سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدی های برادران را فراموش کن، تا دوستی شانرا پایدار کنی . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:35 عصر
صفار هرندی:
جریان فتنه در حال ریزش بیشتر است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت: جریان فتنه در حال ریزش بیشتر است و آقایان باید بترسند از اینکه دیگر 13 میلیون نفر انگیزه دفاع از آنها را ندارند.


محمدحسین صفار هرندی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت حضور خود در دانشگاه‌های کشور را تبعیت و دفاع از حق نامید و افزود: البته نقدهایی نسبت به شخص احمدی‌نژاد دارم، اما ویژگی‌های مثبت دولت نهم و خدماتی که در قیاس با دولت‌های گذشته برای مردم انجام داد، بسیار چشمگیر و کم سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد با شعار خدمت به مردم و تبعیت از شریعت نورانی اسلام پا به میدان گذشت، اظهار داشت: این کار قابل ستایش است.
صفار هرندی ادامه داد: اگر بخواهیم کارنامه دولت‌ها را طی چهار سال مقایسه کنیم، هیچ چهار سالی به گرد دولت نهم در زمینه خدمت‌رسانی به مردم و پیروی از خط امام (ره) و رهبری نمی‌رسد و کارنامه دولت نهم درخشان‌تر از دولت‌های دیگر بوده است.
وی درباره حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر قدر قضایای اخیر رو به جلو می‌رود، زوایای پنهان ماجرا بیشتر آشکار می‌شود، به طوری که اگر در روزهای نخست برخی مسائل برای مردم مبهم بود، اکنون ملت متوجه شدند که چه کسانی پایبند به قانون هستند و افرادی تنها شعار قانونمندی سر می‌دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم با بیان اینکه خط امام کجاست، تصریح کرد: آیا خط امام حمایت از مستضعفان عالم نیست و مگر امام (ره) از مردم فلسطین و لبنان که مظلوم بودند، حمایت نمی‌کرد.
صفار هرندی افزود: حال چه شده است کسانی که ادعای خط امامی دارند، پا بر آرمان‌های امام (ره) می‌گذارند و شعارهای آمریکایی پسند سر می‌دهند، آیا این آمریکا و اسرائیل نیستند که به مستضعفان عالم ظلم می‌کنند.
وی غائله‌آفرینی سران فتنه را به بازی قمار تشبیه کرد و گفت: سران فتنه یک بار بازی را باختند و بازی جدید دیگری را آغاز کردند که چیزهای زیادی را از دست می‌دهند و در طبق قمار پاکباخته می‌شوند.
وزیر دولت نهم با اشاره به اینکه آقایان موسوی و کروبی هر قدر به مسائل بپردازند و روش خود را ادامه دهند در چشم مردم ضایع می‌شوند، اظهار داشت: این افراد در گذشته از یاران امام (ره) بودند، اما پس از انتخابات بازی جدیدی را آغاز کردند که سبب شد تا حیثیت چند ساله آنها از دست برود و هوادارانشان به شدت کاهش یابد.
صفار هرندی درباره وقایع 13 آبان خاطرنشان کرد: جریان جنبش سبز در حال ریزش است و این موضوع در روز 13 آبان به خوبی مشاهده شد که فقط در حواشی مکان‌های اصلی چند صد نفر تجمع کرده و شعارهای انحرافی سر می‌دادند و دیگر از آن همه هوادارانی که در روزهای نخست به خیابان ریخته بودند، خبری نبود.
وی ادامه داد: تنها کسانی از مواضع آقایان فتنه حمایت می‌کنند که خود به دنبال فتنه‌انگیزی هستند و این آقایان باید بترسند از اینکه دیگر 13 میلیون نفر انگیزه دفاع از ایشان را ندارند و حتی دوستان نزدیک آنان نسبت به این مواضع و کشاندن مردم به خیابان‌ها معترض هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت: تردیدی نیست که آشوب برپا کردن و مقابل قانون ایستادن از مصادیق جرم است و کسانی که همچنان کارنامه جرایم خود را سنگین‌تر می‌کنند، باید به عواقب آن بیندیشند.
صفار هرندی افزود: برخی از جناح مخالف زمزمه‌های اختلاف در جناح اصولگرا سر می‌دهند که باید به این افراد گفت نباید به اختلاف‌های جزئی بین ما دلخوش کنند، زیرا طبیعی است در هر جمعی نقطه نظرهایی وجود داشته باشد اما این را به منزله اختلاف نگذارند.
وی معتقد است مردمی که طعم شیرین اصولگرایی را چشیده‌اند با این اختلاف‌های جزئی آن هم نه در اصول اولیه پا را پس نمی‌کشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم به حضور خود در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان اشاره و تصریح کرد: از حضور در این جمع پر شور بسیار خوشحال شدم و جلسات دانشگاه‌ها همواره پر حجم و نشاط است.
صفار هرندی اظهار داشت: دانشجویانی که در حمایت از نظام شعار می‌دادند بسیار پر شور بودند اگرچه اندک کسانی هم شعارهای ساختارشکن داشتند که در مقابل انبوهی از دانشجویان خط امام (ره) بسیار ناچیز بوده است.
وی گفت: از این موضوع نگران نیستیم، بلکه نگرانی ما از بابت شیاطینی است که در صفوف نظام رخنه کرده‌اند.


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:34 عصر
مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ی انتقادی به شمقدری:
چرا بعد از مدت‌ها توقیف به «کتاب قانون» مجوز اکران دادید؟
مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم‌ وصنعت ایران به جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد نامه نوشتند.

به گزارش شبکه ایران بر اساس خبر دریافتی، در متن این نامه خطاب به شمقدری آمده است:«متاسفانه سالهاست که شاهد خودباختگی داعیه‌داران ارزش‌ها و اصول در برابر محافل به اصطلاح روشنفکری در زمینه‌های فرهنگی،‌اقتصادی و سیاسی هستیم. داعیه‌دارانی که نه ارزش‌ها و بنیان‌های خود را به درستی شناخته‌اند و نه آداب تجدد و مدرنیته را به دقت فراگرفته‌اند و به زاغی مانند که راه رفتن خود را به سبب تقلید از یاد برده‌اند. وقتی گروه مرجع غرب و شرق باشد دیده شدن در محافل روشنفکری عقده می‌شود و باید

هر از چند گاهی شاهد ترکیدن این عقده‌ها بر سر کشور باشیم. و همه‌ی اینها در حوزه‌ی فرهنگ و به خصوص سینما شدیدتر است. از آنجایی که فضای غالب سینمای ما فضایی شیفته غرب است و آمال و آرزوهای خود را در آنجا می‌جوید، پس در این فضا خود را روشنفکر و دگراندیش نامیدن و ژست روشنفکرمابی گرفتن یک هنجار به حساب می‌آید. بنابراین این مدعیان نیز سعی می‌کنند این هنجار تبدیل به ارزش شده را در خود نهادینه کنند و در این فضا جایی برای خود باز نمایند تا بلکه آن پدرخواندگان سینما نیز عنایتی کرده و گوشه‌ی چشمی به این مدعیان نشان دهند و اینها را جزو‌ خانواده به حساب آورند.

پس بهتر است تا خوش خدمتی انجام داده و خود را آزاداندیش نشان دهند. به طور مثال فیلم‌های توقیف شده را رفع توقیف کنند. البته کسی با کوتاه‌نگری و توقیف به هر بهانه‌ی واهی موافق نیست اما سوال این است که چرا فیلمی مثل "کتاب قانون" که توقیف آن در نظام اسلامی بدیهی‌ترین امر است رفع توقیف می‌شود؟ فیلمی که سرتا پا ابتذال است.

ابتذال در محتوا،‌این فیلم اندیشه‌های پلورالیستی را در لباس دین‌گرایی ترویج و تبلیغ می‌کند. ارائه تصویری از دین آنگونه خود می‌خواهد ( و نه آنگونه که هست) و آن را که دارای مراتب عقاید، ‌اخلاق، ‌احکام است. تقلیل دادن به امری صرفا اخلاقی و البته گرفتن ژست‌های دگراندیشی و نقد ظاهر دین (هرچند بعضا به حق) و با این بهانه، استحاله باطن آن.

مذموم بودن تحجر در تفکر انقلابی بر کسی پوشیده نیست و همین بس که علمدار مبارزه با آن امام بود. اما اینکه تحجر چیست و در کجا مصداق دارد امری دیگر است. اگر قرار بود عمل به مسلمات دین (چون طهارت و حرام بودن گوشت خوک و ...) تحجر باشد که امام متحجرین آدم‌ها بود.

ابتذال در نمایش، ‌آوازه‌خوانی طولانی مدت و چند باره زن در فیلم، سکانس‌های آهسته‌ی درآوردن لباس بازیگر زن فیلم همراه با عشوه‌گری و با تاکید بر برجستگی‌های بدن او، کلوزآپ‌های متعدد از چهره زن، ارائه تصویری از لبنان‌ به عنوان مکانی مطلوب و مشروع برای عیاشی و هرزه‌گری و ... همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که سطحی‌ترین نوع ابتذال که همان ابتذال در نمایش است در این فیلم به اوج خود برسد.

درد ما تا دیروز این بود که چرا سینمای ما دچار سکس پنهان شده است ما امروز چه سودایی سر دهیم که باید نگران آن باشیم که سکس آشکار را نمایش ندهند.

و جالب اینجا است که تمام این نقدها هم از نگاه فردی خارج از ایران، وارد می‌شود و اگر او نبود، این معضلات کشف نمی‌شد چرا که مردم ایران همگی شبیه رحمان (شوهر او) هستند، در تمام رذائل اخلاقی، آیا اینها همان تطهیر بیگانگان و الگو قرار دادن آنها نیست؟

جناب آقای شمقدری

تمام اینها مشت است نمونه خروار، حاکی از روند کلی حاکم بر سینما اگر قرار بود تفکر اومانیستی بر فرهنگ و سینمای کشور حاکم باشد. خیلی بزرگتر‌ها و با سوادتر از شما بودند که این کار را انجام دهند. مطمئن باشد که با این کارها شما را به جمع خودشان راه نمی‌دهند و آزاداندیش حساب نمی‌کنند. (اگر به این خاطر این کارها را انجام می‌دهید) و به محض کوچکترین تخلفی از آرمان‌هایشان ،‌پاسخ‌تان را می‌دهند.

