چهارشنبه 86 خرداد 16 , ساعت 12:5 عصر
ازدواج موقت (صیغه)
آیا اسلام و قران درباره ازدواج موقت بدون ضابطه عمل نموده است ؟ آیا با عوض شدن رژیم شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی باز هم باید نسبت به قوانین اسلامی بادیده شک و تردید نگاه کرد ؟ (این گفته از بزرگان دین که اگر دومی صیغه را حرام نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد مگر افراد شقی )حال که علمای اسلام بر مسند حکومت نشسته اند برای ادامه حیات خود نیاز مند پایمال کردن حقوق اسلامی می باشند؟ درحالی که اعمال منافی عفت همچون زنا و لواط در جامه زواج پیدا کرده و بنیان خانواده ها را با متلاشی شدن رو برو نموده است حال باید به مسئله ای چون صیغه یا ازدواج موقت با نگاهی غیر اسلامی نگاه کرد ؟!
تبلیغات در ایران امروز
با قیمت مناسب و کیفیت عالی
بازگشت به صفحه اول
انتقاد فعالان اجتماعی و حقوقی به ازدواج موقت
نعمت احمدی: بسیاری از افراد تنوعطلب میخواهند زیر سایهء اسلام و به بهانهء اسلام، زنان متعددی را بدون حق و حقوق مشخص تملک کنند.
Mon / 04 06 2007 / 9:23
سرمایه: سخنان اخیر وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت و ترویج آن در جامعه انتقادهای بخشی از فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوقی را به دنبال داشته است به طوری که حتی شماری از چهرههای اصولگرا هم از منتقدان اظهارنظر وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت بودهاند.
حسین موسویتبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزهء علمیهء قم در اینباره میگوید: «در صورت طرح مسالهء ازدواج موقت باید برای عواقب ناشی از آن مانند افزایش سقط جنین و از بین بردن آبروی خانوادهها نیز چارهاندیشی شود.»
به عقیدهء او «مسالهء ازدواج موقت بارها از سوی مسوولان کشور مطرح شده اما هیچگاه به صورت واقعبینانه به آن نگاه نشده است.» او میگوید: «ازدواج موقت به معنای آشنا شدن دختر و پسر و عقد مختصری میان آنان است شاید بخشی از مشکلات جامعه از این طریق حل شود اما این ازدواج قطعا راهحل تمام موارد فساد در جامعه نیست.»
او همچنین مطرح کردن ازدواج موقت از سوی مسوولان رسمی کشور را مفید نمیداند و تاکید میکند بهتر است در این باره کارشناسیهای مناسبی انجام شود.
نعمت احمدی، حقوقدان نیز در گفتوگو با ایلنا تصریح کرد:«از نظر حقوقی در فقه شیعه ازدواج موقت تنها برای زمان اضطرار موضوعیت دارد و مردان برای این ازدواج موقت نیازمند مجوز همسرشان نیز نیستند.»
او تاکید میکند: «بسیاری از افراد تنوعطلب میخواهند زیر سایهء اسلام و به بهانهء اسلام، زنان متعددی را بدون حق و حقوق مشخص تملک کنند. در ازدواج موقت، تنها مهریه وجود دارد و پرداخت نفقه و ارثیه در آن مطرح نیست.»
شادی صدر فعال حوزهء زنان نیز در این باره به ایسنا گفته است: «تا موانعی چون اذن پدر و نبود حق طلاق برای زنان در ازدواج موقت رفع نشود این شیوه را نمیتوان برای رفع مشکلات ازدواج دختران و پسران موثر دانست.»
او تاکید کرد:«اگر جامعهء ایران با پدیدهء ازدواج موقت مخالف است باید برای حذف آن از قانون تلاش کند. وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت حرف عجیبی نزده است، چرا که نهاد ازدواج موقت در قانون به رسمیت شناخته شده و نهاد دیگری به نام تعدد زوجات نیز وجود دارد و وزیر کشور با ذکر واژهء «جوانان» این پدیده را برای دختران و پسران، مورد لحاظ قرار داده است.»
