سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیمان در میان مردم، شریفترین وشکیباترین و پرگذشت ترین و خوش خلق ترین کسان اند . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 88 آبان 23 , ساعت 10:50 صبح
 

حمایت کارشناسان از تصمیم رئیس‌جمهوری برای بازگشت مدیریت مترو تهران به دولت

مترو از بن‌بست خارج می‌شود

? محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل: به محض اعلام تصمیم دکتر احمدی‌نژاد برای بازگرداندن مدیریت مترو به دولت، شاهد موضع‌گیری هدفمند و سیاسی هستیم. در حالی که مترو هم‌اکنون به بن‌بست رسیده و با این وضع، مترو تا چهار سال دیگر هم به‌جایی نمی‌رسد
? وقتی مدیریتی با این همه مساعدت دولت همچنان می‌نالد، یعنی بن بست
? آقایی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس: ما از تصمیم دکتر احمدی‌نژاد برای تقویت و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی پایتخت و حتی دیگر شهرها و کلانشهرها استقبال می‌کنیم
? کوثری، نماینده مردم تهران: شهرداری تهران در اختصاص اعتبارات به مترو کم‌کاری کرده و توجه چندانی به تأمین اعتبارات مترو طبق وظیفه خود نداشته است

گروه اجتماعی ـ مهدی جابری: متروی تهران سال‌هاست که به رغم مساعدت‌ها و پشتیبانی دولت، نه تنها درجا می‌زند بلکه بازگشت به عقب نیز دارد و بازگرداندن مدیریت مترو به دولت، می‌تواند راهکار بن‌بست کنونی باشد.
محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف‌ سوخت کشور با بیان این مطلب به خبرنگار «ایران» گفت: به محض اعلام تصمیم دکتر احمدی‌نژاد برای بازگرداندن مدیریت مترو به دولت، شاهد موضعگیری هدفمند و سیاسی از سوی کسانی هستیم که سعی می‌کنند با توسل و تمسک نامربوط به اصل 44 قانون اساسی و تفسیر نادرست از آن، جلوی تحقق این تصمیم را بگیرند و آن را غیرقانونی بخوانند.
وی افزود: حقیقت این است که مترو هم‌اکنون به بن‌بست رسیده است و به رغم مساعدت‌های بی‌دریغ دولت از مترو در چهار سال گذشته و در حالی که این مساعدت‌ها چهار، پنج برابر دولت‌های قبلی بوده است، تاکنون شاهد بهبود مدیریت مترو و خدمات‌رسانی بهتر آنها به شهروندان نبوده‌ایم و البته این حقیقت برای مدیران شهری و حمل و نقل تهران تلخ است اما باید بپذیرند که با این وضع، مترو تا چهار سال دیگر هم به جایی نمی‌رسد چرا که قدرت خروج از بن‌بست کنونی را ندارد.
رویانیان تصریح کرد: من هنوز هم پلیس هستم و به عنوان یک پلیس و نیز رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت، چهار سال است که به حرف‌ها و فریادهای تکراری و هدفمند مدیران مترو و شهری تهران عادت کرده‌ام که همواره از نبود و کمبود بودجه و اعتبار می‌نالند. پس در شرایطی که با این همه مساعدت‌ دولت، آنها همچنان فریاد می‌زنند که پول نداریم، این یعنی بن‌بست. در حقیقت، مسئولان مترو به جای این‌که بگویند «دیگر نمی‌توانیم»، فریاد می‌زنند که «پول نیست!»
رئیس ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت کشور با تأکید بر این‌که دکتر احمدی‌نژاد تصمیم کاملاً دقیق، صحیح و قانونی گرفته است، افزود: آقای رئیس‌جمهور برای کمک به مردم تهران و حمل و نقل عمومی پایتخت به این تصمیم و نتیجه رسیده است و با توجه به این‌که ایشان دکترای حمل و نقل ریلی دارد و قبلاً هم شهردار تهران بوده است، الآن به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، بهترین تصمیم را گرفته و به این نتیجه رسیده است که مدیریت فعلی مترو بیش از این نمی‌تواند برای شهروندان مفید، مؤثر و مشکل‌گشا باشد. وی در پاسخ به این سؤال که این تصمیم جدید از چه زمانی می‌تواند اجرایی شود، گفت: تحقق این تصمیم بستگی به این دارد که دوستان ما در شهرداری تهران سعی بر سنگ‌اندازی و ایجاد اخلال در این راه نداشته باشند و بدون هیچ سهل‌انگاری و مخالفت بی‌فایده، دولت را در اجرای این تصمیم یاری کرده و هر چه زودتر مترو را از این وضعیت نجات دهند. رویانیان افزود: متروی تهران الآن به یک منجی نیاز دارد تا از این بن‌بست خارج شود.
? بازگرداندن مدیریت مترو از اختیارات هیأت دولت است