جناب آقای شمقدری

ما از شما انتظار زنده کردن ارزش‌های اسلام و انقلاب را نداریم، از شما انتظار فرهنگ‌سازی اسلامی در جامعه را نداریم. حتی از شما انتظار حرکت رو به جلو در اصلاح فرهنگ عمومی را هم نداریم. و تنها یک سوال داریم با خود چه فکر کردید این فیلم را بعد از مدت‌ها توقیف، مجوز اکران دادید؟»


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:26 عصر
گزارش ویژه شبکه ایران از جدال دو تهیه کننده ورزشی سیما
"عادل" و "کوثری" هفت تیرها را بیرون می‌کشند!
"برخی محافل غیر رسمی در خصوص روابط حاکم بین " فردوسی پور " و " کوثری" معتقدند که این دو نفر کار را به جایی رساندند که روابط برخی مدیران ارشد رسانه ملی هم تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است و بین مدیران شبکه‌های مختلف سیما هم اختلاف نظراتی به وجود آمده است. "

شبکه ایران – جواد حسینی - محافل خبری طی‌چند روز گذشته از آغاز  تنش‌ شدید بین تهیه‌کنندگان برنامه‌های ورزشی سیما خبر دادند و مدعی شدند تهیه‌کنندگان برنامه‌های ورزشی " ورزش از نگاه دو" و " نود" به دلیل رقابت‌تنگاتنگ با یکدیگر این روزها در تلاش هستند با اطلاع از نوع برنامه‌های یکدیگر میهمانان رقیب را به صورت ناگهانی به استودیو ضبط برنامه خود دعوت کنند تا رقیب تلویزیونی خود را بدین شکل از میدان بیرون کنند.


پس از آن که " جهانگیر کوثری" به عنوان تهیه کننده جدید این برنامه ورزشی با مدیران شبکه دوم سیما به ویژه مدیر گروه ورزش این شبکه تلویزیونی به توافق رسیدند وی اجرا و تهیه برنامه ورزشی این شبکه را برعهده گیرد، "کوثری" تلاش بی‌شائبه‌ای را به کار بست تا به نوعی مخاطبان برنامه تلویزیونی" نود" را شکار کند تا مرز بینندگان برنامه تحت مدیریت خود را بالاتر ببرد.


وی در شروع سری جدید برنامه تلویزیونی" ورزش از نگاه دو" با به کارگیری برخی روش‌های برنامه تلویزیونی " نود" تلاش کرد تا به مخاطبان خود این مهم را القا کند که او قصد دارد به عنوان یک رقیب جدی برای عادل فردوسی‌پور برنامه" ورزش از نگاه دو" را روی آنتن بفرستد. جهانگیر کوثری با راه‌اندزی بخش مسابقه SMS نخستین گام خود را برای شبیه‌سازی برنامه " ورزش از نگاه دو " با برنامه رقیب برداشت، وی حتی از یکی از گزارش‌گران جوان رسانه ملی که صدایی شبیه به " مزدک میرزایی " داشت برای خواندن متن سوال  مسابقه SMS  خود  در این آیتم استفاده کرد تا ببیندگان تلویزیونی به رقابت شدید این برنامه با برنامه " نود " پی ‌ببرند.


تهیه کننده و مجری برنامه ورزشی شبکه دو که عزم خود را برای شکست تابوی برنامه تلویزیونی ورزشی رقیب جزم کرده بود با استفاده از روابط دیرینه خود با چهره‌های نام آشنای ورزش آمار میهمانان حاضر در برنامه خود را به شکل سرسام آوری افزایش داد به گونه‌ای که در یک برنامه مخاطب با حضور پنج یا شش میهمان ورزشی رو به رو شود تا این فاکتور را عامل موفقیت این برنامه ورزشی تلقی کند وقید تماشای برنامه رقیب را بزند ، این اتفاق برای خیلی ‌از مخاطبان ورزشی رسانه‌ملی خوشایند بود چرا که هیچ یک از برنامه‌های ورزشی سیما تاکنون موفق نشده‌بودند به این شکل افراد ورزشی را در یک برنامه ورزشی دور هم جمع کند ، اما این موفقیت کاملا مقطعی بود چرا که مخاطبان این برنامه پس از چند هفته متوجه شدند هدف از دعوت از چند میهمان ورزشی تنها استفاده ابزاری از نام هاست چرا که آنها در حضور مجری و تهیه کننده برنامه فرصت لازم برای عرض اندام راپیدا نمی کردند همین عامل باعث شد دیگر کسی به شکل ابتدایی از دعوت  کوثری استقبال نکند و برنامه با افت محسوس از لحاظ حضور چهره های ورزشی رو به رو شود.

 

 بسیاری از میهمانان این برنامه زمانی که از استودیو پخش برنامه " ورزش از نگاه دو " خارج می‌شدند  قید حضور مجدد در این برنامه را می‌زنند چرا که آقای مجری در تمامی مباحث اقدام به اظهارنظر می‌کرد تا به بیننده خود القا کند وی در تمامی مباحث صاحب نظر است. این عامل تنها به چهره‌های ورزشی ختم نشد چرا که بسیاری از کارشناسان صاحب نظر که در عرصه ورزش در حال فعالیت بودند نیز پس از اولین حضور در این برنامه تصمیم گرفتند زیاد به حضور فیزیکی در این برنامه دلخوش نکنند چرا که در این برنامه هیچ فرصتی در اختیار افراد گذاشته نمی‌شود و همه چیز طبق میل آقای تهیه کننده مجری پیش می‌رود.


این معضل پس از چند هفته از پخش سری جدید برنامه برای مخاطب هم روشن شد، چرا که غیبت ناگهانی برخی کارشناسان نظیر " صدرالدین کاظمی" باعث شد برخی مخاطبان ورزشی این برنامه به دنبال چرایی ماجرا باشند که بعدا مشخص شد این کارشناس کشتی به دلیل مداخله های غیر فنی " کوثری" عطای کار را به لقایش بخشیده است.
" کوثری" که حاضر نبود انتقادهای وارده را در رفتارهای خود برطرف کند، همچنان معتقد بود او می‌تواند به عنوان رقیب جدی برنامه " نود" جمعه شب‌ها برنامه چند ساعته خود را روی آنتن بفرستد، غافل از این که راه مقابله و رقابت با برنامه " نود" راه جز این رفتار بود.


با گذشت زمان و بالا رفتن تعداد آمار پخش برنامه‌های " ورزش از نگاه دو " با مدیریت "جهانگیر کوثری" و روشن شدن هدف او که چیزی نبود جز خارج کردن " عادل فردوسی پور " از عرصه رقابت برخی منتقدان برنامه " نود" تلاش کردند خود را به " کوثری" نزدیک کنند تا از طریق او و سیاست های وی که در برنامه " ورزش از نگاه دو " روی آنتن فرستاده می‌شد به هدف خود که زمین زدن برنامه " نود" بود دست پیدا کنند.
این اتفاقات که به صورت روتین به اطلاع  تهیه کننده و مجری برنامه  تلویزیونی ورزشی " نود " می رسید باعث شد روابط حاکم بین این دو همکار بیش از بیش تیره و تار شود و جدال بین این دو نفر به صورت رسمی علنی شود. تا نگاه تمامی جامعه ورزش به سوی این جدال کاری کشیده شود.


هرچند " فردوسی پور " و " کوثری" برای حفظ ظاهر هنوز در هیچ محفل رسمی با یکدیگر دچار چالش نشدند اما می‌توان با مرور اتفاقات چند هفته گذشته به این موضوع پی‌برد که این دو تهیه کننده در جهت بالا بردن آمار مخاطب خود و تحت الشعاع قرار دادن برنامه رقیب از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و با تمام توان در جهت تخریب دیگری گام برمی‌دارند ، به عنوان مثال می توان به سرقت آیتم های اختصاصی این دو برنامه توسط عوامل برنامه دیگر اشاره کرد، مخاطبان برنامه " نود" به خوبی به یاد دارند که تهیه کننده و مجری برنامه " نود" در قسمت نخست سری جدید این برنامه به مخاطبان خود اعلام کرد؛ در برنامه هفته بعد برنامه در گفت و گوی ویژه برنامه " نود" به اوضاع تیم فوتبال ابومسلم رسیدگی می‌کنیم. اما قبل از فرارسیدن  برنامه بعدی " نود " تهیه کننده برنامه " ورزش از نگاه دو" با دعوت از مدیران باشگاه ابومسلم سوژه برنامه رقیب را به اصلاح عامیانه به سرقت برد تا " عادل فردوسی پور " در برنامه دوشنبه شب خود پس از این اتفاق رسما از عوامل برنامه" کوثری" انتقاد کنند و آنها را به کپی برداری از برنامه " نود" متهم کند.

 

 البته تهیه کننده برنامه "نود" هم در نوع خود شیطنت‌هایی اینچنین می کند چرا که زمانی که متوجه شد قراراست  همکاران " کوثری" در برنامه آتی خود از رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال دعوت کنند تا درباره دوپینگ از وی سوالاتی را جویا شوند بدون درنگ از " احمد هاشمیان " دعوت کرد تا در عرصه رقابت او ضربه شصتی به رقیب پا به سن گذاشته خود بزند.


