سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دورترین آفریدگانِ از خداوند متعال، دولتمندِ بخیل است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 1:1 عصر

بنابر اعلام رئیس ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت و شهردار پایتخت

مترو تهران یکروزه 18 میلیاردتومان گرفت

? محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت: 8 میلیارد تومان یارانه از سوی دولت به مترو پرداخت شده است
? مسئولان امنیتی و اطلاعاتی گزارش داده‌اند که تأخیرهای مترو صرفاً یک اقدام صنفی بوده و باید به مشکلات راهبران قطارها رسیدگی کرد
? شهرداری تهران نیز 10 میلیارد تومان کمک اضطراری به مترو اختصاص داد
? ابطحی: اعضای کمیسیون سیاست داخلی مجلس به این نتیجه نرسیدند که مشکلات اعتباری و یا کمبود واگن باعث مشکلات اخیر در بخش خدمات مترو به مردم بوده است
? لطفی‌زاده، دبیر شورای عالی ترافیک: 161 میلیارد تومان از مجموع 230 میلیارد تومان بودجه مترو تهران در سال‌جاری به شهرداری پرداخت شده است


رویانیان: بر اساس گزارش‌های مسئولان امنیتی و اطلاعاتی، تأخیرهای اخیر مترو صرفاً یک اقدام صنفی از سوی راهبران بوده است

8 میلیارد تومان بابت یارانه متروی تهران از سوی دولت پرداخت شد و با توجه به مساعدت 10 میلیارد تومانی شهرداری، متروی تهران 18 میلیارد تومان در یک روز بودجه دریافت کرد.
سردار محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت کشور با اعلام خبر مساعدت 8 میلیارد تومانی دولت به مترو گفت: این مبلغ از سوی دولت در بخش یارانه مترو به شهرداری تهران پرداخت شده و پیگیری برای پرداخت یارانه‌های بیشتر ادامه دارد. وی با اشاره به قول مساعد شهردار تهران برای حل مشکلات اخیر مترو اظهار داشت: «از آقای قالیباف انتظار داریم مطابق قولی که داده‌اند، مشکلات مترو را هر چه سریع‌تر حل کنند.»
این در حالی است که قالیباف چند روز پیش از اختصاص بودجه 10 میلیارد تومانی به مترو خبر داده بود.
رویانیان افزود: «از ابتدای سال جاری تاکنون 161 میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو و اقدامات عمرانی به شهرداری تهران پرداخت شده است.»
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور با تأیید صنفی بودن مشکلات اخیر متروی تهران گفت: مطابق گزارش‌های مسئولان امنیتی و اطلاعاتی، تأخیرهای اخیر مترو صرفاً یک اقدام صنفی از سوی راهبران مترو بوده است که باید به مشکلات این افراد نیز رسیدگی شود. رویانیان درباره انتقاد افرادی که همواره دولت و شهرداری را از یکدیگر جدا می‌دانند، گفت: بهتر است به جای فضاسازی و تخریب، با تعامل و همدلی به پیگیری امور پرداخته شود و نباید هیچ گاه شهرداری و دولت را از یکدیگر جدا بدانیم، چرا که مردم این جداسازی را نمی‌پسندند و انتظار دارند که حل مشکلات آنها از سوی همه مسئولان شهری و دولتی مورد توجه باشد.
* 161 میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران در 8 ماه گذشته
سیدعلی لطفی‌زاده، دبیر شورای عالی ترافیک کشور نیز گفت: در قانون بودجه سال 88 مبلغ 230 میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران اختصاص یافته است که از این میزان 161 میلیارد تومان به شهرداری پایتخت پرداخت شد.
وی با تأکید بر این که عزم دولت در کمک به توسعه خطوط قطار شهری در کلانشهرهای کشور جدی است، گفت: در سال‌های اخیر جمع شهرهایی که احداث قطار شهری در آنها آغاز شده به پنج شهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد افزایش یافته و شهرهای کرج، قم و اهواز از دیگر شهرهایی هستند که عملیات اجرایی خطوط قطار شهری آنان در سال‌های اخیر آغاز شده است.
دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور گفت: امسال و در مجموع 741 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خطوط قطار شهری در هشت شهر کشور منظور شده که سهم شهرداری تهران از این رقم 230 میلیارد تومان برابر 31 درصد است.
وی از مدیران قطار شهری کشور خواست اعتبارات واگذار شده را با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق هزینه کنند تا همزمان با بهره‌برداری از خطوط مترو، قطار مورد نیاز نیز در مسیرهای مختلف خدمت‌رسانی کند.