به گفتهء او، هر چند صیغه در قانون ایران وجود داشته اما در فرهنگ ایرانی موضوعی مورد استقبال نیست.»
فاطمه صادقی، استاد دانشگاه نیز معتقد است:«این شیوه ازدواج میتواند انقیاد را برای برخی زنان به همراه داشته باشد، چرا که تعدد زوجات از پیامدهای ازدواج موقت است.»
به گفتهء او، بخش زیادی از زنانی که به این ازدواج تن میدهند، به دلیل مشکلات اقتصادی به این ازدواج تن میدهند.
فاطمه راکعی نیز در گفتوگو با ایسنا در این باره گفت: «ازدواج موقت فرصت _ ازدواج دایم را از دختران سلب میکند و خانوادههای ایرانی نمیپذیرند که دختران آنان ازدواج موقت کرده و بعد در این شرایط رها شوند. به نظر او مردان به راحتی شرایط ازدواج موقت را دارند اما دختران پس از ازدواج موقت قطعا نمیتوانند ازدواج دایم داشته باشند.»
راکعی میگوید: «کسانی که این مباحث را مطرحمیکنند فکری برای فرزندان این گونه ازدواج کردهاند؟»
فخرالسادات محتشمیپور، مدیرکل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور نیز طرح ازدواج موقت را موجب لطمه به دختران جوان میداند: «این طرحها بیشتر پاسخگویی به هوا و هوس برخی مردان است و لطمات زیادی به بنیان خانواده وارد میشود.»
انتقاد شدید یک نماینده از رواج صیغه
آفتاب: مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور که در همایش «هماندیشی حجاب، مسئولیتها و اختیارات دولت اسلامی» در قم سخن میگفت بر «ضرورت ترویج جسورانه ازدواج موقت در جامعه» تأکید کرد و خواستار گسترش ازدواج موقت در کشور شد. بلافاصله پس از او یکی از روحانیون بلندپایه نیز در نماز جمعه به صراحت خواستار اجرای چنین رویکردی شد و همانند وزیر کشور تاکید کرد که رواج ازدواج موقت را از نیازهای مهم کشور میداند.
عشرت شایق، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با انتقاد از اظهارات وزیر کشور گفت: اکنون در کشور ما قشر عظیمی از مردان متأهل، ازدواج موقت نیز کردهاند و اگر آقایان میخواهند راه را برای از هم پاشیدن خانواده باز کنند، صیغه را ترویج نمایند.
شایق با تأکید بر این که ازدواج موقت یکی از قوانین اسلام است گفت: شرایط صیغه در قوانین اسلامی کاملا مشخص است و همه میدانند که اسلام در چه شرایطی ازدواج موقت را تجویز کرده، اما آیا انصاف است که در مورد صیغه در کشور ما چنین اظهارنظرهایی شود؟
نماینده مردم تبریز گفت: تجویز چنین راهحلهایی از مسئولین، پاک کردن صورت مسأله است. جوانان ایران مشکل اشتغال، مسکن و تأمین معیشت زندگی دارند که اگر با سیاست قوی و با دوام اقتصادی، این مشکلات را برطرف کنیم، ازدواج دائم میکنند و مشکل ازدواج جوانان نیز حل میشود.
وی با تأکید بر این که ترویج ازدواج موقت، پاک کردن صورت مسأله است افزود: من یک سؤال از آقایان دارم. آقایانی که دختران جوان ما را تشویق به ازدواج موقت میکنند، متواضعانه و صادقانه پاسخ دهند که آیا حاضرند دختری را که قبلا صیغه کسی بوده به عقد دائم خود درآورند؟ بهتر است آقایان یک بار شرایط ازدواج موقت را در اسلام مرور کنند تا این گونه جوانان را تشویق به صیغه نکنند.
