطالبات این بخش از مردم ایران مشروع است یا خیر؟ آیا به نظر شما اگر بخشی از جامعه خواستار تغییر و دگرگونی باشد، این خواسته معتبر و ساخته شده در ایران نیست؟ آیا اصولا احمدی نژاد پاسخگویی به مطالبات اپوزیسیون را در دستور سیاست های دولتش قرار داده است؟

- قطعا اینگونه است؛ نظر مردم برای ما محترم است اما نکته اینجاست که غرب به سوء استفاده از احساسات مردم در جریان انتخابات اخیر در ایران محکوم شده و عملا در برخی مشکلات ایجاد شده پس از انتخابات نقش داشته است اما البته مردم ما به سرعت متوجه این مسئله شدند که این بازی نوعی الگوبرداری از مدل انقلاب های مخملی در جمهوری های شوروی سابق بوده است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