نمایندگان مجلس در جلسه‌ای با حضور محسن هاشمی:
دولت به تعهدات خود در قبال مترو عمل کرده است

مشکلات مترو تهران عصر دیروز با حضور محسن هاشمی مدیر عامل مترو تهران در کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی بررسی شد.
محمدجواد ابطحی نماینده مردم
خمینی شهر و عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این جلسه اظهار داشت: قرار بود در این جلسه محسن هاشمی مدیر عامل مترو تهران و محمد باقر قالیباف شهردار تهران حضور یابند که قالیباف به دلیل مشغله کاری نتوانست در جلسه حاضر شود.
وی ادامه داد: محسن هاشمی مدیر عامل مترو تهران به همراه معاونان خود در جلسه‌ کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها حاضر شد و با حضور اعضای کمیسیون به بررسی مشکلات مترو تهران پرداخت.
ابطحی همچنین گفت: در این جلسه این‌که آیا مشکلات اعتباری مترو یا مسائل دیگر موجب بروز مسائل اخیر در مترو شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در جلسه، اعضا به این نتیجه نرسیدند که مشکلات اعتباری و یا کمبود واگن مشکلات اصلی مترو بوده باشد چرا که کمبود واگن از 5 سال قبل هم وجود داشت. عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها در عین حال ابراز داشت: در حال حاضر برخی از خطوط جدید مترو تهران افتتاح شده و واگن‌هایی که قرار بوده خریداری شود خریداری نشده و مشکل کمبود واگن پیش آمده و تأخیر مترو را موجب شده است، این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون خطوط جدید مترو تهران افتتاح شده که متأسفانه تأخیر مترو تهران موجب نارضایتی جمعیت
روز افزون مسافران آن که حدود 550 میلیون نفر در سال هستند شده است.
وی در ادامه این گفت‌و‌گو تصریح کرد: گفته می‌شد که دولت به تعهدات خود در زمینه اختصاص بودجه مصوب در قانون بودجه عمل نکرده است اما در جلسه به این نتیجه رسیدیم که دولت به تعهدات خود عمل کرده و مبلغ منظور شده در قانون بودجه به مترو تهران را به شورای شهر واگذار کرده است. عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه کمیسیون امور شوراها و سیاست داخلی مجلس مقرر شد بررسی مشکلات مترو تهران در هفته آینده با حضور محسن هاشمی مدیر عامل مترو تهران، قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران ادامه یابد.


یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:36 عصر
 
< codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0 height=300 width=130 classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000>
src="http://files.tabnak.ir/files/adv/940_157.swf" quality="high" width="130"
height="300" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
< codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0 height=300 width=120 classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000>
src="http://files.tabnak.ir/files/adv/945_190.swf" quality="high" width="120"
height="300" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
کدخبر: ?????
تاریخ انتشار: ?? شهریور ???? - ??:??
تعداد بازدید: ?????
print نسخه چاپی
send ارسال به دوستان
سرانجام مخابرات در برابر حق مردم کم آورد
وی مصوبه دو سال پیش سازمان تنظیم مقررات درباره کاهش آبونمان دریافتی از مشترکان ADSL را نیز در همین راستا اعلام کرده و افزوده است: متأسفانه، در مرحله اجرای کاهش آبونمان، شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابرات استانی از اجرای مصوبه تمکین نکرده و در اجرا با مقاومت و مخالفت ایشان روبه‌رو شده و با استدلال این‌که «هزینه بسیار بالاتر از هزار تومان است»، این مصوبه اجرایی نشد.
سرویس اجتماعی ـ در پی شکایت یکی از شرکت‌های PAP از مخابرات، مبنی بر دریافت پول اضافه از مردم برای آبونمان اینترنت پرسرعت، سرانجام مخابرات مقابل حق مردم کوتاه آمد.

به گزارش «تابناک»، پسیان، مدیر عامل شرکت «صبانت‌گستر» که از شرکت مخابرات درباره دریافت اضافی از مردم شکایت کرده بود، به خبرنگار «تابناک» گفت: به رغم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که توسط بخش خصوصی ایران در این فناوری روز دنیا انجام شده است، متأسفانه، ایران جزو عقب افتاده‌ترین کشورهاست.

