سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس چیزی از سحر بیاموزد، پایان کارش با پروردگارش است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 3:1 عصر
با تامین نظر رئیس جمهور;
 مجلس با دولت کنار آمد 

گروه سیاسی -  پس از تهدید محمود احمدی نژاد به استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها در صورت عدم توجه مجلس به نظر دولت، مجلس شورای اسلامی سرانجام در برابر دولت دهم کوتاه آمد تا طرح هدفمند کردن یارانه ها آنگونه که مد نظر دولت است وارد فاز عملیاتی گردد. براساس گزارش های منتشر شده از جلسه علنی روز گذشته مجلس امکان نظارت بر درآمدها و هزینه های طرح هدفمند کردن یارانه ها از مجلس سلب و دولت مجاز است در راستای اجرای این قانون وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوط و مندرج در قانون بودجه کل کشور واریز و معادل صددرصد اعتبار تحت عنوان «اعتبارات موضوع هدفمندسازی یارانه ها» را هزینه کند. در شرایطی که هفته گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها مصوب کرده بودند که طرح هدفمند کردن یارانه ها در بودجه سنواتی قرار بگیرد و درآمد حاصل از آن به خزانه کل کشور واریز گردد اما روز گذشته و پس از تهدید هفته گذشته محمود احمدی نژاد به استرداد لایحه، نمایندگان در جریان بررسی ماده 16 این لایحه مصوبه پیشین خود را نقض کردند تا دست دولت برای برداشت پول از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها باز باشد.
خط و نشان ها!
محمود احمدی نژاد در جریان حضور غیر منتظره و سرزده خود در مجلس خطاب به نمایندگان گفته بود: «به شما می گویم اگر این بودجه  سالانه بند بشود، دولت زیر بار این مسئولیت نمی رود. ما در دولت تصمیم گرفتیم و من یادداشت دولت را به رئیس محترم مجلس خواهم داد. اگر این طرح به بودجه سالانه بند بشود ما لایحه را پس می گیریم; چرا که این کار نشدنی است. شما که نمی خواهید مردم را به مشکل بیندازید؟» پس از این اظهار نظر احمدی نژاد بحث های فراوانی میان نمایندگان در گرفت. در شرایطی که برخی همچون محمدرضا باهنر بر این نظر بودند که نمایندگان با استرداد لایحه موافقت کنند اما نمایندگانی نیز چون احمد توکلی بر مقاومت مجلس در برابر دولت تاکید داشته و می گفتند که دولت باید به نظر نمایندگان احترام بگذارد و مصوبات آنها را بپذیرد. پس از یک هفته بحث اما در نهایت دیروز نه لایحه پس گرفته شد و نه دولت به نظر مجلس تمکین کرد. بلکه این نمایندگان بودند که با نقض مصوبه پیشین خود مقابل دولت کوتاه آمده و به آن اجازه دادند که فارغ از نظارت مجلس و هرآنقدر که می خواهد از درآمدهای طرح هدفمند کردن یارانه برداشت کند. براساس ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها که هفته پیش توسط نمایندگان تصویب شده بود برای دولت چهار ردیف درآمدی و هزینه ای در لوایح بودجه سنواتی لحاظ شده بود که امکان نظارت مجلس بر هزینه درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را ارائه می داد اما در ماده 16 که  به تصویب نمایندگان رسید این چهار ردیف به یک ردیف کاهش داده شد تا به گفته توکلی امکان نظارت مجلس سلب شود.
هدفمندی فراگیر
ماده 16 لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود فقط برای سال 88 در نظر گرفته شده بود که تنها اجازه اجرای هدفمند کردن حامل های انرژی را به دولت می داد اما در مصوبات نمایندگان علاوه بر اینکه قید زمانی سال 88 حذف گردید به دولت اجازه داده می شود تا علاوه بر اجرای هدفمندسازی حامل های انرژی، دیگر موارد هدفمندسازی یارانه ای از جمله آب و برق را نیز در سال جاری اجرایی کند. این مصوبه حاکی از آن است که دولت مجاز است در راستای اجرای این قانون وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوطه مندرج در قانون بودجه کل کشور واریز و معادل صددرصد اعتبار تحت عنوان «اعتبارات موضوع هدفمندسازی یارانه ها» را هزینه کند.کارشناسان اقتصادی ضمن هشدار به عواقب سو» طرح هدفمند کردن یارانه ها همچون ایجاد تورم شدید در جامعه و احتمال فشار شدید بر طبقات محروم مطرح می کنند که دلیل اصلی اصرار دولت به اجرای این طرح جبران کسری بودجه شدید خود از طریق درآمدهای آن است و تهدید به استرداد لایحه نیز در این راستا ارزیابی می شود چون در صورتی که این لایحه ذیل بودجه سنواتی قرار گرفته و در آمدهای آن به خزانه کشور واریز شود دولت امکان برداشت بی حساب از آن را نخواهد داشت و هرگونه برداشتی طبق نظارت مجلس انجام خواهد پذیرفت.