نمونه‌های بسیار زیادی برای اثبات جدال میان دو تهیه کننده نام آشنای ورزشی رسانه ملی وجود دارد که می‌توان آنها را  به طور مشروح بیان کرد اما هیچ یک از اقدامات به اندازه حرکت جدید " جهانگیر کوثری" و عادل فردوسی پور " جنجال برانگیز نیست که به محض طرح یک مساله از سوی یکی از دو نفر، فرد دیگر چند روز بعد با دعوت از طرف مقابل این جریان به نوعی در برابر موضع برنامه وی جبهه می‌گیرد و با بیان سخنانی جنجالی به صورت غیر محسوس برنامه رقیب آقای مجری را می‌کوبد. برای نمونه می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از سخنان تند و تیز " عباس انصاری فرد" مدیرعامل سابق پرسپولیس علیه  مدیرعامل فعلی، عوامل برنامه " نود" به دنبال این هستند تا مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در برنامه این هفته " نود " به عنوان میهمان تلفنی روی خط بیاید و از سیاست‌های برنامه" ورزش از نگاه دو" انتقاد کند و در ضمن پاسخ سخنان مدیرعامل سابق را هم بدهد.


البته تمام ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود چرا که برخی محافل غیر رسمی در خصوص روابط حاکم بین " فردوسی پور " و " کوثری" معتقدند که این دو نفر کار را به جایی رساندند که روابط برخی مدیران ارشد رسانه ملی هم تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است و بین مدیران شبکه‌های مختلف سیما هم اختلاف نظراتی به وجود آمده  است. شنیده‌ها حاکی از آن است که  به دلیل ارتباط ویژه " علی اصغر پور محمدی" رئیس شورای سیاست گذاری ورزش صدا و سیما و رئیس شبکه سوم سیما از "عادل فردوسی پور" کسی زیاد نمی‌تواند در این ماجرا از " کوثری" پشتیانی کند، هر چند  هستند افرادی که در این دعوای زرگری برای حفظ ظاهر هم که شده به صورت نمایشی از " برنامه ورزش از نگاه دو" حمایت می کنند تا تابوی برنامه " نود " به این شکل شکسته شود غافل از این که مدیران رسانه ملی به ویژه مدیر رفسنجانی این شبکه به هیچ وجه حاضر نیست عاملی مانع  روند اجرای این برنامه شود.


با این شکل به نظر می‌رسد  جدال دو تهیه کننده برنامه‌های ورزشی سیما همچنان به این زودی‌ها پایان نگیرد تا روزی که یکی از این دو به نشانه تسلیم در برابر دیگری دست‌های خود را بالای سر ببرد و دستمال سفیدش را تکان دهد. به نظر شما کدامیک از این دو زودتر از دیگری دستمال سفیدش را تکان خواهد داد؟


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:19 عصر
اخبار خوش فضایی به زودی اعلام می‌شود
رئیس جمهور از پیشرفت های خوب دانشمندان کشورمان در حوزه هوا - فضا خبر داد و گفت که به زودی خبرهای خوشی در زمینه هوا - فضا و بیوتکنولوژی به مردم عزیز کشورمان داده می‌شود.

به گزارش شبکه ایران، محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور اسلامی ایران که عصر دیروز به منظور شرکت در اجلاس کمیته دائم همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (کومسک) وارد ترکیه شده، در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم ترکیه تاکید کرد: آنچه ما را به یکدیگر پیوند می دهد، نام، سرافرازی و عشق به ایران است.

وی افزود: ایرانیان در طول تاریخ نشان دادند که هرگاه خود را پیدا کردند، کارهای بزرگی انجام داده اند، تاریخ جهان مملو از اقدامات بزرگی است که توسط ایرانیان انجام شده است.

* اخبار خوش فضایی

به گزارش مهر، احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت : سال گذشته در خصوص پرتابگر ماهواره با شما سخن گفتم، آنجا تاکید کردم به زودی ماهواره ایرانی پرتاب خواهد شد، که خوشبختانه این فن آوری امروز محقق شده است.

 وی در ادامه بیان کرد: فعالیت های دانشمندان ما در حوزه هوا - فضا با پیشرفت های خوبی مواجه بوده و شما در آینده اخبار خوشی در خصوص این موضوع و پیوند تکنولوژی خواهید شنید.

* بودجه مناسب برای مراکز ایرانیان

وی در پایان تاکید کرد : در بودجه سال آینده رقم مناسبی را برای مراکز ایرانیان پیش بینی شده و در این راستا خانه فرهنگ ایرانیان در ترکیه بنا خواهد شد.

در پایان این دیدار انجمن پزشکان و دانشجویان مقیم ترکیه لوح یادبودی به رئیس جمهوری اسلامی ایران اهداء کرد.

رئیس جمهور همچنین در دیدار با عبدالله گل، رئیس جمهور و اردوغان، نخست وزیر ترکیه بر گسترش روز افزون همکاری‌ها و مناسبات دو کشور تاکید کرد.

احمدی نژاد صبح امروز دوشنبه نیز با روسای جمهور ترکیه، سوریه و افغانستان در نشستی چهارجانبه پیرامون موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرد.

قرار است رئیس جمهور کشورمان تا ساعتی دیگر با حضور در بیست و پنجمین اجلاس تجاری و اقتصادی کشورهای اسلامی به ایراد سخن بپردازد

 


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:14 عصر
عزیزمحمدی: این شرط عمومیت دارد و مختص کاظمی نیست
تست اعتیاد؛ شرط صدور کارت مربیگری فوتبال
گروه ورزش - رضا پورعالی: ماجرای درگیری سازمان لیگ برتر فوتبال و فرهاد کاظمی، هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد و هیچ یک از طرفین دعوی نیز حاضر نیستند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.

قضیه از آنجا آغاز شد که ابومسلم با کاظمی قرارداد امضا کرد،‌ اما سازمان لیگ با صادر نکردن کارت این مربی، اجازه نداد او در 2 بازی پایانی ابومسلم روی نیمکت بنشیند.

این مساله انتقاد فرهاد کاظمی از سازمان لیگ را به همراه داشت تا جایی که این مربی گفت؛ عزیز محمدی با لجبازی می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند اما باید بداند که او (کاظمی) از سرزمین پابرهنه ها، یعنی محله جوادیه تهران به فوتبال آمده و هرگز سلطه پذیر نیست!

به دنبال این اظهارنظر، سایت گل نیز از قول رئیس سازمان لیگ نوشت: «فرهاد کاظمی تقصیری ندارد. مقصر اصلی خبرنگارانی هستند که با کمبود سوژه مواجه‌اند و به سراغ چنین افراد معلوم الحالی می‌روند. من جواب کاظمی را نمی‌دهم، اما مطمئن باشید به زودی از این مربی به کمیته انضباطی شکایت خواهم کرد»!

فارغ از تمامی این جر و بحث‌ها، فرهاد کاظمی از نگاه سازمان لیگ یک مشکل اساسی دارد که تا حل نشود، کارت مربیگری‌ برایش صادر نخواهد شد. این مشکل مربوط می‌شود به ناقص بودن مدارک ارسالی این مربی به سازمان لیگ؛ نقص موجود نیز مشخصا، نداشتن برگه عدم اعتیاد کاظمی است!

عزیز محمدی در این باره به ایسنا می‌گوید: «یک ماه و نیم پیش از شروع رقابت‌های لیگ فرم‌هایی را برای مربیان ارسال کردیم که شامل شرایط عمومی و اختصاصی می‌شد. مربیان برای دریافت کارت مربیگری باید این فرم را به همراه دیگر مدارک‌شان برای ما ارسال می‌کردند که پس از بررسی سازمان لیگ نسبت به صدور کارت مربیگری اقدام می‌کرد. براساس قانون یک مربی که در میانه فصل به یکی از تیم‌ها اضافه می‌شود هم باید این فرم‌ها را تکمیل و به همراه مدارک ارسال کند که کاظمی هنوز تست اعتیاد نداده و جواب منفی آزمایش اعتیاد هم یکی از شرایط عمومی است که باید مربیان برای گرفتن کارت مربیگری‌شان داشته باشند و این طور نیست که ما تنها از کاظمی خواسته باشیم این آزمایش را بدهد.‌»

با این وجود مدیرعامل باشگاه ابومسلم، همه اینها را کارشکنی‌ سازمان لیگ تلقی می‌کند و معتقد است آنها با نامه‌نگاری‌های خود فقط به دنبال بهانه هستند. اشاره مهدی زمان به نامه‌ای است که روز گذشته با امضای عزیز محمدی به دفتر باشگاه فکس شد و حامل این مضمون بود؛ «فرهاد کاظمی با حضور در سالن کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی با پرسپولیس، مرتکب تخلف شده است. از این رو مورد تخلف جهت رسیدگی به کمیته انضباطی گزارش و بر اساس منشور اخلاقی اقدام بایسته به عمل خواهد آمد.‌» سوای اختلافات موجود میان سازمان لیگ برتر و سرمربی ابومسلم، همین شرط دادن تست اعتیاد توسط مربیان، برای دریافت کارت مربیگری با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شده است. اولین مخالف، خود فرهاد کاظمی است که با لحنی اعتراض‌آمیز بعد از 22 سال مربیگری، می‌خواهند از او تست اعتیاد بگیرند. محمود یاوری هم به عنوان ریش سفید مربیان لیگ، به این تصمیم اعتراض دارد:‌ هر کس بخواهد در جایی مشغول به کار شود یا این‌که استخدام شود طبق قانون آن مجموعه به اداره تشخیص هویت می‌رود یا این‌که آزمایش‌های مختلف از او گرفته می‌شود یا این‌که تست اعتیاد می‌دهد. این موضوع عمومیت دارد ولی در ورزش باید نگاه حساس‌تری در این مورد داشته باشیم. من 38 سال در جهت مبارزه با مواد مخدر فعالیت کردم و رئیس کلانتری بودم و تا به حال هم از من نخواسته‌اند که تست اعتیاد بدهم. البته شاید سازمان لیگ به بعضی‌ها شک داشته باشد که چنین تصمیمی را گرفته است، اما من معتقدم گرفتن تست اعتیاد از مربیان، بی‌احترامی به مربیانی است که سالم هستند.‌»

این موضوع مخالفان دیگری هم داشت، اما حرف مشترک تمام مربیانی که در این باره اظهارنظر کردند، این بود که؛ «ما از خودمان شک نداریم و اگر لازم باشد، تست اعتیاد می‌دهیم.‌» فعلا فرهاد کاظمی اولین کسی است که از سوی سازمان لیگ برای دادن تست اعتیاد مجاب شده است.