از سال 82 شرکت‌های خصوصی کشور، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه ADSL انجام دادند و با توجه به اینکه در سطح کلان اهداف مناسبی در برنامه جهارم توسعه در نظر گرفته شده بود، به دلیل فقدان برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی، توفیق نسبی در این زمینه حاصل شده که به هیچ عنوان با نیاز کشور مطابقت ندارد. با توجه به عقب‌ماندگی کشور، همواره انگشت اتهام به سوی بخش خصوصی بوده است که لازم است در اینجا ذکر شود که قوی‌ترین شرکت‌های ITC کشور در این حوزه وارد شده‌اند که با عدم همکاری در سطوح اجرایی به ویژه مخابرات استان تهران روبه‌رو بوده‌اند و این امر منجر به گرانی سرویس و عدم دسترسی مردم به خدمات ADSL بوده است.

وی مصوبه دو سال پیش سازمان تنظیم مقررات درباره کاهش آبونمان دریافتی از مشترکان ADSL را نیز در همین راستا اعلام کرده و افزوده است: متأسفانه، در مرحله اجرای کاهش آبونمان، شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابرات استانی از اجرای مصوبه تمکین نکرده و در اجرا با مقاومت و مخالفت ایشان روبه‌رو شده و با استدلال این‌که «هزینه بسیار بالاتر از هزار تومان است»، این مصوبه اجرایی نشد.

پسیان در ادامه با اشاره به جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اعلام اینکه این نهاد بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و تعیین نرخ خدمات مخابراتی است، اجرا نشدن این مصوبه توسط مخابرات را غیر قابل قبول عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت «نداگسترصبا» در ادامه راه برون‌رفت از این قانون‌گریزی و عدم تمکین مصوبات سازمان تنظیم مقررات را خصوصی شدن واقعی شرکت مخابرات عنوان کرد و افزود: در صورت خصوصی شدن مخابرات، این شرکت در یک چهارچوب مشخص قانونی، فعالیت خواهد کرد که در صورت تخلف نیز امکان برخورد جدی با آن نیز ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین قضیه آبونمان، حدود هجده تا بیست ماه اجرای مصوبه معوق ماند و این شرکت از همه راه‌های قانونی اقدام کرد و با توجه به اینکه خسروی، رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز در پایان سال 87 در دستوری مستقیم، خواستار اجرای مصوبه شده بود، باز هم با اجرا نشدن قانون مواجه شدیم؛ بنابراین، با توجه به اینکه شرکت‌های PAP از سازمان تنظیم مقررات دارای مجوز هستند، مجبور به تمکین به قانون و دریافت هزار تومان از مردم بوده‌اند، ولی مخابرات همواره از شرکت‌های PAP سه هزار تومان طلب می‌کرد و این امر شرکت‌های PAP را با شرکت‌های مخابراتی با مغایرت حساب‌ها روبه‌رو ساخت و بناچار در اردیبهشت سال 88 مجبور به اقامه دعوی در دستگاه قضایی شدیم و دستگاه قضایی نیز انصافا با بررسی دقیق و موشکافی لازم، به حقانیت ادعای این شرکت پی برده با دخالت و دستور مستقیم وزیر ارتباطات در 31/5/88 مصوبه ابلاغ و اجرایی شد و از این پس، هیچ استانی حق دریافت بیش از هزار تومان از مشترکان ADSL را ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با بازگشت این حق به مردم، و کاهش قیمت خدمات، قدم کوچکی در راه توسعه ITC برداشته شده باشد.

عرفانی، وکیل پایه یک دادگستری نیز که وکالت شرکت نداگستر را در شکایت از مخابرات بر عهده داشت، درباره روند رسیدگی قضایی به این شکایت، توضیحاتی را ارایه کرد.

عرفانی با اشاره به مصوبه مورخه 10/4/86 که مبلغ تعرفه مخابرات برای آبونمان از مشترکین ADSL کاهش پیدا کرده، گفت: این مصوبه به امضای وزیر وقت (سلیمانی) خسروی، دبیر کمیسیون و همچنین نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز رسیده و همه مراحل قانونی خود را گذرانده و به رغم ابلاغ رسمی به وفا غفاریان، رئیس شرکت مخابرات ایران، به دلایل متعدد از ابلاغ و اجرای این مصوبه سرباز زد.