شایق با بیان این که در اسلام قوانین دیگری نیز وجود دارد افزود: اسلام قوانین کاملی دارد برای مثال موضوع بهره بانکها است که اسلام میگوید بانکها باید بدون بهره باشند. حال وضعیت بانک و اقتصاد کشور ما روشن است. پس چرا آقایان برای اجرای درست قوانین اسلام به چنین حیطههایی وارد نمیشوند و آن را ترویج نمیکنند.
| بازگشت به صفحه اول | این متن را با ایمیل بفرستید | نسخه قابل چاپ |
کتابسرا در هامبورگ
رادیوفردا
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
آنلاین فارسی دویچه وله
سایت اتحاد جمهوریخواهان ایران
از سایت میهن بازدید کنید
سایت آذری صدی آمریکا
آخرین شماره ماهنامه نامه
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
شرکت ایران فرهنگ
ایران امروز (نشریه خبری سیاسی الکترونیک)
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2005 ........... editor@iran-emrooz.net
آیا اسلام و قران درباره ازدواج موقت بدون ضابطه عمل نموده است ؟ آیا با عوض شدن رژیم شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی باز هم باید نسبت به قوانین اسلامی بادیده شک و تردید نگاه کرد ؟ (این گفته از بزرگان دین که اگر دومی صیغه را حرام نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد مگر افراد شقی )حال که علمای اسلام بر مسند حکومت نشسته اند برای ادامه حیات خود نیاز مند پایمال کردن حقوق اسلامی می باشند؟ درحالی که اعمال منافی عفت همچون زنا و لواط در جامه زواج پیدا کرده و بنیان خانواده ها را با متلاشی شدن رو برو نموده است حال باید به مسئله ای چون صیغه یا ازدواج موقت با نگاهی غیر اسلامی نگاه کرد ؟!
تبلیغات در ایران امروز
با قیمت مناسب و کیفیت عالی
بازگشت به صفحه اول
انتقاد فعالان اجتماعی و حقوقی به ازدواج موقت
نعمت احمدی: بسیاری از افراد تنوعطلب میخواهند زیر سایهء اسلام و به بهانهء اسلام، زنان متعددی را بدون حق و حقوق مشخص تملک کنند.
Mon / 04 06 2007 / 9:23
سرمایه: سخنان اخیر وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت و ترویج آن در جامعه انتقادهای بخشی از فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوقی را به دنبال داشته است به طوری که حتی شماری از چهرههای اصولگرا هم از منتقدان اظهارنظر وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت بودهاند.
حسین موسویتبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزهء علمیهء قم در اینباره میگوید: «در صورت طرح مسالهء ازدواج موقت باید برای عواقب ناشی از آن مانند افزایش سقط جنین و از بین بردن آبروی خانوادهها نیز چارهاندیشی شود.»
به عقیدهء او «مسالهء ازدواج موقت بارها از سوی مسوولان کشور مطرح شده اما هیچگاه به صورت واقعبینانه به آن نگاه نشده است.» او میگوید: «ازدواج موقت به معنای آشنا شدن دختر و پسر و عقد مختصری میان آنان است شاید بخشی از مشکلات جامعه از این طریق حل شود اما این ازدواج قطعا راهحل تمام موارد فساد در جامعه نیست.»
او همچنین مطرح کردن ازدواج موقت از سوی مسوولان رسمی کشور را مفید نمیداند و تاکید میکند بهتر است در این باره کارشناسیهای مناسبی انجام شود.
نعمت احمدی، حقوقدان نیز در گفتوگو با ایلنا تصریح کرد:«از نظر حقوقی در فقه شیعه ازدواج موقت تنها برای زمان اضطرار موضوعیت دارد و مردان برای این ازدواج موقت نیازمند مجوز همسرشان نیز نیستند.»
او تاکید میکند: «بسیاری از افراد تنوعطلب میخواهند زیر سایهء اسلام و به بهانهء اسلام، زنان متعددی را بدون حق و حقوق مشخص تملک کنند. در ازدواج موقت، تنها مهریه وجود دارد و پرداخت نفقه و ارثیه در آن مطرح نیست.»