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در مصاحبه با خبرنگار ما با تأکید بر مغایرت نداشتن تصمیم جدید رئیس‌جمهور با قانون اساسی گفت: در چند روز گذشته برخی از رسانه‌ها با انعکاس اظهار نظر تعدادی از فعالان سیاسی مدعی شده‌اند که بازگرداندن مدیریت مترو به دولت خلاف قانون است و این در حالی است که رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و طبیعتاً بیش از دیگران به اختیارات قانونی خود واقف است.
احسان جهاندیده افزود: برخی‌ها می‌گویند این تصمیم مخالف اصل 44 است و این دوستان این گونه استدلال می‌کنند که طبق اصل 44 مترو نباید به دولت واگذار شود در حالی که در این اصل نامی از مترو نیامده است که بتوان به آن استناد کرد.
وی اظهار داشت: با این استنباط‌ها و استدلال‌های نادرست راه به جایی نمی‌بریم اما اگر به گذشته رجوع و سابقه مدیریت مترو را بررسی کنیم، قطعاً راهگشا خواهد بود. یعنی مدیریت مترو تا سال 1379 در اختیار وزارت کشور بود که براساس مصوبه شماره 17766- ت 23081 هـ مورخ 4/5/79 هیأت وزیران پس از پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نظر موافق وزارت کشور و اعلام موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با انتزاع شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از وزارت کشور و واگذاری آن با تمامی وظایف، اختیارات، امکانات و تعهدات قانونی به شهرداری تهران موافقت شد.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: همان طور که تأسیس‌ شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه براساس لایحه قانونی اصلاح قانون تأسیس‌ مترو مصوب 15/4/1359 شورای انقلاب و به استناد ماده یک آن انجام شده است، بنابراین تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت مترو کاملاً براساس اختیارات قانونی هیأت وزیران است و مغایرتی با قانون ندارد. ضمن این‌که دولت دکتر احمدی‌نژاد همواره قانون محور بوده است.
? نایب رئیس کمیسیون عمران: تصمیم رئیس جمهور، ایده خوبی است
علی اکبر آقایی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر این که مشکلات شهری و حمل و نقل پایتخت باید با مشارکت همه نهادها و سازمان‌ها حل شود، گفت: چنانچه دولت با هدف تخصیص اعتبارات بیشتر و سرمایه‌گذاری کلان‌تر برای توسعه مترو و بهبود خدمات مترو و نیز افزایش حجم جابه‌جایی شهروندان در پایتخت، قصد تغییر و تحول در مدیریت مترو را دارد، ایده خوبی است. وی اظهار داشت: ما از تصمیم دکتر احمدی‌نژاد برای تقویت و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی پایتخت و حتی دیگر شهرها و کلانشهرها استقبال می‌کنیم و مطمئنیم که با توجه به آماده بودن تقریبی برخی زیرساخت‌ها، می‌توان با توسعه و خرید ناوگان، شهروندان تهرانی را به بهبود امور و وضعیت موجود امیدوار کرد تا در نهایت شاهد رضایتمندی عمومی از مترو و خدمات آن باشیم.
? کوثری: کمک دولت به مترو خوب بود ولی شهرداری نه
محمد اسماعیل کوثری عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز درباره تغییر در مدیریت متروی تهران معتقد است نمایندگان مجلس بر افزایش کیفیت خدمات‌رسانی مترو و توسعه خطوط آن تأکید دارند تا مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند، حال تفاوتی ندارد که مدیریت مترو بر عهده کدام نهاد باشد. وی افزود: بیشتر اختلاف نظرهایی که معمولاً رسانه‌ای می‌شود درباره این است که «دولت، اعتبارات مورد نیاز شهرداری برای احداث مترو را تأمین نکرده است، اما طبق بررسی‌های مجلس و پیگیری‌های مدام و همیشگی ما، مبالغی که دولت برای توسعه مترو به شهرداری پرداخت کرده است دقیقاً مطابق مصوبات مجلس است. این در حالی است که شهرداری تهران در اختصاص اعتبارات به مترو کم‌کاری کرده و توجه چندانی به تأمین اعتبارات مترو طبق وظیفه خود نداشته است.»
کوثری تأکید کرد: بنابراین اظهار نظر افراد غیرمطلع مبنی بر این‌که دولت اعتبارات مترو را واگذار نکرده، درست نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره برخی اظهارنظرها راجع به مغایرت داشتن تصمیم دولت با اصل 44 نیز گفت: شهرداری تهران برای انجام امور شهر از پول مردم استفاده می‌کند بنابراین نمی‌توان گفت شهرداری بخش خصوصی است و یا مدیریت مترو الآن در دست بخش خصوصی قرار دارد و بر همین اساس چنانچه مدیریت مترو در دست دولت باشد، مغایرتی با اصل 44 ندارد. البته صحبت درباره مدیریت مترو، بحث جدایی‌ می‌خواهد که من نمی‌خواهم درباره آن چیزی بگویم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