وی با اشاره به اینکه ما در آغاز، قصد طرح دعوی را نداشتیم، گفت: به مدیران عامل تمام استان‌ها و مخابرات ایران رسما نامه‌ای نوشته و از آنها خواسته شد که برابر قانون، اقدام به ابلاغ و اجرای این مصوبه کنند که متأسفانه، هیچ توجهی به آن نشد.

وی با اشاره به مخابرات استان آذربایجان شرقی گفت: مخابرات این استان در تاریخ 16/3/88 حتی تهدید به قطع سرویس مشترکان ما کرد و حتی پنج روز را به عنوان ضرب‌ا‌لاجل برای شرکت ما در نظر گرفت و ما با توجه به نزدیک شدن انتخابات و دیگر شرایط زمانی، مجبور شدیم به دادستان تبریز شکایت کنیم و با گرفتن مدارک از شرکت‌ها،‌ سرانجام مدیر عامل مخابرات این استان به دادسرا احضار شد.

وکیل حقوقی این شرکت ادامه داد: ما شکایتی علیه مسئولان مخابرات به دادسرای کارکنان دولت تقدیم کردیم و با توجه به اینکه پیشتر، شکایتی از ایشان در شعبه چهارم بازپرسی مفتوح بود، این شکایت نیز به شعبه چهارم ارجاع شد.

عرفانی یادآور شد: قاضی با دقت بسیار و حوصله به کنکاش و تفحص در این پرونده پرداخت و پس از گذشت دو ماه به اقناع قانونی و شرعی رسید و آقای فیضی را به عنوان رئیس مخابرات احضار کردد. ناگفته‌ نماند در همین مدت نیز استعلامات خاص از همه نهادهای ذیربط و قانونی انجام شده بود.

وی با اشاره به احضار شدن آقای فیضی گفت: ایشان در شعبه بازپرسی گفتند که در تاریخ 24/3/88 طی نامه‌ای این مصوبه را به مدیران عامل استان‌ها ابلاغ کردند و این مصوبه لازم‌الاجرا شده است.

عرفانی همچنین در این باره افزود: اما متأسفانه در برخی استان‌ها همچنان از مردم سه هزار تومان دریافت می‌شده و حتی در استانی مانند خراسان، سه هزار تومان در قبض تلفن مردم درج و گرفته شده است و با توجه به اینکه شرکت‌های مخابرات، تهدید به قطع اشتراک اینترنت می‌کردند، شرکت‌های PAP مجبور به گرفتن سه هزار تومان می‌شدند.

وی افزود: متأسفانه، برخی استان‌ها عملا از اجرای مصوبه پس از ابلاغ نیز سر باز زدند و ما مجبور شدیم علیه مدیر عامل مخابرات استان تهران نیز شکایتی را به ثبت برسانیم. در ادامه نیز با استناد به قانون مجازات اسلامی، علیه مدیر عامل مخابرات استان تهران اعلام جرم شد. بنابراین با این اعلام جرم و مدارکی که بازپرس از پیش به دست آورده بود و همچنین اظهارات آقای فیضی، مدیر عامل مخابرات، مبنی بر اینکه مدیران عامل مخابرات استان‌ها، این وجوه را گرفته‌اند، مدیر عامل مخابرات استان تهران به دادسرا احضار و در آنجا قرار نیز برای ایشان صادر شد و سرانجام ایشان مقامات مافوق خود را مسئول دانسته و اعلام نمودند که مجمع مخابرات ‌باید این مصوبه را تصویب و ابلاغ می‌کرد.

البته در این زمینه، احکام قانونی هم هست، چرا که قانونگذار محترم دو مرجع را برای تصویب تعرفه تعیین نموده؛ ثانیا در قانون جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیامده مصوبات این نهاد باید دوباره از سوی مرجع دیگری از جمله مجمع مخابرات ایران تنفیذ شود.

وکیل شرکت نداگستر ادامه داد: با اظهارات مدیر عامل استان تهران، اعضای مجمع که در رأس آن وزیر ارتباطات است، به دادسرا احضار شدند، ولی با کمک و زحمات آقای بربررودی خسروی و خود وزیر و همچنین تلاش آقای فیضی در 31 مرداد، آقای سلیمانی در راستای اجرای قانون نسبت به ابلاغ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات که توسط مجمع شرکت مخابرات ایران در تاریخ 27/5 به تصویب رسیده، اقدام کردند و این شرکت با توجه به احقاق حق مردم از شکایت خود علیه نامبردگان صرف نظر کرد.