شادی صدر فعال حوزهء زنان نیز در این باره به ایسنا گفته است: «تا موانعی چون اذن پدر و نبود حق طلاق برای زنان در ازدواج موقت رفع نشود این شیوه را نمیتوان برای رفع مشکلات ازدواج دختران و پسران موثر دانست.»
او تاکید کرد:«اگر جامعهء ایران با پدیدهء ازدواج موقت مخالف است باید برای حذف آن از قانون تلاش کند. وزیر کشور دربارهء ازدواج موقت حرف عجیبی نزده است، چرا که نهاد ازدواج موقت در قانون به رسمیت شناخته شده و نهاد دیگری به نام تعدد زوجات نیز وجود دارد و وزیر کشور با ذکر واژهء «جوانان» این پدیده را برای دختران و پسران، مورد لحاظ قرار داده است.»
به گفتهء او، هر چند صیغه در قانون ایران وجود داشته اما در فرهنگ ایرانی موضوعی مورد استقبال نیست.»
فاطمه صادقی، استاد دانشگاه نیز معتقد است:«این شیوه ازدواج میتواند انقیاد را برای برخی زنان به همراه داشته باشد، چرا که تعدد زوجات از پیامدهای ازدواج موقت است.»
به گفتهء او، بخش زیادی از زنانی که به این ازدواج تن میدهند، به دلیل مشکلات اقتصادی به این ازدواج تن میدهند.
فاطمه راکعی نیز در گفتوگو با ایسنا در این باره گفت: «ازدواج موقت فرصت _ ازدواج دایم را از دختران سلب میکند و خانوادههای ایرانی نمیپذیرند که دختران آنان ازدواج موقت کرده و بعد در این شرایط رها شوند. به نظر او مردان به راحتی شرایط ازدواج موقت را دارند اما دختران پس از ازدواج موقت قطعا نمیتوانند ازدواج دایم داشته باشند.»
راکعی میگوید: «کسانی که این مباحث را مطرحمیکنند فکری برای فرزندان این گونه ازدواج کردهاند؟»
فخرالسادات محتشمیپور، مدیرکل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور نیز طرح ازدواج موقت را موجب لطمه به دختران جوان میداند: «این طرحها بیشتر پاسخگویی به هوا و هوس برخی مردان است و لطمات زیادی به بنیان خانواده وارد میشود.»
انتقاد شدید یک نماینده از رواج صیغه
آفتاب: مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور که در همایش «هماندیشی حجاب، مسئولیتها و اختیارات دولت اسلامی» در قم سخن میگفت بر «ضرورت ترویج جسورانه ازدواج موقت در جامعه» تأکید کرد و خواستار گسترش ازدواج موقت در کشور شد. بلافاصله پس از او یکی از روحانیون بلندپایه نیز در نماز جمعه به صراحت خواستار اجرای چنین رویکردی شد و همانند وزیر کشور تاکید کرد که رواج ازدواج موقت را از نیازهای مهم کشور میداند.
عشرت شایق، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با انتقاد از اظهارات وزیر کشور گفت: اکنون در کشور ما قشر عظیمی از مردان متأهل، ازدواج موقت نیز کردهاند و اگر آقایان میخواهند راه را برای از هم پاشیدن خانواده باز کنند، صیغه را ترویج نمایند.
شایق با تأکید بر این که ازدواج موقت یکی از قوانین اسلام است گفت: شرایط صیغه در قوانین اسلامی کاملا مشخص است و همه میدانند که اسلام در چه شرایطی ازدواج موقت را تجویز کرده، اما آیا انصاف است که در مورد صیغه در کشور ما چنین اظهارنظرهایی شود؟
نماینده مردم تبریز گفت: تجویز چنین راهحلهایی از مسئولین، پاک کردن صورت مسأله است. جوانان ایران مشکل اشتغال، مسکن و تأمین معیشت زندگی دارند که اگر با سیاست قوی و با دوام اقتصادی، این مشکلات را برطرف کنیم، ازدواج دائم میکنند و مشکل ازدواج جوانان نیز حل میشود.
