سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس که در آسمان و زمین است ـ حتی ماهیان دریا ـ برای جویای دانش آمرزش می طلبند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 88 آذر 14 , ساعت 3:21 عصر

زنان هزینه های سنگین تری می پردازند

الهه کولائی استاد دانشگاه این موضوع را با حضور سیاسی زنان در جامعه مان و ایفای نقش آنان در حوزه سیاست ارزیابی می کند .هر چند او این موضوع را جدا از پیامدها و آثار آن برای مردان نمی داند:" در شرایط کنونی جامعه ما هزینه کنش سیاسی آنقدر بالا رفته که بسیاری از افراد به اشکال گوناگون از ورود به این عرصه خودداری می کنند و هزینه گزاف ورود به ان را نمی پردازند."

به عقیده او این مشکل عمومی در حوزه کنش سیاسی وجود دارد اما چون حوزه سیاسی در همه جوامع جهان همچنان متعلق به مردان قلمداد می شود . نقش زنان بیشتر تحت تاثیر حضور مردان تعریف می شود . او با اشاره به این مطلب می گوید:«از این طریق می توان روندی از آثار مثبت و منفی این حضور را ارزیابی کرد. زنانی که در عرصه سیاست به ویژه در جوامع در حال توسعه به گونه ای مستقل نقش ویژه ای را برعهده می گیرند با توجه به این موارد هزینه های سنگین تری نیز به انها تحمیل می شود."

کولایی این موضوع را با توجه به ویژگی های فرهنگی این جوامع و حافظه تاریخی شان مورد بررسی قرار می دهد:« در این جوامع زنان همواره به حوزه خصوصی تعلق داشته اند و حضورشان در عرصه عمومی به ویژه سیاست پیامدهای سنگین تری برایشان در بر دارد. در عین حال اگر این زنان بخواهند در حوزه عمل سیاسی اثر گذار باشند و دیدگاهها و رویکردهای خاصی را در عرصه عمل به پیش ببرند بی تردید هزینه های بیشتری هم می پردازند.".

حمله های ناجوانمردانه رسانه ای

«زهرا رهنورد در عرصه هنر ،مطالعات دینی ، قرآنی و همچنین عرصه سیاست حضوری موثر داشته است . حضور او در عرصه سیاست نیز در کنار آقای مهندس موسوی حضوری اثرگذار، ،موفق و نافذ بوده که درنهایت در تحولات اخیر کشور حضور درخشان ایشان نه تنها در فعالیت های انتخاباتی به تقویت جایگاه آقای مهندس موسوی انجامید بلکه ظرفیت های بالندگی های یک زن مسلمان را با اتکا به ارزش های دینی به نمایش گذاشت.»کولائی این مطلب را می گوید و چنین شایعات بی اساسی را حمله های ناجوانمردانه رسانه ای توصیف می کند.

او ادامه می دهد:"متاسفانه این حضور درخشان وارد تعاملی مسموم در جامعه ما شد و مثل گذشته که بسیاری از زنان تلاش کردند با حضوری مستقل و بر اساس اشتراک فکری و روحی با همسر خود به تشریک مساعی بپردازند با هدف قرار گرفتن تلاش های مسموم سعی شد با رویکردهایی غیر اخلاقی ،غیر اسلامی در جامعه ای که انتظار می رود بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی رفتار شود مورد حمله های ناجوانمردانه رسانه ای قرار گرفتند . متاسفانه در این برهه ملاحظات سیاسی بر ارزش گذاری های دینی تاثیر گذاشت که نتیجه ان شکل گرفتن شابعه های بی ربط و تخریب های ناجوانمردانه است."

او این چنین تخریب هایی را بر خلاف عرف و ارزش های پذیرفته شده در جامعه می داند که حتی حرمت حریم خصوصی افراد را نیز پاس نمی دارد و حتی این عرصه را نیز از تهاجم های سیاسی مصون نمی سازد."

کولایی که سال ها از نزدیک این زوج را می شناسد می گوید:" با توجه به شناختی که از این زوج دارم و از اغاز انقلاب اسلامی با آنها مرتبط شده و این امکان را یافته ام در ارتباط بسیار نزدیک با این خانواده قرار بگیرم فکر می کنم تخریب های کنونی به خوبی نشان می دهد که اگر زنانی بخواهند حق بگویند و از حق دفاع کنند و بر آرمان های ارزشمنداسلامی و انسانی خود پافشاری کنند پرداخت این چنین هزینه هایی برایشان چندان دور از ذهن نیست."

او تاکید می کند:"من حتی از تجربه های شخصی خودم هم به عنوان اثبات این مدعا می توانم استفاده کنم. هنگامی که در مجلس بدون حضور همسرم یا پرتویی از حمایت یک مرد حضور یافتم فضایی از تخریب ،امواج تهمتها خیلی سریع علیه من گسترش یافت و گاه دامنه آنها به روابط خانوادگی ام هم رسید اما همه انها فاقد هر گونه پایه و اساسی بود.".