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:11 عصر
اعلا‌م وصول نامه معرفی 3 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس
مسافران جدید پاستور معرفی شدند
گروه سیاسی: با اعلام وصول 2 نامه در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، 2 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آستانه جابه‌جایی از قوه مقننه به قوه مجریه قرار گرفتند.

پیوستن برخی نمایندگان مجلس هشتم به دولت دهم، مساله‌ای بود که از همان روزهای ابتدایی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات مطرح شد و در بازار داغ گمانه‌زنی‌ها که پیش از اعلام فهرست کابینه دهم وجود داشت از نمایندگانی چون حسین فدایی، حمید رسایی، علی اصغر زارعی و فاطمه آجورلو به عنوان وزرای احتمالی مورد نظر رئیس‌جمهور یاد می‌شد، اما اعلام فهرست قطعی وزرای پیشنهادی در تاریخ 28 مرداد، نشان داد آجورلو تنها عضو مجلس شورای اسلامی است که از سوی رئیس جمهور در فهرست وزرای پیشنهادی قرار گرفته است.

البته احمدی‌نژاد در اولین تلاش خود برای جذب یکی از نمایندگان مجلس هشتم ناکام ماند و مجلسی‌ها نسبت به وزارت آجورلو در وزارتخانه رفاه اقبال نشان ندادند.

رئیس جمهور که در اولین گام تشکیل دولت، با مخالفت نمایندگان درباره 3 وزیر مواجه شد، در دومین اقدام خود برای به کارگیری یکی از نمایندگان مجلس در دولت، فاطمه آلیا نماینده تهران را به عنوان شخص مورد نظر خود برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد که در این نوبت هم به دلیل واکنش‌های متعدد نسبت به وزارت زنان در دولت، امکان حضور این نماینده مجلس در دولت فراهم نشد و احمدی‌نژاد قبل از اعلام وصول نامه معرفی آلیا در مجلس، نامه‌اش را پس گرفت.

میرتاج‌الدینی و حاجی بابایی در آستانه پیوستن به دولت

به هر حال پس از گذشت حدود 2 ماه از آغاز به کار رسمی کابینه دهم، روز گذشته نامه معرفی 3وزیر باقیمانده دولت در مجلس اعلام وصول شد که براساس آن، حمیدرضا حاجی بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو به عنوان وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو معرفی شدند. همچنین در جلسه روز گذشته، نامه استعفای محمدرضا میرتاج‌الدینی که از سوی احمدی‌نژاد برای تصدی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری معرفی شده، اعلام وصول شد.

براساس اعلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و در همان جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص استعفای میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز رای‌گیری می‌کنند. در صورت موافقت نمایندگان با این استعفا و همچنین رای اعتماد آنها به حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان، این دو نفر اولین نمایندگانی هستند که برای پیوستن به دولت دهم، از مجلس جدا می‌شوند.

البته نمی‌توان با قاطعیت گفت، حاجی بابایی و میرتاج‌الدینی تنها نمایندگانی باشند که به دولت رفته‌اند چرا که تجربه دولت نهم نشان داد رئیس‌جمهور در میانه راه ممکن است با تغییر و تحولاتی که صورت می‌دهد، باز هم مجبور به استمداد از نمایندگان برای بر عهده گرفتن برخی پست‌های کابینه شود. در دولت نهم، محمود احمدی‌نژاد که اوایل راه تنها از سید احمد موسوی نماینده مردم اهواز به عنوان معاون پارلمانی خود استفاده کرده بود، بعدها به خاطر برکناری وزرای رفاه و تعاون، عبدالرضا مصری و محمد عباسی، نمایندگان کرمانشاه و گرگان را برای تصدی این دو وزارتخانه به دولت دعوت کرد.

سوابق وزرای پیشنهادی

در نامه رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی مجید نامجو که در حال حاضر سرپرستی وزارت نیرو را بر عهده دارد به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه معرفی شده است. وی که متولد سال 1341 در شهر کرمان است، سال 70 در رشته مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان فارغ‌التحصیل شده و سال 75 در همان دانشگاه، مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کرده است.

از جمله سوابق مدیریتی و فعالیت‌های اجرایی نامجو می‌توان به عضویت در سپاه پاسداران در سمت‌های نظامی، مدیر پروژه و رئیس کارگاه طرح‌های عمرانی قرارگاه سازندگی سپاه، فرمانده مهندسی لشکر 41 ثارالله، مدیرعامل موسسه سازندگی ثارالله، معاون عمران قرارگاه سازندگی کربلا، معاون عمران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، عضو شورای شهر کرمان در دوره دوم و معاون وزیر نیرو و مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اشاره کرد.

از وزارت کشور تا وزارت رفاه

صادق محصولی که در ماه‌های آخر دولت نهم، وزارت کشور را به عهده گرفت، در نامه رئیس‌جمهور، به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت رفاه معرفی شده است.

صادق محصولی متولد 1338 در ارومیه است که لیسانس مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارد. وی همکاری با جهاد سازندگی، فرماندار شهرستان ارومیه، معاون استانداری آذربایجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه 5 (آذربایجان شرقی و غربی )، مسوول تحقیق و بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده لشکر 6 ویژه، معاون طرح و برنامه وزارت دفاع، مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی، دبیر شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام (در دبیرخانه مجمع تشخیص) و تدریس در دانشگاه علم و صنعت را در کارنامه خود دارد.

محصولی از ابتدای آغاز به کار دولت نهم به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری فعالیت می‌کرد و سال گذشته نیز پس از استیضاح علی کردان و تغییر وی، به عنوان وزیر پیشنهادی کشور به مجلس معرفی و این مسوولیت را در ماه‌های پایانی دولت نهم به عهده گرفت.

حاجی‌بابایی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی‌بابایی که در نامه رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس است و سابقه 4 دوره نمایندگی مردم همدان را دارد. وی که یکی از بانیان استیضاح مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش وقت در مجلس پنجم بود، دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در خصوص جایگاه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهاد و جایگاهی بی‌بدیل در نظام تعلیم و تربیت و با عنوان زیرساخت اصلی تولید علم، محوری‌ترین زمینه‌ رشد و توسعه‌ کشور تلقی می‌شود.

به گزارش فارس، این عضو هیات رئیسه‌ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌بینی‌هایی برای حل مشکل آموزش و پرورش با توجه به تصویب لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته است یا خیر، خاطرنشان کرد: لایحه تصویب شده به صورت درآمد و هزینه است و دستگاه‌های مختلف به همان میزان که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند، باید مورد حمایت نیز واقع شوند.

به گفته وی، جایگاه نمایندگی و وزارتی متفاوت است و انسان در جایگاه نماینده ناظر است و در جایگاه وزیر مجری قانون.

این عضو هیات رئیسه‌ مجلس شورای اسلامی در عین حال تأکید کرد که باید این توقع را داشت که هرکس در حیطه‌ وظایف خود مورد انتقاد و نظارت باشد، ولی باید این مساله به برطرف کردن نقاط ضعف و طی کردن بهتر مسیر کمک کند.

حاجی‌بابایی همچنین گفت: هر کاری که در دوره‌ نمایندگی انجام دادم، از روی کارشناسی بوده و نه دید سیاسی.

برنامه‌های خوبی برای نزدیکی دولت و مجلس دارم

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس نیز که برای تصدی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور معرفی شده است، با اشاره به دعوت دولت از وی برای تصدی این سمت اعلام کرد که برنامه‌های خوبی برای نزدیکی دولت و مجلس دارد.

به گزارش مهر، میرتاج‌الدینی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به این‌که بنده نماینده مجلس بوده‌ام، توانایی افزایش همکاری بین مجلس و دولت را دارم و در این زمینه، برنامه‌های خوبی نیز برای نزدیکی دولت و مجلس در نظر گرفته‌ام.

نگاه مجلسی‌ها به وزرای پیشنهادی

اگر چه براساس برنامه اعلام شده، جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، اما برخی نمایندگان در همان جلسه دیروز و در زمان خواندن نامه رئیس جمهور، نظر خود را درباره وزرای پیشنهادی، اعلام کردند.

در جلسه دیروز، تعدادی از نمایندگان زمانی که اسامی صادق محصولی و مجید نامجو به عنوان وزرای پیشنهادی رفاه و نیرو خوانده می‌شد با فریادهای «دو دو( »که در ادبیات مجلس به معنی مخالفت است) نظر خود را درخصوص این دو وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

البته غلامعلی حدادعادل در حاشیه جلسه مجلس درخصوص همین مساله گفت: نمی‌توان از فریاد «دو‌دو» مطلب دقیقی را برداشت کرد، چرا که ما دستگاه سنجش صدا نداریم ضمن این که در این فریاد، نظر مخالف و موافق از یکدیگر قابل تفکیک نیست.

وی همچنین درخصوص معرفی حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: حاجی‌بابایی انتخاب خوبی برای آموزش و پرورش است و فکر می‌کنم رای بالایی در مجلس بیاورد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این که با انتخاب حاجی‌بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، معلمان از بلاتکلیفی خارج شوند، گفت: وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه وسیع است و وزیرش باید چهره‌ای ملی و شناخته شده باشد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که هر سه وزارتخانه باید هر چه سریع‌تر به سامان برسند، تصریح کرد: حاجی‌بابایی رای بالایی دارد و محصولی و نامجو نیز رای اعتماد خواهند گرفت.

قدرت‌الله علیخانی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز در گفتگو با ایرنا، درخصوص وزرایی که نامه معرفی‌شان دیروز به مجلس داده شد، تصریح کرد: حاجی‌بابایی سابقه طولانی در مجلس داشته و یک فرد فرهنگی است و بارها برای فرهنگی‌ها تلاش کرده است، به همین دلیل، حتما رای بالایی خواهد آورد.

وی درخصوص 2 وزیر پیشنهادی دیگر هم گفت: محصولی و نامجو وزرای پیشنهادی رفاه و نیرو نیاز به رایزنی‌های بیشتر با مجلس دارند، اما با وجود این احتمال رای آوردن آنها هم وجود دارد.



دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:10 عصر
ابومازن دیگر محبوب نیست
خاورمیانه- ترجمه افسانه شیپوری:
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار آمریکا و اسرائیل دستور می‌دهد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که لقب ابومازن را در میان عرب‌ها دارد، به‌شدت محبوبیت و استقلال خود را درمیان حامیانش از دست داده و مابین آمریکا و اسرائیل به این سو و آن سو می‌رود؛ بدین معنی که اگر به خواسته‌های اسرائیل تن دهد حامیانش وی را ترک کرده و اگر به طرف اسرائیلی امتیازات بیشتری ندهد، آمریکا او را برای همیشه کنار خواهد گذاشت.

همانطور که روز به روز حمایت رئیس تشکیلات خودگردان از فلسطینیان کمرنگ‌تر می‌شود، محبوبیت وی نیز از بین می‌رود و به همان اندازه فلسطینی‌ها درباره جانشینی مناسب برای وی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. آنها به‌دنبال کسی هستند که بتواند راه را برای آشتی میان حزب فتح و حماس هموار کند.

لیلی البخاری یکی از کسانی است که در نظر او محبوبیت رئیس تشکیلات خودگردان کمرنگ شده است. البخاری که در حال حاضر 32 سال سن دارد، درست چند روز پیش پس از گذراندن 7سال و 4ماه اسارت اززندان رژیم صهیونیستی آزاد شد. این باورکه لیلی البخاری کمربند انفجاری به‌خود بسته و به بمب‌گذاران انتحاری فلسطینی پیوسته، بسیار سخت است.

چشمان البخاری هنگام گفت‌وگو در اتاق خود دائم درحال حرکت به اطراف بود، انگار می‌خواست مطمئن شود که دیگر زندانی یک سلول کوچک در زندان اسرائیلی دامون درشهر بندری حیفا نیست. البخاری به جای اینکه از نشستن در اتاق بزرگ خانه پدر و مادرش احساس آرامش کند، اضطراب محل سکونت فرماندار سابق انگلیسی در شهر فلسطینی نابلس در غرب کرانه باختری در چهر‌ه‌‌اش موج می‌زند.

زن جوان یک تیشرت قرمز وشلوار ساده به تن دارد، وموهای قهوه‌ای که ازپشت به حالت دم اسبی جمع کرده و یک جفت صندل سفید پاشنه‌دار که به پا کرده است. بخاری، یکی از اعضای جنبش سکولار فتح است، نه یک مسلمان مومن و متعهد.

روی دیوارهای اتاق او عکس‌هایی از پایه‌گذاران جنبش فتح، یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین که هیچ شباهتی به رئیس جدید ندارد و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به چشم می‌خورد. بیرون از ساختمان پرچم زرد فتح به اهتزار درآمده و یک پوستر از «عکس عباس و اعلام روزملی بزرگداشت اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی، خودنمایی می‌کند.

با این حال، البخاری آزادی خود را مدیون جنبش فتح نیست و این آزادی را از حزب خود نمی‌داند بلکه خود را مدیون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می‌داند که اکنون کنترل نوار غزه را به دست دارد. حماس موفق شد، در ازای تحویل یک نوار ویدئویی از زنده بودن گلعاد شالیط- نظامی ربوده شده اسرائیلی- آزادی 20زندانی زن فلسطینی از زندان‌های اسرائیل را فراهم کند. بخاری می‌گوید: بله، اقدام حماس و ربودن شالیط به نفع تمام ملت فلسطین صورت گرفت تا در ازای آن آزادی اسرای فلسطینی را فراهم شود.

در یکی دیگر از شهرهای فلسطین، الخلیل که در 65کیلومتری جنوب فلسطین واقع شده است، هبه‌النتشه که یکی دیگر از زندانیان آزاد شده است، در اتاق مبله‌ای در کنار اعضای خانواده حضور دارد. او پیراهن جین بلند به تن دارد و روسری سفیدی که تنها گردی صورتش از آن نمایان است. برخورد با النتشه به راحتی برخورد با بخاری نبود.

النتشه نوزده‌ساله و یکی از اعضای حماس است. او در سال 2006، به اتهام حمله با چاقو به یک نظامی اسرائیلی دستگیر شده بود. وی هنوز معتقد است که به دروغ توسط رژیم صهیونیستی متهم شده است و دستگیری وی توسط نظامیان اسرائیلی تنها بهانه‌ای بوده به این دلیل که النتشه تنها زن پوشیده درمیان زنان حاضر در ایست بازرسی نظامیان ارتش اسرائیلی بوده است.

صلح با اسرائیل؟ النتشه می‌گوید: هرگز. فلسطین از دریای مدیترانه به رود اردن می‌رسد. ما هرگز نمی‌توانیم راه حل ایجاد دو کشور و تقسیم کشورمان را بپذیریم. اینجا سرزمین فلسطینی‌هاست؛ همانطور که روی دیوارهای فلسطین نوشته شده: راه‌حل، اسلام است.
اینجا در خانه النتشه، هیچ عکسی از محمود عباس رهبر جنبش فتح بر دیوارها دیده نمی‌شود.

وقتی از النتشه سؤال می‌شود که درباره عباس چه فکر می‌کند؟ او با حرکت سر نشان می‌دهد که ترجیح می‌دهد درباره این موضوع هیچ سخنی نگوید. ابو‌هیثم، پدربزگ النتشه به جای او پاسخ می‌دهد: این یک رسوایی بزرگ است که عباس که خود را از مردم فلسطین می‌داند تحت فشارهای خارجی تصمیمی علیه مردم بی‌پناه غزه گرفت که اقدام او خیانت به مردم فلسطین است. به‌نظر می‌رسد محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با کنترل از راه دور توسط عوامل بیگانه خط‌مشی می‌گیرد.

به گفته او درواقع رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار از سوی آمریکا درخواست برای به تعویق انداختن ارائه گزارش گلدستون به شورای امنیت سازمان ملل متحد را صادر کرد. (در گزارش گلدستون تاکید شده است که رژیم صهیونیستی 7 فقره جنایت جنگی و جنایت علیه ساکنین نوارغزه مرتکب شده و این مسئله، برای کشاندن رهبران رژیم اشغالگر به دادگاه‌های بین‌المللی و محاکمه آنان فرصتی طلایی بود) که محمود عباس آن را به تعویق انداخت.

تمام جناح‌های سیاسی فلسطینی خواستار استعفای عباس شده‌اند. بر همین اساس، حماس تهدید کرد که در این شرایط در دور جدید مذاکرات آشتی میان فتح و حماس شرکت نمی‌کند. محمود الزهار، از رهبران برجسته حماس گفت: ما نمی‌توانیم با یک مجرم بر سر میز مذاکره بنشینیم. مصر پیش از این برای گفت‌وگوهای آشتی میان فتح و حماس در ماه دسامبرتلاش کرده بود.

تهدید‌ها برای محمود عباس حتی از میان خود جنبش فتح نیز شنیده می‌شود. نبیل شعث، نخست‌وزیر سابق و عضو کنونی کمیته مرکزی فتح در گفت‌وگو با اشپیگل اظهار داشت: محبوبیت محمود عباس درمیان فلسطینیان به‌شدت از میان رفته است. شعث که به‌عنوان مقام مسئول از جانب فتح برای مذاکره با حماس درنظر گرفته شده بود، تاکید کرد که به تعویق انداختن گزارش غزه از سوی عباس یک اشتباه جدی در تاریخ فلسطین است. بر همین مبنا، محمود عباس مجبور شد که برای تعویق گزارش گلدستون توضیحاتی ارائه دهد.

طی یک سخنرانی در غرب شهر جنین، وی اعلام کرد نیاز ما به اقداماتی جدید و ایجاد کمیته ویژه‌ای برای اتهام علیه ما واجب می‌نمود که تصمیمی در جهت تعلیق گزارش سازمان ملل بگیریم.

فلسطینی‌ها با ترکیبی از خشم و نفرت، شاهد خود‌تخریبی از سوی رهبر خود بودند. محمود عباس در پنجمین سال ریاست‌جمهوری‌اش، با شکستی سنگین و عملکردی ضعیف در دیپلماسی خود، مانند رئیس‌جمهوری است که انگار تازه چند هفته است پا به عرصه سیاست و صحنه بین‌المللی گذاشته و بی هیچ تدبیر و دور اندیشی دست به چنین اقداماتی زده است.

مضحک آنکه، مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌نظر می‌رسید نشانی از روزهای خوب برای فلسطینی‌ها باشد. اوباما ماه ژوئن در سخنرانی در قاهره قول داده بود که فصلی تازه در روابط میان واشنگتن و جهان عرب به‌وجود آورد. شکست آشکار دیگر اوباما این است که نه تنها برای وادار ساختن رژیم صهیونیستی به توقف شهرک‌سازی‌ یهودیان در ساحل غربی و شرق بیت‌المقدس موفق نشده بلکه تسلیم خواسته‌های آنان نیز شده است. مسئله توقف شهرک‌سازی‌ یهودیان به‌طور دیپلماتیک از زمانیکه عباس قدرت را دردست گرفت، و پیش از نتانیاهو با ایهود اولمرت به‌عنوان پیش شرط مذاکرات میان دوطرف از سوی فلسطینیان مطرح بوده است.

زمانیکه نتانیاهو با تملق در مورد تشکیل کشورفلسطینی و مذاکره با سران فلسطینی سخن می‌گفت، عباس برای مذاکرات میان دوطرف بی‌اعتنا به‌نظر می‌رسید. از سویی، دولت آمریکا نیز که تا پیش از این خواستار توقف شهرک‌سازی‌ یهودیان بود، اینک تسلیم خواسته‌های اسرائیل شده و عباس ناگهان خود را در این میان تنها می‌بیند.

