سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]
 
دوشنبه 88 آذر 16 , ساعت 11:26 صبح

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت:

شورای نگهبان لایحه?یارانه‌ها را رد می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان: حداقلی از ایرادات در لایحه پیش‌بینی می‌شود

? محمد رضا فرزین: تصمیم مجلس درباره لایحه یارانه‌ها غیر منتظره بود
? مواد 13 و 16 لایحه هدفمند‌کردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند
? اگر لایحه یارانه‌ها به بودجه پیوند بخورد دولت باید هرسال چندین متمم عمومی بودجه به مجلس
ارسال کند
? اگر اصلاحات مورد نظر دولت و کمیسیون ویژه در لایحه یارانه‌ها صورت نگیرد، قطعاً لایحه قابلیت
اجرا ندارد و استرداد آن در دولت مطرح است

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه تصمیم چهارشنبه گذشته مجلس درباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها «غیرمنتظره» بود، پیش‌بینی کرد شورای نگهبان بنا به چند دلیل لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد.
محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر با تشریح آنچه که بر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی گذشته است، گفت: زمانی‌که لایحه هدفمندکردن یارانه ها در مجلس نهایی شد،
رئیس جمهور به دلیل پیوند آن با بودجه عمومی خواستار استرداد این لایحه شد اما هیأت رئیسه مجلس برای تأمین نظر دو طرف، لایحه را به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارجاع داد.
وی افزود: همان زمان این بحث مطرح بود که آیا امکان اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه ها وجود دارد یا خیر؟ و یا می توان به آن ماده الحاقی افزود؟ برهمین اساس، کمیسیون ویژه مجلس بررسی‌های خود را در این باره آغاز کرد.فرزین با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون ویژه مجلس با رئیس جمهور برای اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهارداشت: در این جلسه، اعضای این کمیسیون پذیرفتند که این لایحه نیاز به اصلاح دارد و برهمین اساس، کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی‌ بیشتر موضوع تشکیل شد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: سپس کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر افزوده شدن ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ( تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها) برای رفع اختلاف نظر موجود به توافق رسیدند و مقرر شد نمایندگان مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و دولت درباره ابعاد موضوع نیز به بحث و بررسی بپردازند.
وی در ادامه تصمیم چهارشنبه صبح هفته گذشته مجلس را غیر منتظره عنوان کرد و گفت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس قرار بود ساعت 14 روز چهارشنبه برای رأی‌گیری درباره افزودن ماده الحاقی به لایحه هدفمندکردن یارانه ها تشکیل جلسه دهد که به یکباره مجلس صبح همان روز لایحه را به شورای نگهبان ارسال کرد.
فرزین در ادامه دلایل خود در راستای اینکه شورای نگهبان لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد، گفت: ماده 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند.
وی تصریح کرد: اگر لایحه هدفمندکردن یارانه ها به بودجه پیوند بخورد دولت هر سال باید چندین متمم بودجه عمومی به مجلس ارسال کند، زیرا براساس این لایحه، دولت در زمانی که قیمت حامل‌های انرژی بیش از 25 درصد فوب خلیج فارس تغییر کند، مجبور خواهد بود تغییرات قیمتی را اعمال کند، که عملاً موجبات ارائه چندین متمم را فراهم می کند.
وی توضیح داد: اگر امسال لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به همین شکل مصوب شده بود، به دلیل تغییر بیش از 25 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در
خلیج فارس، دولت باید چندین متمم بودجه‌ای به مجلس ارسال می‌کرد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تأکید کرد برهمین اساس، لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با پیوند خوردن با بودجه سنواتی قابلیت اجرا نخواهد داشت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه تأکید کرد: اگر اصلاحاتی که مد نظر دولت است و رئیس و بسیاری از اعضای کمیسیون ویژه هم آن را پذیرفته‌اند صورت نگیرد قطعاً لایحه قابلیت اجرا ندارد و در دولت استرداد آن مطرح است.


پیش‌بینی ایراداتی درلایحه یارانه ها

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مهلت 10?روزه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در شورای نگهبان اظهار نظر کرد که اجمالاً با بررسی‌های اولیه لحاظ حداقلی از ایرادات در این لایحه پیش‌بینی می‌شود . به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی تأکید کرد: قصد شورای نگهبان این است در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی اعلام شود. به گفته سخنگوی شورای نگهبان در صورتی که در بررسی این لایحه مشکلی نیز وجود داشته باشد و در 10 روزه اول کار بررسی پایان نپذیرد، مهلت بررسی 10 روز دیگر تمدید خواهد شد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