وی با تأکید بر این که ترویج ازدواج موقت، پاک کردن صورت مسأله است افزود: من یک سؤال از آقایان دارم. آقایانی که دختران جوان ما را تشویق به ازدواج موقت میکنند، متواضعانه و صادقانه پاسخ دهند که آیا حاضرند دختری را که قبلا صیغه کسی بوده به عقد دائم خود درآورند؟ بهتر است آقایان یک بار شرایط ازدواج موقت را در اسلام مرور کنند تا این گونه جوانان را تشویق به صیغه نکنند.
شایق با بیان این که در اسلام قوانین دیگری نیز وجود دارد افزود: اسلام قوانین کاملی دارد برای مثال موضوع بهره بانکها است که اسلام میگوید بانکها باید بدون بهره باشند. حال وضعیت بانک و اقتصاد کشور ما روشن است. پس چرا آقایان برای اجرای درست قوانین اسلام به چنین حیطههایی وارد نمیشوند و آن را ترویج نمیکنند.
| بازگشت به صفحه اول | این متن را با ایمیل بفرستید | نسخه قابل چاپ |
کتابسرا در هامبورگ
رادیوفردا
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
آنلاین فارسی دویچه وله
سایت اتحاد جمهوریخواهان ایران
از سایت میهن بازدید کنید
سایت آذری صدی آمریکا
آخرین شماره ماهنامه نامه
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
شرکت ایران فرهنگ
ایران امروز (نشریه خبری سیاسی الکترونیک)
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2005 ........... editor@iran-emrooz.net
نوشته شده توسط حسن حسنی | نظرات دیگران [ نظر]
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لیاقت هر ملتی به حاکمان آن است ایا این جمله صحیح است؟
چراگ?اه عفونی نگران زندگیتان ?باشید نوش جان آی ایران
کود گاوی ?ه بازار?اب جارو برق?اومد در خونمون رو زد؛ تا در رو با
یک دیدگاه بگذارید حاصل عمر گابریل گارسیا مارکز در 15 جمله clip
نکته شغلی که کسی بهم نگفت یادداشتهای سروش روحبخش دهه اول کار کر
زندگی یعنی چه
امتحان شفاهی فیزیک در دانشگاه
امتحان شفاهی فیزیک در دانشگاه
]چه میشود اگر یک مگس بیفتد توی یک فنجا ن قهوه > What happens i
>> آشتی با خود، آغاز زندگی ست >> >> >> همان
چاقترین زن دنیا + عکس سارا ماسی دارای دو فرزند با 33 سال سن با د
تصاویر/ پرواز زیبای طاووس
اقدام خلاف شرع درسطح شهربامجوزشهرداری پایتخت
فساددرشوراهای شهرباسرعت اغازشد
اعلام کاندیداتوری شورای شهر
[همه عناوین(3811)][عناوین آرشیوشده]
چراگ?اه عفونی نگران زندگیتان ?باشید نوش جان آی ایران
کود گاوی ?ه بازار?اب جارو برق?اومد در خونمون رو زد؛ تا در رو با
یک دیدگاه بگذارید حاصل عمر گابریل گارسیا مارکز در 15 جمله clip
نکته شغلی که کسی بهم نگفت یادداشتهای سروش روحبخش دهه اول کار کر
زندگی یعنی چه
امتحان شفاهی فیزیک در دانشگاه
امتحان شفاهی فیزیک در دانشگاه
]چه میشود اگر یک مگس بیفتد توی یک فنجا ن قهوه > What happens i
>> آشتی با خود، آغاز زندگی ست >> >> >> همان
چاقترین زن دنیا + عکس سارا ماسی دارای دو فرزند با 33 سال سن با د
تصاویر/ پرواز زیبای طاووس
اقدام خلاف شرع درسطح شهربامجوزشهرداری پایتخت
فساددرشوراهای شهرباسرعت اغازشد
اعلام کاندیداتوری شورای شهر
[همه عناوین(3811)][عناوین آرشیوشده]