عرفانی در پاسخ به این که آیا تنها موکل شما اقدام به شکایت از مخابرات کرده یا اینکه همه شرکت‌های PAP نیز این کار را کرده‌اند، گفت: شاکی پرونده فقط شرکت نداگستر صبا بوده، ولی در ادامه تمام شرکت‌های PAP و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز از این شرکت اعلام حمایت کردند.

وی هدف موکلش از این شکایت را اجرای قانون، احقاق حقوق حقه مردم و جلوگیری از قانون‌گریزی اعلام کرده و گفت: شرکت مخابرات و هر کس دیگری که به مصوبه اعتراض داشته، باید از سیکل و مجاری قانونی خاص خود اقدام می‌کرده، نه اینکه مصوبه را اجرا نکند.

خبرنگار «تابناک» از عرفانی پرسید: حال با توجه به ابلاغ رسمی و اینکه مصوبه متعلق به چندی پیش بوده، تکلیف این اضافه دریافت از مردم چیست؟ عرفانی پاسخ داد: بنا بر قانون، باید حق بازگردانده شود و سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات باید با ابزار و وسایلی که در اختیار دارد، در این زمینه تصمیم بگیرد و بنا بر قانون، هر آنچه بر خلاف مقررات گرفته شده، باید به ذی الحق بازگردانده شود.

گفتنی است این وکیل پایه یک دادگستری در پایان از اقدامات قوه قضائیه و به ویژه بازپرس پرونده تشکر کرد.
نظرات بینندگان:
باید محاکمه می شدند تا اینگونه نشود
خب حالا بفرمائید تکلیف افرادی که این همه اضافه پرداخته اند چیست ؟
خدا خیربده افرادی رو برای احقاق حقوق مردم گام برمی دارن
فقط تهرانیها.ما شهرسنانیها پس چی؟
من که بعید می دونم مخابرات زیر بار بره
اییییییییییییووووووووووووووووووللللللللللللللللل

دم همتون گرممممممم
واقعا خجالت داره تازه یادشون اومده ؟؟؟؟؟
در قبض تلفن من که در تاریخ 26/5 صادر شده هنوز 31000 ریال بابت آبونمان درج شده. این پول چطور به مردم بر میگردد؟ مثل پیش پردختهای یک میلیونی موبایل؟
چه فایده وقتی این پولها برگشت داده نمیشه
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
< codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0 height=300 width=130 classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000>
src="http://files.tabnak.ir/files/adv/811_428.swf" quality="high" width="130"
height="300" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
< codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0 height=300 width=130 classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000>
src="http://files.tabnak.ir/files/adv/944_289.swf" quality="high" width="130"
height="300" TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و تولید: "ایران سامانه"

یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:31 عصر
یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:31 عصر
یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:28 عصر

 


یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:28 عصر
خاتمی: بگذاریم مردم آزادانه انتخاب کنند / القا نشود وظیفه شرعی و انقلابی مردم چیست

نواندیش: رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه نمی توان شاهد تقویت ریشه های فقر و عقب ماندگی در جامعه باشیم و فقط شعار خدمت به مردم را بشنویم بر برگزاری آزاد انتخابات آینده تاکید کرد و گفت:« مصلحت این است که مردم راهی را انتخاب کنند که این مملکت به لحاظ اقتصادی،سیاسی،علمی و بین المللی جایگاه بالاتری داشته باشند.»

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، در دیدار با اقشار مختلف استانهای خراسان شمالی، جنوبی و رضوی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: «ماه محرم در تاریخ و در سرنوشت جوامع اسلامی و به خصوص ایران جایگاه والایی دارد و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هدفش از قیام را اصلاح در امت جدش معرفی می کند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«اصلاحات ما هم این افتخار را دارد که به ابا عبدالله(ع) تأسی دارد و درجهتی حرکت می کند که صاحب جامعه ای شویم که در آن معنویت، اخلاق و عدالت حکومت کند و در آن انسان دارای حرمت باشد.»

خاتمی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع)در ایجاد انگیزه و تقویت اراده مردم برای رسیدن به هدفی که داشتند موثر بوده است، اظهار داشت:«مقاطع بلندی که در اصلاحات ما از مشروطیت تا انقلاب اسلامی بوده است در بسیاری از موارد متاثر از عاشورا بوده است.»

