سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انسان، به دین دوستش است . پس هریک از شمابنگرد که با چه کسی دوستی می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 88 آبان 24 , ساعت 2:57 عصر
پشت پرده حضور حریفان قلابی تیم ملی فوتبال در تهران

سرویس ورزشی- اواخر لیگ هفتم یکی از روزنامه های ورزشی با افشای پرونده مربی پرتغالی یکی از تیم‌های لیگ برتری نوشت که یک مقام ارشد فدراسیون فوتبال در تلاش است تا تیم مورد نظر را از سقوط به دسته اول نجات دهد.

ماجرا از این قرار بود که مربی تیم مورد نظر از کانال این مقام ارشد فدراسیون به ایران آمده بود و سهم انتقال او به آژانسی می‌رسید که آقای مسئول در آن نقش پر رنگی داشت؛ این آژانس علاوه بر انتقال مربی پرتغالی، چند بازیکن خارجی دیگر هم به تیم جنوبی مورد نظر داد. طبیعی بود که مسئولان تیم باشگاهی، بابت این نقل و انتقالات، انتظارات ویژه‌ای از فدراسیون وقت داشته باشند. از آنجا که فوتبال ایران دوران تعلیق را سپری می‌کرد و متولی اصلی فوتبال کشور مشخص نبود، این دست مراودات در فدراسیون باب شده و اسف‌بارترین مسأله اینکه یکی از مقامات ارشد که عهده‌دار مسوولیت اجرایی فدراسیون بود، در این ماجرا نقش اصلی را بازی می‌کرد.

بعدها مسائل دیگری از این پرونده افشا شد؛ اینکه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در زمان تعلیق از همین کانال هماهنگ می‌شده و آژانس مورد نظر با همکاری این مقام مسئول در فدراسیون، تیم‌های درجه چندم را به ایران می‌آوردند.

به‌عنوان نمونه می‌توان به تیم غنا اشاره کرد که قبل از جام ملت‌های 2007 به تهران آمد و 8 گل از تیم قلعه‌نویی خورد و رفت. همان زمان مسئولان اجرایی «فدراسیون معلق ایران» ادعا ‌کردند تیمی که در تهران با شکستی فضاحت بار مواجه شد، تیم اصلی غنا است! بعدها این مسأله از سوی خبرنگاران با جدیت بیشتری پیگیری شد. هر گاه که تیمی برای بازی تدارکاتی به ایران می‌آمد، خبرنگاران در سالن کنفرانس به جای پرداختن به مسائل فنی، سرمربی حریف را سوال‌پیچ می‌کردند که آیا این تیم اصلی شما است یا نه و جالب اینکه بعضی وقت‌ها نکات جالبی از دل این کنجکاوی‌ها کشف می‌شد. مثلا مربی حریف می‌گفت: "به ما گفته‌اند که بگویید با تمام نفرات آمده‌ایم!" و همواره داستان در لفافه به همان مقام مسوول ختم می‌شد.

این در حالی است که دور جدید این گمانه‌زنی‌ها پس از با بازی تیم ملی مقابل ایسلند آغاز شده است. اما ارزیابی نفرات این تیم، نشان می‌دهد که ایسلند هم مثل حریفان قبلی، تیم اصلی خود را به تهران نیاورده است. تیم ملی ایسلند در آخرین بازی تدارکاتی خود قبل از بازی با ایران، مقابل آفریقای جنوبی -میزبان جام جهانی 2010- بازی کرد و از جمع آن بازیکنان، یک دروازه‌بان ذخیره و 2 بازیکن به تهران آمدند. سرمربی ایسلند هم در مصاحبه با خبرنگاران در هتل به این مسأله اعتراف کرد.

در این میان، سؤال جدی این است که چه کسی این تیم‌های قلابی را به ایران می‌آورد. تیم ملی ایران قرار است چند روز دیگر با مقدونیه بازی کند؛ تیمی که در مقدماتی جام جهانی 2010، در گروه 9 اروپا چهارم شد؛ ایسلند هم در این گروه پنجم تیمی آخر شد و پایین مقدونیه قرار گرفت.

نکته جالب اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال بی‌آنکه در این خصوص شفاف‌سازی کنند، به توجیه ماجرا می‌پردازند و با مطرح کردن بحث‌هایی نظیر «تیم‌های بزرگ اروپایی به تهران نمی‌آیند» قصد پاک کردن صورت مسأله را دارند. از مدت‌ها قبل، این داستان در فوتبال ایران تکرار می‌شود و هیچ مقام مسوولی در این خصوص جواب قانع کننده‌ای ندارد. فقط این وسط یک مشت دلار به حساب یک آژانس نقل و انتقالات می‌رود و آقای مسئول کیف می‌کند که یک بازی دیگری برگزار شد!

معمولا روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال هم از چگونگی هماهنگی این تیپ بازی‌ها اعلام بی‌اطلاعی می‌کند و صرفاً برای حفظ آبروی مجموعه، از پاسخگویی طفره می‌رود که عمق فاجعه را نشان می‌دهد. حال پیدا کنید پرتغال‌فروش!

نظرات کاربران:

لیست کل یادداشت های این وبلاگ