همه چیز برای دولت
با توجه به مصوبات روز گذشته نمایندگان و کوتاه آمدن مجلس در برابر تهدید محمود احمدی نژاد، دولت قادر خواهد بود هر زمان و به هر میزان که اراده کرد از درآمدهای حاصل از طرح هدفمند کردن یارانه ها برداشت و در محل مورد نظر خویش اعتبار کند. به گفته موافقان این امر کمک بسیاری به دولت برای جبران کسری بودجه می کند. اقدام دولت البته مخالفت های جدی را نیز به همراه داشت. به نحوی که پس از ایجاد تعارض میان مصوبات مجلس در مورد مواد 13 و 16 لایحه هدفمند کردن یارانه ها، برخی نمایندگان پیشنهاداتی را برای رفع ابهام ارائه دادند که عموما با مخالفت مواجه شد و رای لازم را کسب نکرد. به گزارش ایلنا، محمدرضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شان مجلس نیست که مصوبه پیشین خود را زیر سوال ببرد از ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست تا این لایحه را بار دیگر به کمیسیون ویژه بازگرداند تا این تعارض مرتفع شود. وی به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه برای اجرای این لایحه عجله نکنید اشاره کرد و گفت: نباید قانون متناقضی را به دولت ارائه دهیم که هرگاه در اجرایش دچار مشکل شد، گناهش را به گردن مجلس بیاندازد. ابوترابی فرد نیز این پیشنهاد را لازم ندانست و گفت: ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها مربوط به تمامی مراحل درآمدی است اما ماده 16 فقط در مورد حامل های انرژی است که تعارضی را به وجود نمی آورد.
پیشنهادی که تصویب شد
جهانبخش محبی نیا عضو هیات رئیسه مجلس طی پیشنهادی خواستار آن شد که اجرای هدفمندسازی یارانه ها از سال جاری تنها مربوط به حامل های انرژی نشود و دیگر موارد هدفمندسازی یارانه ها را نیز در بر بگیرد این پیشنهاد اگرچه نهایتا با 114 رای موافق به تصویب رسید اما با تذکرات متعددی از سوی نمایندگان مواجه شد از جمله آنکه خباز اعلام کرد هدف از ماده 16 آن بود که دولت به شکل آزمایشی بخشی از لایحه هدفمند کردن یارانه ها را در سال جاری اجرایی کند اما به این ترتیب دامنه اختیارات دولت را گسترش می دهید که نوعی زیرکی در قانونگذاری است. حسن ونایی نیز با کنایه به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: مدیریت حضرت عالی قابل درک است اما با اصلاح اینچنینی ماده 16، کل ماده ماده 13 و تبصره یک آن حذف می شود. جمشید انصاری نیز رفع ابهام مورد نظر محبی نیا را در تعارض با مبانی بودجه ای خواند.
اعتراض شدید توکلی به مجلس و دولت
احمد توکلی نیز در ادامه تذکرات به ابوترابی فرد گفت: گویا شما می خواهید تناقض در مصوبات مجلس را صددرصد کنید قبلا ماده 16 با اصلاحات منظور برخی نمایندگان تنها با ماده 13 تعارض داشت اما با پیشنهاد آقای محبی نیا با تبصره های این ماده نیز تعارض پیدا می کند. وی افزود: هر بلایی که دلتان خواست سر این قانون آورده اید و در حال حاضر نیز به دنبال تغییر ماهیت ماده 16 و تعمیم آن به کل لایحه هدفمندسازی یارانه ها هستید. براساس این گزارش ابوترابی فرد در پاسخ به این تذکر سکوت کرد که با فریاد اعتراضی توکلی مواجه شد که می گفت جواب من را بدهید و حداقل بگویید که تذکرم وارد هست یا نه؟ در این هنگام ستار هدایتخواه که از جمله نمایندگان حامی دولت است طی تذکری اعلام کرد برخی نمایندگان به بهانه تذکر، در مخالفت با پیشنهادات مطرح شده صحبت می کنند و به گونه ای حرف می زنند که گویی نمایندگان تبانی هایی انجام دادند که در مجلس اتفاقی بیافتد این برخورد دون شان مجلس است و رئیس جلسه نباید به آن اجازه مطرح شدن بدهد اما ابوترابی فرد برخلاف سخنان هدایتخواه، تذکرات انصاری و توکلی را وارد دانست و علی رغم این، پیشنهاد محبی نیا را به رای گذاشت. با پایان یافتن مذاکرات سرانجام با ارائه 114 رای موافق در مقابل 48 رای مخالف این پیشنهاد مصوب شد که براساس آن دولت از سال جاری می تواند تمامی لایحه هدفمند کردن یارانه ها از جمله حامل های انرژی و دیگر یارانه های مربوط به آب، برق، گندم و... را در سال جاری اجرایی نماید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