به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی،وی ابراز امیدواری کرد:«خداوند این لطف را به ما بکند که بهتر و بیشتر اباعبدالله الحسین (ع) و اهداف او را بشناسیم و در مسیری که انتخاب کرده ایم، بخصوص اصلاحات ثابت قدم باشیم.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به فجایع غزه گفت:« انسان در نگاهی به این فجایع، به انسان و مظلومیت انسان فکر می کند که چگونه انسان در دنیایی که مدار و مدعای تمدن غالب آن انسان مداری است، مظلوم واقع می شود.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«متاسفانه در دنیایی که دم از حقوق بشر می زنند، در عمل می بینیم که چگونه انسان مورد تجاوز قرار می گیرد و چگونه از ظلم و جور حمایت می شود و قطعه ای از سرزمین خدا با این همه جنایت و ظلم بزرگ روبرو می شود.»

وی با بیان اینکه «قدرت های بزرگ همواره پشت جنایتکاران را می گیرند و مجامع بین المللی نیز حساسیت لازم را ندارند»، افزود:«به عنوان نمونه شما مقایسه کنید عکس العملی که سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به این قضیه نشان می دهد با قضایای کوچک دیگری که رخ می دهد!»

سید محمد خاتمی ادامه داد:«اینکه امروز، صدها انسان با وحشیانه ترین وضع، مثل برگ خزان به زمین می ریزند و ملت مظلومی که صاحبخانه نیز هست، مورد تهاجم قرار می گیرد، خود نشانه ای است که جهان نیازبه اصلاحات  دارد و اصلاحات امری جهانی است که نگاهش به نجات انسان وحرمت انسان است.»

وی با ابراز خشنودی از اینکه در سرزمینی هستیم  که مفتخریم  انتساب به اسلام واهل بیت داریم، گفت:«معتقدیم اصلاحات نگاه به انسان دارد و ایجاد تحول  انسانی در جامعه، ریشه محکمی در آموزه های دینی و اسلامی ما دارد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما معتقدیم به اسلام هم ستم شده است؛برداشت ها و گرایش هایی از اسلام وجود دارد یا از اسلام ابزاری ساخته شده برای توجیه نوعی زندگی که هیچ مناسبتی با اهداف پیامبران و حرمتی که خدای هستی برای انسان قائل است ندارد و متاسفانه این برداشت ها و گرایش ها سبب می شود از اسلامی که همه توجه آن به اعتلای زندگی انسان و کرامت ذاتی انسان است، بهانه ای بسازند برای حمله به اسلام و مسلمانان.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«باید فریاد اصلاحات را چه در داخل،چه در خارج و چه در عرصه جهانی در برابر وضعیتی که جهان به آن مبتلا شده بلند کنیم و به آن سمت گام برداریم و مطمئنا وجدانهای بیداری نیز در دنیا هستند که به این ندا گوش می دهند.»

خاتمی ادامه داد:«امروز وظیفه ماست که سعی کنیم معیارهای واقعی اصلاحات نه تنها در ایران محقق شود، بلکه از اسلامی دفاع کنیم که برای انسان حق و حرمت قائل است،ظلم و تبعیض نمی پذیرد و حاکمیت انسان را با هر گرایش و بینشی بر سرنوشت خود به رسمیت می شناسد.»

وی با اشاره به اصل 56 قانون اساسی که  از آن به عنوان اصل طلایی قانون اساسی یاد کرد، گفت:« در این اصل آمده است که حاکمیت مطلق بر همه هستی و عالم از آن خداست و اوست که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم گردانیده است.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها  همچنین اظهار داشت:«اگر می گوییم مردم سالاری، مصداق مهم و لازمة مردم سالاری حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است، اگر می گوییم با استبداد مخالفیم برای این است که بر خلاف اصلی است که در انقلاب ما بوده و اصلاحات هم بر آن تکیه می کند و باید در این مسیر حرکت کنیم.»

خاتمی به تعریف صحیح از اصولگرایی و تعابیر نادرستی که از اصولگرایی می شود اشاره کرد و افزود:«اگر اصولگرایی طوری تعریف شود که  توام با عقب ماندگی و تبعیض و قیمومیت یک فکر، یک گروه و یک سلیقه بر همة مردم باشد انحراف از اصول و اصول گرایی است.»