به‌نظر می‌رسد که عباس به‌عنوان بالاترین فرد سیاسی درفلسطین هدف اصلی فلسطینیان را از یاد برده وراه درست را گم کرده است؛ به جای تمرکز بر ایجاد ملتی واحد در فلسطین و آشتی ملی در این سرزمین، از سیاست‌های غلط آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی که هیچ منفعتی برای ملت فلسطین ندارد، پیروی می‌کند. واشنگتن نیز در حال حاضر از مسیر اصلی خود فاصله گرفته وهم‌اکنون تسلیم خواسته‌های اسرائیل شده است.

مهدی عبدل هادی که یک وکیل مدافع است، معتقد است، صداقت عباس درمیان مردم فلسطین به‌شدت زیر سؤال رفته است. هادی 20سال پیش پیشنهاد داد سازمانی تاسیس شود که برای ترویج گفت‌وگو میان گروه‌های مختلف فلسطینی مورد استفاده قرار گیرد. وی می‌گوید: تابه حال وضعیت فلسطین به این شکل نبوده است، این وضعیت ناراحت‌کننده است. ما شاهد بحران جدی رهبری درفلسطین هستیم.

هادی دوست و طرفدار حماس نیست، از مذاکره استقبال می‌کند و با بمب‌گذاران انتحاری مخالف است، اما برای اسلام احترام خاصی قائل است. وی معتقد است جنبش مقاومت اسلامی حماس با یک صدای واحد و منسجم با جهان خارج صحبت می‌کند. حماس در عین سادگی بسیار بهتر از فتح سازمان یافته است.

هادی با اشاره به آخرین دور مذاکرات آشتی ملی در قاهره که چند ماه قبل صورت گرفت، گفت: جنبش مقاومت اسلامی حماس با لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه متصل به پرینتر در نشست قاهره حضور یافتند. آنها بسیار خوب خود را برای این نشست آماده کرده بودند. جنبش حماس همچنین خواسته ملت فلسطین را به اجرا درآورده و آن همان مبارزه برای آزادی بیت‌المقدس و فلسطین است. این نیز یکی دیگر از مسائلی است که به نفع حماس است.

اما رژیم صهیونیستی حتی حداقل‌ها را هم راضی نمی‌شود به فلسطینیان بدهد از جمله بیت‌المقدس را. صهیونیست‌ها بیت‌المقدس را به 2قسمت تقسیم کرده‌اند؛ بیت‌المقدس شرقی و غربی، به عبارتی منطقه‌ای که قدس در آن وجود دارد، بیت‌المقدس شرقی و منطقه‌ای که بعد از اشغال ساخته شده را بیت‌المقدس غربی می‌گویند. اسرائیل نه تنها حاضر نیست بیت‌المقدس شرقی را به مسلمان‌ها بدهد بلکه با شهرک‌سازی‌ و اجرای سیاست‌های مختلف و اعمال فشار به مسلمانان آنجا و آواره کردن آنها قصد تغییر جمعیت با هدف افزایش یهودیان در بیت‌المقدس شرقی را دارد.

به‌همین دلیل مسلمانان متعهد در جنگی خیابانی با پلیس رژیم صهیونیستی به‌طور دائمی درگیرند، همان‌طورکه شیخ رعد صلاح، رئیس جنبش مقاومت اسلامی خواستار آزادی مسجدالقصی از دست یهودیان شده بود. حماس در تلاش است تا همانطور که در راس انتفاضه اول درسال 1980 قرار داشت، انتفاضه‌ای دیگر به راه‌اندازد.
در این میان برخی معتقدند انتفاضه سوم در راه است.

به همین دلیل، عبدل هادی به‌عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که درحال حاضر فشار و اختلاف در خیابان‌های فلسطین به قدری زیاد است که فتح و حماس باید پیش از اینکه بحران بیش از این شود، برای رسیدن به شرایط مطلوب با یکدیگر مسائل را حل‌وفصل کنند. وی می‌گوید: ما در حال حاضر یک هوشیاری ملی را تجربه می‌کنیم. سیاست اسرائیل این است که با برقراری ظلم و ستم بر ملت فلسطین نگذارد شرایط برای آشتی ملی در این سرزمین فراهم شود. هادی می‌افزاید: حماس خواستار اتحاد دولت و ملت فلسطین برای غلبه بر انزوای بین‌المللی است.

2سال پیش، فلسطینی‌ها در زندان‌های اسرائیلی به ابتکار آشتی دست یافتند. در حال حاضر، زندانیان زن فلسطینی که 2هفته گذشته آزاد شده‌اند نیز شعار آشتی بر لب دارند. لیلی البخاری عضو گروه فتح معتقد است که اختلافات میان فلسطینیان باید پایان یابد. هبه‌النتشه نیز که عضو جنبش حماس است قبل از آزادی از سخنگوی زندانیان خواسته بود تا گروه‌های فلسطینی را مجبور به اتحاد و آشتی ملی کند.

النتشه همچنین می‌افزاید برخی از مقامات حماس و فتح سیاست‌های نادرستی را دنبال می‌کنند. سخنرانی اخیر عباس وخالد مشعل رئیس سیاسی دفتر حماس تایید چنین سیاست‌هایی بود. به جای ترویج آشتی ملی، سران دوگروه همدیگر را با سخنان تند مورد حمله قرار دادند. عباس در سخنان خود تاکید کرد که هرکاری که لازم باشد برای جلوگیری از کودتا در غزه انجام خواهد داد و مشعل نیز در مقابل گفت: فتح سزاوار رهبری بهتر است.

به همین دلیل بسیاری از کسانیکه از زندان آزاد شده‌اند با تردید به طرح آشتی ملی می‌نگرند و معتقدند آشتی با وجود رهبران فعلی امکان پذیر نیست. النتشه می‌گوید تنها کسی که می‌تواند جایگزین عباس شود، مروان برغوثی، رهبر انتفاضه دوم است که در حال حاضر در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برد.

النتشه همچنین می‌افزاید: او بهترین فرد برای رهبری فتح و قطعا بهتر از رهبران فعلی است. انتخابات جدید فلسطین در اوایل سال 2010برگزار خواهد شد. نزاع‌های داخلی به‌خصوص در هفته‌های اخیر در اوضاع داخلی فلسطین سبب‌شده تا حتی حامیان فتح نیز به فکر رهبری بهتر باشند. البخاری می‌گوید: مروان برغوثی بهترین گزینه برای آشتی دادن گروه‌های فلسطینی است.

اما آزادی برغوثی به مهارت‌های جنبش حماس در مذاکره با رژیم صهیونیستی بستگی دارد. برغوثی در بالای لیست زندانیان مسلمان اسرائیل قرار دارد و حماس باید برای مبادله شالیط با برغوثی مهارت به خرج دهد. شاید این تنها راه برای جلوگیری از نفاق و جدایی گروه‌های فلسطینی باشد؛ آزادی یک مرد وابسته به جنبش فتح توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس که قرار است رئیس‌جمهوری فلسطین نیز باشد.

15، 2009اکتبر
اشپیگل آنلاین-  15 اکتبر 2009

تاریخ درج: 18 آبان 1388 ساعت 11:41 تاریخ تایید: 18 آبان 1388 ساعت 12:28 تاریخ به روز رسانی: 18 آبان 1388 ساعت 13:05

دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:9 عصر
جلیلی در گفتگو با اشپیگل :
نگاه ما در ارائه بسته نگاه راهبردی است
جام جم آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با اشپیگل گفت: نگاه ما در ارائه بسته نگاه راهبردی است نه تاکتیکی. ما این بسته را فراهم کرده ایم برای همکاری در جهت موضوعاتی که می تواند موضوع مشترک باشد.

دکترسعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی درمصاحبه‌ای مشروح با مجله اشپیگل به سؤالات این رسانه آلمانی درخصوص مهمترین مسائل کشورمان از جمله برنامه هسته ای، بسته پیشنهادی، روابط ایران با غرب پاسخ داد که به شرح ذیل است:

اشپیگل : جهان در انتظار پیشنهاد شماست.

جلیلی: ما فکر می کنیم مسائل هسته ای نگرانی مشترک جامعه بشری است که تعهدات دسته جمعی را می طلبد. لذا در بسته پیشنهادی هم به این موضوع توجه جدی داشتیم که چگونه نگرانی مشترک جامعه بشری را درباره سلاح های هسته ای برطرف کنیم.

آیا شما به استراتژی مشترک درباره عراق، افغانستان یا محیط زیست فکر می کنید؟

جلیلی: ما فکر می کنیم اگر ما با مبانی مشترک برسیم می توانیم به اهداف مشترک و به موضوعاتی برسی که موضوع همکاری باشد نه موضوع چالش. آنچه ما در بسته ارائه کرده ایم زمینه ای همکاری برای عدالت و صلح برای پیشرفت ملتهاست.

جنابعالی در بسته پیشنهادی از تغییرات در افغانستان ، عراق و موضوع محیط زیست صحبت کرده اید، آیا مثلا در نبرد با طالبان همکاری مشترک متصور است؟

جلیلی: ما فکر می کنیم یکی از موضوعاتی که می تواند موضوع همکاری باشد، نگرانی مشترک جامعه جهانی درباره تروریسم است.

پیشرفت در این زمینه چگونه می تواند باشد؟

جلیلی: ما باید ابتدا به یک تعریف مشترک از تروریسم برسیم سپس مناطقی که در آن تروریسم  امنیت جامعه جهانی را تهدید می کند، معلوم می شود.

شما از افغانستان بیش از همه رنج برده اید؟

جلیلی: نگاه دلسوزانه به افغانستان که برای مردم افغانستان رفاه و آرامش بیاورد ، نیاز به همکاری جدید و رویکرد متفاوت است. مردم افغانستان در این سالها بیشتر از همه رنج بردند. اگر ناتو به جای تانک، تراکتور به افغانستان می فرستاد، مردم افغانستان بیشتر سود می بردند.

فکر می کنید تفاهم با غرب برای تعریف تروریسم امکانپذیر است؟ شما حماس را مقاومت می دانید و غرب آن را تروریست.

جلیلی: لذا تاکید ما هم از همین روست که مثلا در مورد تروریسم باید به یک تعریف مشترک برسیم.

