سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس دانش خود را به رخ مردم کشد، خداوند او را روز قیامت انگشت نما کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 88 آبان 24 , ساعت 2:2 عصر

اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند دقت است

سیاست > مجلس  - هنوز اطلاعات در خصوص طرح هدفمندکردن یارانه‌ها کامل نشده است


لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین لوایح دولتی در دهه اخیر است که توسط دولت نهم طرح و توسط دولت دهم پی گرفته می‌شود. اجرای صحیح این لایحه احتیاج به نظارت قوی قوه مقننه دارد. با توجه به هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد، مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تعامل و همکاری که با دولت خواهد داشت در راستای هرچه کمتر کردن آثار سوء به مردم و جامعه قدم بردارد.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. وی معتقد است علاوه بر دقت در طراحی یک طرح، اجرای دقیق آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، لذا باید اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به دقت صورت گیرد. گپ و گفت خبر با فرهنگی را می‌خوانید:

* آقای فرهنگی! مجلس چگونه می‌تواند بر اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها نظارت داشته باشد؟

این بحث یکی از بحث‌های اساسی است که در ذهن عده‌ای از نمایندگان نیز وجود دارد. برخی از نمایندگان معتقد هستند با توجه به اینکه کمیسیون ویژه محدودیت زمانی ندارد و موضوع اهم ، رسیدگی به سایر بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز می‌باشد، لذا یکی از وظایف کمیسیون، نظارت بر اجرا و ارائه گزارشی در طول مدت اجرای این طرح می‌باشد.

*یعنی به چه صورت؟

اگر چنین موضوع نهایی شود مسلماً می‌توانیم این مسئله را جزو دستورالعمل‌های آتی کمیسیون بدانیم.

*نظارت در این حوزه از چه میزان اهمیت برخوردار است. به تعبیری فکر می‌کنید پیگیری مجلس چه نقشی در اجرای صحیح این لایحه دارد؟

قدم بعدی بعد از تصویب یک لایحه اجرای آن است که باید حساب شده باشد. با توجه به اینکه هنوز اطلاعات در این خصوص ناقص است نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد. بخشی از این اطلاعات به تصمیماتی که دولت اتخاذ می‌‌کند، باز می‌گردد. در مراحل بعدی دولت باید قیمت‌ها را برای سال پایه مشخص کند و میزان سهم خانوار نیز براساس درآمدهایی که وجود دارد باید تعیین شود. لذا هنوز اطلاعات در خصوص طرح هدفمندکردن یارانه‌ها کامل نشده است ولی سیاست‌ها به اتمام رسیده و اطلاع‌رسانی به میزان کافی نیز صورت گرفته است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