وی تصریح کرد:«اصول دین مورد توجه همه بوده است و هست و باید سعی کرد توحید،معاد و نبوت در جامعه جا بیفتد ولی وقتی می گوییم اصول، از انقلابی صحبت می کنیم که در عرصه حیات اجتماعی به وجود آمد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«این اصول در عرصه حیات اجتماعی میزان بودن رای مردم،حاکمیت عدالت به معنای عام کلمه در عرصه اجتماعی،سیاسی و اقتصادی بر جامعه است،اینجا اصل دفاع کردن از حق مردم است، دفاع از آزادی اندیشه و بیان  است، دفاع از این اصل است که حکومت ارباب مردم نیست و خدمتگزار مردم است و باید در مقابل آنها پاسخگو باشد و از اسلامی که امام نماینده آن بود و در انقلاب تجلّی کرد، آن اصول را آموخته ایم.»

خاتمی اظهار داشت:«پس ما اصولگراییم؛معتقدیم امام خمینی(ره) نیز بزرگترین اصولگرا در این زمینه ها بود. ما می گوییم که در چارچوب همین قانون اساسی و ضوابطی که به تصویب مردم رسیده است و مورد تایید امام نیز بوده است و حد نصاب های لازم برای پاسخگویی به خواست تاریخی ملت برای آزادی، استقلال و اخلاق و پیشرفت دارد و اینها اصول ماست.»

رئیس بنیاد باران در ادامه اظهار داشت:«ما بر مصلحت جامعه تأکید می کنیم و مصلحت جامعه این است که ایران را طوری  بسازیم که هم مردم در آن برخوردار باشند و هم از فقر و فساد و تبعیض در آن اثری نباشد.»

وی با بیان اینکه «مصلحت جامعه و ارزش والای انقلاب، ساختن الگوست و اینکه این اندیشه انگیزه ای برای دیگران  بشود که حرکت کنند»، گفت:«باید از سرمایه های کشور در مسیر رشد

امعه،ارتقای علمی جامعه و برخورداری جامعه استفاده کنیم، نمی توانیم روز به روز شاهد این باشیم که ریشه های فقر وعقب ماندگی در جامعه تقویت شود و فقط شعار خدمت به مردم را بشنویم.»

خاتمی تصریح کرد:«مصلحت این است که  در مسیر قانون اساسی،آرمانهای انقلاب و سند چشم انداز حرکت کنیم.»

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی ،وی همچنین گفت:«من مطمئنم اگر انتخابات در فضای درست و سالم باشد، مردم با انتخاب خود به سوی تحقق چنین مصلحتی در جامعه حرکت خواهند کرد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان سپس با طرح این پرسشها که «آیا ما نباید امروز از ظرفیتهای ایران برای تامین مصالح خود و اثر گذاری در دنیا استفاده کنیم؟آیا اصولگرایی این است که کاری کنیم تا بدون داشتن فایده،هزینه ها را افزایش دهیم؟»، اظهار داشت:«چه کسی می گوید باید در مقابل دشمن کوتاه آمد!صحبت بر سر این است که چگونه می توان دشمن را به حالت انفعال در آورد نه اینکه با یک سخن با موضع نسنجیده زمینه ای فراهم شود که دشمن فعال شود و فشارش را بیشتر کند.»

خاتمی افزود:«باید اعتبار،حرمت و منزلت مردم را در دنیا زیاد کنیم، ما باید با تعامل با جهان با حفظ منافع و اصول تهدیدها را دفع کنیم، ملت همین ها را می خواهد ونیاز به نظر سنجی نیست،آن هم نظر سنجی که در تیپ های خاص می شود و با ذهنیت هایی که ایجاد می شود تازه نتایج آنها هم نشان داده است که گرایش قابل توجه قشرهای خاص ملت هم به همین مسائل است.»

رئیس بنیاد باران هشدار داد که «متاسفانه عده ای در سطح جامعه می خواهند مردم را از جمهوری اسلامی و اصلاح امور مایوس کنند» و گفت:«اگر آنها بیدار شوند و در کنار اکثریت جامعه به صحنه بیایند معلوم است نتیجه چه خواهد شد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین تاکید کرد:«انتخابات آینده باید آزاد باشد و نباید اینگونه القا شود که مصلحت این است چه کسی بیاید و چه کسی نیاید، مصلحت این است که مردم تشخیص دهند، مصلحت این است که مردم راهی را انتخاب کنند که این مملکت به لحاظ اقتصادی،سیاسی،علمی و بین المللی جایگاه بالاتری داشته باشند.»

وی با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات تاکید کرد که در این ایام باید یک اصل را به عنوان مبنای وحدت ملی قرار دهیم و آن  «سند چشم انداز» و رسیدن به اهداف آن توسط  کسی باشد که می خواهد بیاید.