آیا نزدیکی و قرابتی بین شما و غرب مشهود است؟

جلیلی: در برخی موضوعات ما اشتراک و در برخی موضوعات اختلاف داریم.

آیا درباره عراق این نزدیکی و همکاری متصور است؟

جلیلی: حتما در مورد عراق می شود همکاری ها و بحث های جدی داشت. ما بارها با همتای عراقی مان و سایر مسئولان عراقی بحثهای جدی درباره ایجاد امنیت در عراق داشته ایم. عراق به نظر ما با وجود تنوع قومی یک کلیت یکپارچه و تمامیت ارضی آن برای ما محترم است. مبارزه با تروریسم در عراق از موارد همکاری مشترک است. اما فراموش نکنید که در همین عراق تروریست هایی فعال هستند که یکی از پایگاهها و حامیان آنها دولت آلمان است.

آیا همکاری بیشتری از دولت آلمان می خواهید؟

جلیلی: آلمان نه تنها اصلا همکاری نکرده است، متاسفانه از تروریست ها حمایت هم می کند.

آیا درخواست همکاری بیشتری کرده اید از دولت آلمان؟

جلیلی: بله، درخواست کردیم ضمن اینکه این وظیفه دولت آلمان است که با تروریست ها مقابله کند.

اما ظاهرا دولت آلمان در مبارزه با تروریسم فعال است.

جلیلی: من وقتی معاون اروپای وزارت خارجه بودم این درخواست را از دولت آلمان کردم که تا حالا سه سال گذشته و کاری نشده است.

در هر صورت نگاه شما در بسته پیشنهادی تان چیست؟

جلیلی:  نگاه ما در ارائه بسته نگاه راهبردی است نه تاکتیکی. ما این بسته را فراهم کرده ایم برای همکاری در جهت موضوعاتی که می تواند موضوع مشترک باشد.

در برنامه شما، برنامه هسته ای هم هست. در غرب می گویند ایران درباره همه چیز می خواهد صحبت کند جز موضوع هسته ای.

جلیلی: در اینجا برعکس است. ما فکر می کنیم غرب راجع به همه چیز نگرانی دارد جز موضوع هسته ای. چون هیچ حرکتی برای خلع سلاح انجام نمی دهند. کشورهای دارای سلاح هسته ای جهان را تهدید می کنند ماده 6 NPT می گوید جهان باید خلع سلاح شود که این موضوع خوبی برای همکاری است.

جهان بسیار خوشحال است که شما این محور را مورد توجه قرار دادید. خوشحال تر می شویم اگر درباره مسائل هسته ای ایران هم توضیح دهید.

جلیلی: مگر قرار است برخورد دوگانه باشد. اگر خلع سلاح موجب نگرانی است باید در همه موضوعات در آن کار شود. ما رفتارهای خلاف می بینیم. هفته پیش شورای حکام و آژانس اجلاس داشت. قطعنامه ای پیشنهاد شد برای نظارت بر فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی. خوشبختانه این قطعنامه تصویب شد اما بسیاری از کشورهای غربی از جمله آلمان با آن مخالفت کردند.

این بیم موجود در غرب را تاکید می کند که ایران می خواهد...

جلیلی: این بیم چگونه ایجاد می شود؟ چه کسی این فضا را ایجاد می کند؟ چرا عده ای به خودشان اجازه می دهند با افکار عمومی مردم بازی کنند؟ یک شکل تروریسم همین است که مردم را مرتب بترسانید، تروریسم رسانه ای، که قربانیان آن مردم اروپاست. با این ترساندن ها چند سال بحث سپر دفاع موشکی را طرح کردند که موضوع غالب رسانه ای در اروپا بود. بحثهای مختلفی در این باره شد که بالاخره در اروپا خیلی نگران بود. این نوع ترساندن همه نوعی تروریسم است. تروریسم رسانه ای را بر چه مبنا و به چه حقی علیه مردم اروپا به بهانه سپر دفاع موشکی اعمال کردند. همین طور ترس از تهدید موشکی ایران را القا کردند این بازی با افکار عمومی است.

اوباما سعی می کند در جهت ایران گام بردارد. آیا وقت آن نرسیده که با دست کشیدن از غنی سازی یک رفتار دوستانه نشان دهید؟

جلیلی: رابطه این دو را اگر به ما نشان دهید، خوشحال می شویم.

بوش خیلی مشخصا سیاست ضد ایرانی را در پیش گرفته بود ولی اوباما حداقل شفاها عکس این دارد عمل می کند. آیا این تغییر نیست؟

جلیلی: تغییر در جهت اصلاح باید باشد. بوش اشتباه می کرد. اوباما نباید دوباره آن اشتباه را تکرار کند.

چه انتظاری از آمریکا دارید؟

جلیلی: انتظاری نداریم. خوب است اشتباه نکنند، منافع مردم خودشان را تامین کنند. سیاست هایی که در پیش گرفتند قبل از همه هزینه هایش را مردم خود آمریکا دارند می دهند.

به هر حال واقعیت این است که یک سیاست بین المللی وجود دارد، قطعنامه هایی صادر شده، در وین گفته می شود ایران همکاری نکرد و ...

جلیلی: واقعیت این است که آقای البرادعی برای بیستمین بار گفته که فعالیت های هسته ای ایران هیچ انحرافی نداشته، واقعیت است که البرادعی رسما اعلام کرد که تمام مسائل بین ایران و آژانس حل شده است، واقعیت این است که اعضای NPT و  آژانس در برابر تکالیف خود، حقوقی هم دارند.

آقای البرادعی در چهار مورد گفته ایران از غنی سازی دست برنداشته و گفته ایران به طور کامل همکاری نکرده است.

جلیلی: اینکه البرادعی گفته ایران از غنی سازی دست برنداشته، حرف درستی است ولی البرادعی نگفته که غنی سازی حق ایران نیست.

البرادعی گفته که ایران در همکاری قصور داشته است.

جلیلی: البرادعی گفته که ایران خواسته شورای امنیت در مورد توقف غنی سازی را نپذیرفته که درست است. ما می گوییم طبق NPT همه اعضا حق دارند.

در روز اول اکتبر سال جاری جامعه جهانی نگاه می کند که ...

جلیلی: البته به خاطر داشته باشید ما جامعه جهانی را تمام 180 کشور دنیا می دانیم. 120 کشور دنیا یعنی غیر متعهدها رسما از حق هسته ای ایران دفاع کرده اند.

من بار دیگر به اول اکتبر بر می گردم. آیا ایران فکر می کند که آماده گفتگو برای مسائل هسته ای هست؟

جلیلی: ما معتقدیم که انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه باشد و سلاح هسته ای برای هیچ کس. آیا این منطق قابل قبول است یا نه؟

آیا درک من درست است که شما همه راه حل ها را موکول می کنید به موضوع خلع سلاح اسرائیل؟

جلیلی: ما درباره خلع سلاح جهانی صحبت می کنیم. آمریکا و اروپا هم باید بروند به سمت خلع سلاح و نباید تبدیل به زرادخانه هسته ای شود. آیا اروپا که نگران چند هزار سانتریفیوژ در ایران است، نگران این همه زرادخانه در خاک خود نیست؟

چرا نگران هستند. سخت گیری در مورد ایران این است که نگران هستند که ایران به سمت سلاح هسته ای منحرف شود.

جلیلی: آنهایی که الان سلاح دارند، و جهان را به صحنه درگیری بین خودشان تبدیل کرده اند، چرا از این نگران نیستند.

آیا شما هم می خواهید در این نگرانی داشتن سلاح شریک باشید؟

جلیلی: ابدا. ما معتقدیم که سلاح هسته ای نه مشروعیت دارد و نه برای کسی امنیت می آورد لذا می خواهیم برای خلع سلاح کار کنیم.

شما از آمریکا چه می خواهید؟

جلیلی: هیچ. از سیاست های غلطی که داشته دست بردارد. اصلاح بحث ما حق اعضاء NPT است در استفاده از حقوق مشروعان و نه درخواست.

آیا تاکید سمبلیک بر حق ایران در غنی سازی برای شما کافی خواهد بود وآماده اید روی تعداد سانتریفیوژها گفتگو کنید؟

جلیلی: تاکید ما این است که جمهوری اسلامی ایران نباید یک استثنا باشد. ایران حقوقی دارد مثل سایر اعضا و تکالیفی دارد مثل سایر اعضا. لذا اساس این حرف شما غلط است.

آمریکایی ها می گویند چماق و هویج. کلینتون از تحریم های فلج کننده صحبت کرده است.

جلیلی: شما بگویید آیا چنین چیزی ممکن است. آیا این مسیر جدیدی است؟ 30 سال است این مسیر را دارند طی می کنند.

آیا بیمی از تحریم های بنزین و گاز ندارید؟

جلیلی: نه آن را به فرصت تبدیل می کنیم . ما امسال را سال اصلاح الگوی مصرف گذاشته ایم و بر این مبنا داریم گفتمان سازی می کنیم. این حتی می تواند یک فرصت باشد.

من فکر می کنم شما کنایه می زنید. چرا که سرما و نداشتن سوخت برای مردم شما مطلوب نیست.

جلیلی: این طور نیست. بحثم جدی بود و کنایه نبود. ما واقعا در جهت بسیاری از موضوعات فکر می کنیم کسانی که ما را تحریم کرده اند در واقع شرکت های خودشان را تحریم کرده اند. این سازوکارها در دنیای امروز جواب نمی دهد. نگاهی کنند به سابقه و گذشته همین روندی که فکر کردند از آن به نتیجه می رسند. چه نتیجه ای گرفتند؟

در این صورت مردم هم از دولت حمایت می کنند؟

جلیلی: نظام ایران امروز پشتگرم به پشتیبانی مردم است. این را در انتخابات اخیر دیدند. 2 روز پیش یکی از موسسات آمریکایی یک نظرسنجی انجام داد که نتیجه نظرسنجی اش روی سایتش است. بر اساس آنچه که من دیدم نتیجه نظرسنجی با نتیجه انتخابات همخوانی داشت.

