سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقوای خداوند، اساس هر حکمتی است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 11:56 صبح

ورود انگلیسی‌ها مشکوک است

شرح عکس : نیروی دریایی سپاه پاسداران چند روز پیش 5 تن از ملوانان انگلیسی را در آب‌های سرزمینی کشورمان دستگیر کردند. منابع انگلیسی هویت این افراد را بدین‌گونه اعلام کرده‌اند: «دیو بلومر، اولیور یانگ، اولی اسمیت، لوک پورتر و سام‌یوشر»

? وزارت خارجه انگلیس مدعی شد ملوانان چهارشنبه گذشته در حال قایقرانی از بحرین به سوی دبی بودند که به طور سهوی وارد آب‌های ایران شده و در خلیج‌فارس توقیف شدند
? سردار تنگسیری، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه: انگلیسی‌های متجاوز توسط این نیرو دستگیر شده‌اند و به محض رسانه‌ای شدن موضوع درباره آن اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد
? دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس: تحقیقات ایران درباره این حادثه کاری معقول است و انتظار داریم هرچه سریع‌تر مسئله حل و فصل شود
گزارش «ایران» از بازداشت 5 ملوان انگلیسی متجاوز به آب‌های ایران در خلیج‌فارس

? لندن در ادعایی تناقض‌آمیز می‌گوید اتباع انگلیس از مسیر مسابقه قایقرانی منحرف گشته‌اند اما آنان یک روز قبل از آغاز این رقابت وارد آب‌های ایران شده‌اند
? مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور: اگر اتباع انگلیسی با?قصد اخلال وارد مرزهای ایران شده باشند برخورد جدی با آنها خواهد شد

گروه سیاسی ـ «انگلیسی‌های متجاوز توسط نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند.»
دیروز فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در بندرعباس با بیان این جمله، نخستین مقام نظامی ایرانی لقب گرفت که موضوع بازداشت 5 تبعه انگلیسی را تأیید کرده است.
پیش از آن وزارت خارجه انگلیس با انتشار اسامی 5 تبعه این کشور از بازداشت آنها در روز چهارشنبه 4 آذرماه خبر داده بود. دستگاه دیپلماسی لندن مدعی شده بود که «اولی اسمیت، سم اوشر، اولیور یانگ، لوک پورتر و دیوید بلومر» «قایقران» بوده و به‌صورت سهوی وارد آب‌های ایران شده‌اند. با این وجود رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز در نشست خبری خود این خبر را رد و یا تأیید نکرد.
در این میان سردار علیرضا تنگسیری فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه با بیان این‌که موضوع دستگیری اتباع انگلیسی در خلیج فارس تاکنون رسانه‌ای نشده است به فارس گفت: به محض رسانه‌ای شدن موضوع در این باره اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که تحرکات در خلیج فارس کاملاً تحت‌نظر سپاه است، ادامه داد: اگر انگلیسی‌ها در خلیج فارس دستگیر شده‌اند، مطمئناً معلوم است که توسط چه نیرویی از کشور دستگیر شده‌اند. گفتنی است نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول تأمین امنیت خلیج فارس است. موضوع دستگیری اتباع انگلیس در حالی دیروز در صدر اخبار رسانه‌های لندن در ارتباط با ایران بود که دو سال پیش نیز 15 نظامی این کشور به‌صورت غیر‌قانونی وارد آب‌های جمهوری اسلامی شدند، ولی بعد با عذرخواهی‌های رسمی لندن از رأفت اسلامی برخوردار شده و آزاد شدند. همچنین سال 1383 نیز هشت نظامی انگلیس در آب‌های اروندرود بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند.
برخورد قاطع با 5 انگلیسی در صورت اثبات سوء‌نیت
مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور در این باره گفت: با توجه به اینکه در زمان حاضر اطلاعات مربوط به این قایقرانان در اختیار نیست، نمی توان این امر را تأیید کرد اما در هر حال دستگاه قضایی نوع برخورد با آنها را تعیین می کند. اسفندیار رحیم مشایی در حاشیه شانزدهمین همایش ملی بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران، افزود: سیاست های ایران در قبال سیاست?های جهان تعاملی و مثبت است.
وی با بیان آنکه‌ ایران در گذشته نیز شاهد چنین موضوعاتی بوده است‌، ‌ادامه داد:‌ همچنان که در گذشته نیز شاهد بودیم، اگر کسی در ایران مشمول چنین مشکلاتی می شد مربوط به ورود غیرقانونی به مرزها است.
رحیم مشایی تصریح کرد: در موارد مشابه دیگر بطور طبیعی نیروهای امنیتی و مرزی با این گونه موارد با حساسیت و دقت رفتار می‌کنند و در مواردی از این دست نیز اگر قصد اخلال باشد برخورد جدی با آنها خواهد شد. از سوی دیگر وزیر خارجه انگلیس با اعلام این مطلب که کشورش در رابطه با دستگیری پنج دریانورد انگلیسی از سوی ایران به دنبال مقابله با تهران نیست، افزود: این مسئله‌ای کاملاً کنسولی است.
دیوید میلیبند گفت: مطمئناً هیچ‌گونه رویارویی و مشاجره‌ای در کار نیست. وی گفت: تا آن‌جا که ما می‌دانیم با این افراد به خوبی رفتار می‌شود و این همان چیزی است که ما از کشوری مثل ایران انتظار داریم. وی افزود: این مسئله را که ایران در حال حاضر سرگرم تحقیق درباره این حادثه است، درک می‌کنیم؛ این کاری معقول است و انتظار داریم هر چه سریع‌تر مسئله حل و فصل شود. بیانیه وزارت خارجه انگلیس مدعی شده است: این ملوانان در حال قایقرانی از بحرین به سوی دبی بودند که قایق آنها در خلیج فارس توقیف شد.
تلاش انگلیسی‌ها برای اثبات بی‌گناهی پنج تبعه خود با تناقض‌هایی همراه بود. بی‌بی‌سی در این‌باره اعلام کرد: اتباع دستگیر شده در یک مسابقه قایقرانی شرکت کرده بودند که از بحرین به طول 360 میل دریایی روز 26 نوامبر (5 آذر) شروع شد و سه روز بعد در پایتخت عمان پایان یافت.
این در حالی است که بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس 5 تبعه لندن روز 25 نوامبر (4 آذر) یعنی یک روز قبل از آغاز مسابقه مورد ادعا وارد آب‌های ایران شده بودند. جالب تر این که محل دستگیری آنها فاصله بسیار زیادی از مسیر مسابقه قایقرانی داشته است. در این میان شیرین عبادی برنده جایزه به?اصطلاح صلح نوبل که به فرار مالیاتی متهم است، از این موضوع برای تخریب چهره جمهوری اسلامی بهره برده و در سخنانی با انگلیسی‌ها همدردی کرد و خواستار آزادی آنها شد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