ضعف و درماندگی منشا اخبار جعلی و بی اساس

زهرا شجاعی معتقد است :"ضعف و درماندگی و پایبند نبودن به اخلاق سیاسی است که افراد و رقبا را وادار می کند علیه خانم زهرا رهنورد اخباری جعلی منتشر کنند."

زهرا شجاعی ،رییس سابق مرکز امور مشارکت زنان که سال های آشنایی اش با زهرا رهنورد به سال های قبل از انقلاب می رسد معتقد است خبرسازی علیه خانم رهنورد مانند کف روی آب است که دوامی ندارد و خیلی زود از بین می روند."

زهرا شجاعی وارد کردن مسایل خصوصی زندگی رهنورد و موسوی به حوزه عمومی را نشانه ضعف رقبای سیاسی شان می داند:«در حال حاضر فضای سیاسی ایران بسیار حاد و پرتنش است . از آنجا که در حوزه عمومی و عرصه سیاست از آقای میر حسین موسوی و خانم زهرا رهنورد نتوانسته اند دستاویزی بیابند و هیچ نکته مبهمی در عرصه فعالیت سیاسی آنها وجود ندارد به سراغ زندگی شخصی شان رفته اند تا با دستاویز های شخصی به اهداف تخریبی خود برسند."

شجاعی مناظره های قبل از انتخابات را به یاد می آورد:"در مناظره های قبل از انتخابات هم، ابزاری که طرف مقابل علیه آقای موسوی استفاده کرد زهرا رهنورد بود که هر چند نتیجه ای از آن نگرفت ؛ اما نهایت ضعف و درماندگی طرف مقابل را نشان داد. علت این اعمال عدم پایبندی به اخلاق سیاسی به عنوان یکی از ارکان مهم دین اسلام است."

شجاعی ادامه می دهد«آشنایی من با زهرا رهنورد از زمان دانشجویی و قبل از انقلاب است.آن زمانی که او به عنوان یک زن روشنفکر مسلمان مطرح بوده است.او یکی از زنان پیشکسوت در حوزه سیاست است که توانسته سیاست را با اخلاق و هنر و پژوهش قرآنی در آمیزد."..

به باور شجاعی استقلال نظر زهرا رهنورد و پایبندی ایشان به اصول اخلاقی و دینی که همراه شده با تحصیلات و مدیریت موفق در دانشگاه الزهرا همگی موجب شده که بسیاری نتوانند این شخصیت را تحمل کنند."

خبر سازان علیه رهنورد کسانی هستند که زن را باور ندارند

معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران هم بهترین نشانه از روابط میان زهرا رهنورد و مهندس موسوی را حضور این دو با یکدیگر و در کنار هم در جلسات مختلف می داند.

به باور ابتکار هرچقدر هم در اخبار بگویند که رابطه رهنورد و موسوی بحرانی شده و دچار اختلافند ما باور نمی کنیم چون از پیشینه آنها با خبریم.

فاطمه راکعی ، استاد دانشگاه هم با شناختی که از آقای میرحسین موسوی و روابط او با خانم زهرا رهنورد دارد سخن می گوید :«این جور وصله ها به این دو نفر نمی چسبد .رابطه اعتقادی ،روحی ،معنوی و فکری میان این دو عزیز را از سال ها پیش می شناسم. رابطه صمیمی میان انها چیزی نیست که از چشم کسی دور بماند."

راکعی به عکس های موسوی و رهنورد در دوران قبل از انتخابات اشاره می کند.عکس هایی که این دو دست در دست یکدیگر پیام دوستی را می رسانند :" این عکس ها و آشنایی شخصی من با این زوج از سال های گذشته مرا به این نتیجه رسانده است که هیچ نکته منفی ای در رابطه انها وجود ندارد."

نگاه مردسالارانه حاکم در جامعه نمی تواند زن موفقی مانند زهرا رهنورد را بپذیرد.راکعی با گفتن این جمله ادامه می دهد«آنهایی که علیه زهرا رهنورد خبرسازی می کنند؛ کسانی هستند که نمی توانند تحمل کنند زنی چند بعدی در جامعه حضور فعالانه داشته باشد. چرا که رهنورد هم از لحاظ اخلاق و هم از نظر علم و دانش و فرهنگ و سیاست انسانی کامل و چند بعدی است و پذیرفتن زنی که بتواند در مراحل بالا با قدرت پیش برود برای انها بسیار سنگین است. چرا که این دسته از افراد زن را فقط در خانه میبینند و برای ماندنش در خانه از هیچ تلاشی نیز دریغ نمی کنند.".

اما آیا انتشار اخبار کذب و دروغ پردازی های علیه زهرا رهنورد موجب کاهش منزلت او و یا تخریب میر حسین موسوی می شود؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش می گویند :« رهنورد یک شخصیت مستقل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارد که جاعلان اخبار را به هدف شان نمی رساند و بلکه موجب افزایش محبوبیت رهنورد و موسوی می شوند. کافی است که یک مصاحبه مطبوعاتی و یا یک مصاحیه تلویزیونی علیه این خبرسازی ها برگزار شود مردم خواهند فهمید که این اخبار کذب است و مانند کف روی آب می مانند که خیلی زود از بین می روند و دوامی ندارند."







لیست کل یادداشت های این وبلاگ