پس کسانی که به خیابانها رفتند و گفتند رای ما را پس بدهید که هستند؟

جلیلی: این سازوکار دموکراسی در ایران است. در انتخابات فقط مشارکت گسترده نبود، بلکه یک رقابت فشرده و تنگاتنگ هم بین کاندیداها بود. کسانی را که چنین ادعایی دارند را با این حجم عظیم آرا مقایسه کنید. 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند 25 میلیون به رئیس جمهور منتخب رای دادند و 14 میلیون به سایر کاندیداها.

وقتی گفته می شود انتخابات نامطلوب بوده و در زمینه هسته ای ایران نگرانی وجود دارد، آیا شما فکر می کنید که ما کانالیزه هستیم؟

جلیلی: لزوما چنین بحثی نیست.

فکر می کنید که غرب به ناحق با شما این رفتار را کرده؟

جلیلی: البته در غرب هم کسانی هستند که تحلیل های واقع بینانه ای ارائه می دهند.

گروهی هستند که پارانوئید هستند. گروهی هستند که می گویند بیمی ندارند و ...

جلیلی: واقعا این گونه نیست که همه در غرب چنین نظری داشته باشند. بسیاری چه در اروپا و چه در آمریکا نظرات واقع بینانه ای دارند، همین نظر سنجی که این موسسه آمریکایی انجام داده، نمونه آن است. مشکل این است که برخی می خواهند تحلیل خود را به عنوان نظر جامعه جهانی و همه دنیا القا کنند که ما این را نمی پذیریم. این خوی، خوی استبدادی است. این دموکراسی نیست که هر چه خلاف نظر یک تحلیل باشد، باید تخطئه شود. یک جریانی وجود دارد که می خواهد به نوعی نظر خودش را به همه جهان دیکته کند که این یک استبداد است. حتی در اروپا می خواهد تحلیل خود را غالب کند و نوعی فضای ناامنی را برای دنیا ایجاد کند.

چه کسی این جو را در اروپا ایجاد می کند؟

جلیلی: این را شما باید بگویید که در اروپا هستید.

چه عکس العملی خواهید داشت اگر اسرائیل واقعا به شما حمله کند؟

جلیلی: اسرائیل بارها تهدید به حمله کرده است. چرا جامعه جهانی که شما مدعی وجود آن هستید تاکنون به همین موضوع اعتراض نکرده است؟

ما موافق چنین حمله ای نیستیم. آقای برژینسکی هم نیست.

جلیلی: آیا دولت های شما نباید احساس مسئولیت کنند که دولتی به خودش چنین اجازه ای بدهد.

اسرائیل موجودیت خودش را در خطر می بیند. رئیس جمهور شما این را عنوان می کند. خواسته جهان در مورد توقف غنی سازی عملی نشده است.

جلیلی: چطور کسانی که از غنی سازی نگرانند از وجود سلاح های هسته ای در اختیار رژیم صهیونیستی نگران نیستند و یا نگرانی شان را ابراز نمی کنند. واقعا مردم اروپا  نسبت به اشاعه نگرانی ندارند؟ جدای از خلع سلاح باید جلوی اشاعه را گرفت. چه کسی سلاح هسته‌ای را به رژیم صهیونیستی داده است؟ نخست وزیر وقت این رژیم رسما در آلمان اعلام کرد سلاح هسته ای دارد.

آیا این خطر و تهدید را جدی نمی گیرید؟

جلیلی: ما معتقدیم سلاح های هسته ای برای هیچ کشوری قدرت نمی آورد. ضمن اینکه این نگرانی در همه دنیا وجود دارد نسبت به این نوع سلاح ها. لذا ما به صورت کلی معتقد به خلع سلاح جهانی در مقوله هسته ای هستیم. امروز زرادخانه های هسته ای در هر شکل آن برای همه جهان خطرناک است. از جمله برای آلمان که خیلی احساس نگرانی می کند.

پس چرا شما پروتکل الحاقی را نمی پذیرید؟

جلیلی: پروتکل الحاقی را خیلی از کشورها امضا نکردند از جمله کشورهای اروپایی و آلمان. پذیرش آن یک امر داوطلبانه است.

آیا جنابعالی به این باورید که اسرائیل باید از بین برود؟

جلیلی: ما یک بحث منطقی را در چارچوب دموکراسی مطرح کردیم. ما می گوییم به مردم باید اجازه دهیم که در مورد سرنوشت سرزمین خود در یک روند دموکراتیک تصمیم بگیرند.

اگر ایران پروتکل الحاقی را تصویب کند آن وقت اعتماد بیشتری به ایران می شود.

جلیلی: شما سابقه این را می دانید. هیچ یک از کشورهای عضو الزامی به پذیرش پروتکل ندارند و الحاق داوطلبانه است.

چرا شما داوطلبانه از غنی سازی دست بر نمی دارید؟

جلیلی: الان طرف مقابل باید اعتماد ما را جلب کند. بعد ازاینکه 2.5 سال ما غنی سازی را داوطلبانه تعلیق و پروتکل را اجرا کردیم در مذاکرات سازمان ملل، آقای فیشتر گفت حالا باید این تعلیق داوطلبانه را تبدیل کنیم به تعطیلی همیشگی و همه تاسیسات را تخریب کنید چه کسی به ایشان این حق را داده بود؟ من فکر می کنم الان زمانی است که اعتماد ما باید جلب شود. اعتماد سازی یک جاده دوطرفه است.

چه انتظاری از غرب دارید؟

جلیلی: ما از غرب چیزی نمی خواهیم و از آن انتظاری نداریم. ما حقوق خود را می خواهیم و تکالیفمان را هم انجام می دهیم.

آیا اول اکتبر شروع جدیدی است برای مذاکرات یا نه؟

جلیلی: ما با خوش بینی آمده ایم. اما باید واقعیت را هم دید. ما سه عنصر را برای جلو بردن موفق گفتگوها لازم می دانیم. 1- آسیب شناسی گذشته و عدم تکرار اشتباهات گذشته 2- حسن نیت و دارا بودن نگاه راهبردی نه تاکتیکی برای همکاری درازمدت. 3- اراده جدی برا ی همکاری در آینده.ضمن اینکه گفتگوها هم وقتی می تواند موفق باشد که فرهنگ گفتگو وجود داشته باشد. در آسیب شناسی گذشته برخی قدرتها فرهنگ گفتگو نداشتند و می خواستند گفتگو را در سایه ارعاب و تهدید و ترس پیش ببرند. ما منطق خود را قابل دفاع می دانیم و بستر گفتگو باید مناسب باشد. تعابیری مثل چماق و هویج نشانه بی تمدنی و بی فرهنگی در گفتگوست.

می دانید چه کسی را از طرف آمریکایی در مذاکرات خواهید دید؟

جلیلی: ظاهرا اعلام شده که آقای برنز شرکت می کند.

در ژنو است یا در استانبول؟

جلیلی: در سوئیس است در ژنو یا برن.

آیا با برنز دست خواهید داد؟

جلیلی: موضوع ما بحث های مهمتری است.


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:8 عصر
دیدارها و مذاکرات احمدی نژاد در ترکیه
سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
دکتر احمدی نژاد در  ترکیه با نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد

دکتر احمدی نژاد که برای حضور در اجلاس عالی اقتصاد تجاری با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به ترکیه سفر کرده است در محل اقامت خود با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استانبول، دکتر محمود احمدی نژاد که برای حضور در اجلاس عالی اقتصادی تجاری با کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی به ترکیه سفر کرده است در بدو ورود پس از انجام مراسم استقبال در محل اقامت خود با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش مقامات دو کشور در این دیدار در خصوص مسائل مهم منطقه و گسترش روابط بین دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار مقامات دو کشور همچنین بر موضوع اقتصاد جهانی نقطه نظرات خود را بیان کردند.

احمدی نژاد پس از این ملاقات  با رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور کشورمان قرار است تا ساعتی دیگر در محل اقامت خود با ایرانیان مقیم ترکیه دیدار کند.


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:7 عصر
جلیلی تاکید کرد:
بسته پیشنهادی محور ادامه گفتگوها
جام جم آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با معاون وزیر امور خارجه روسیه که به تهران سفر کرده است، گفت: تهران همچنان از ادامه گفتگوها با محوریت بسته پیشنهادی خود استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی عصر روز یکشنبه در دیدار با سرگئی ریابکوف، ایران و روسیه را دو همسایه باسابقه همکاری‌های طولانی و تاریخی خواند و گفت: همکاری راهبردی با روسیه برای جمهوری اسلامی ایران یک انتخاب است و مزیت‌های نسبی و تهدیدهای مشترک تقویت این همکاری‌ها را می‌طلبد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رویکرد مثبت و راهبردی ایران در گفت و گو با شش کشور، هشدار داد: برخی قدرت‌ها در صدد هستند هزینه رفتارهای غلط خود را بر سایرین تحمیل کنند.

جلیلی همچنین با تاکید مجدد بر تجاری و اقتصادی بودن مذاکرات برای تامین سوخت راکتور تهران تصریح کرد: باید نظرات کارشناسی فنی و اقتصادی ایران کاملا در نظر گرفته شود.

سرگئی ریابکوف  معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز مناسبات دو کشور را دوستانه و تاریخی توصیف کرد و بر ضرورت افزایش همکاری و رایزنی مشترک در عرصه‌های مختلف از جمله آسیای میانه و دریای خزر تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه مذاکرات خود در تهران را خوب و سازنده خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی است و از این رو مسکو اهمیتی ویژه برای تقویت روابط با تهران قائل است.

ریابکوف با استقبال از رویکرد مثبت جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شش کشور، استمرار این مذاکرات را برای همه طرف‌ها مفید دانست.

معاون وزیر امور خارجه روسیه غنی‌سازی اورانیوم را حق مسلم و نشانه‌ای از رفتار عاقلانه ایران توصیف کرد و با تایید دیدگاه‌ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه گفت‌وگوها برای تامین سوخت رآکتور تهران گفت‌وگوهایی صرفا اقتصادی است ابراز امیدواری کرد این گفتگوها هرچه زودتر به نتیجه برسد


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