خاتمی در ادامه گفت:«ما افتخار می کنیم که سند چشم انداز با ساعتها کار کارشناسی و بحث در مجمع تشخیص مصلحت و بالاخره استفاده از نظرات رهبری تدوین شد و نقشه راهی برای کشور ترسیم شد، معلوم شده است چه کسانی چشم انداز را تدوین کردند و برنامه چهارم را براساس چشم انداز نوشتند و در مدت کوتاه در آن مسیر حرکت کردند، اما آیا امروز هم در آن مسیر حرکت می کنیم؟اگر می گوییم تغییر، یعنی کسانی بیایند که در مسیر چشم انداز حرکت کنند نه در جهت خلاف آن.»

وی با تاکید مجدد بر اینکه «باید بگذاریم مردم آزادانه انتخاب کنند و رای بدهند نه اینکه از پیش القا شود وظیفه شرعی و انقلابی شان چیست»، اظهار داشت:«اتفاقا مردم خیلی خوب می توانند وظیفه انقلابی و شرعی خود را تشخیص دهند، فقط باید زمینه را فراهم کنیم.اگر مردم اطمینان داشته باشند از رای آنها صیانت خواهد شد ببینید چه انتخاباتی  خواهد شد؛ در آن صورت هیچ کس نمی تواند به نتیجه آن اعتراض کند.»

خاتمی با ابراز تاسف از اینکه در برخی دوره ها همین القائات و جنگ های روانی ایجاد شده، گفت:«با این حال دیدیم که این تبلیغات نتیجه عکس داد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان، بزرگترین وجه اقتدار و امنیت در جامعه را احترام و اعتماد متقابل حکومت و مردم با یکدیگر عنوان کرد و افزود:«اگر حکومتی بیاید و اعتماد مردم را به هر دلیلی به همراه نداشته باشد، هر چه امکانات امنیتی، قضایی و نظامی نیز بیشتر باشد این جامعه امن نیست و در چنین جامعه ای زمینه کارگر افتادن توطئه های ضد انقلاب و دشمن بیشتر فراهم می شود.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما می خواهیم دست اندرکاران انتخابات زمینه ای را فراهم کنند که مردم در فضای آزاد و مطمئن رای بدهند، چرا که  در اینصورت است که ما شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود.»

سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ما خودمان را در مقابل مردم و انقلاب مسئول می دانیم البته این بدان معنی نیست که فرد خاصی باید در صحنه بیاید، بلکه معتقدیم روش و منش اصلاح طلبی  باید مطرح شود، چون این روش مورد قبول مردم است و البته اگر در این فضا نظر مردم چیز دیگری بود و به تفکر دیگری رای دادند ، به آن احترام می گذاریم.»


یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:28 عصر
فاجعه تاسوعای غزه و خیانت رسانه های سعودی

در روز تاسوعای حسینی حملات صهیونیستها به نوار غزه شدت گرفت و در یک نسل کشی آشکار، نظامیان صهیونیست شب گذشته خانه یک فلسطینی را هدف قرار داده و یک زن باردار و 4 فرزند او را به شهادت رساندند.

به گزارش رجانیوز، بیش از 90 درصد شهیدان 2 روز گذشته را زنان و کودکان تشکیل می دهند. تصاویر کودکان شهید امروز در حالی به تصویر اول خبرگزاریهای دنیا تبدیل شد که رسانه های عربی وابسته به عربستان سعودی، یک تصویر از تسلیم گروهی از فلسطینیان را به نمایش گذاشتند.


تصویر منتشر شده در الشرق الاوسط رسانه وایسته به سعودی

همچنین رژیم صهیونیستی در ادامه حملات وحشیانه خود، مدرسه فاخوره در منطقه جبالیا غزه را هدف قرار داد. در اثر این حمله 40 نفر شهید و 40 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از"ابوعبیده"،‌ سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد: از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه 21 سرباز صهیونیست به دست مبارزان فلسطینی به هلاکت رسیده و 79 تن زخمی شدند.

وی ادامه داد: یک شهادت‌طلب فلسطینی که نارنجک به کمر خود بسته بود، امروز به یک تانک اسرائیلی حمله و آن را منهدم کرد.

همچنین مبارزان فلسطینی با 4 فروند موشک ساعاتی پیش در ادامه موشک‌باران جنوب فلسطین اشغالی شهرک سدیروت را هدف گرفتند.

"ابواحمد"،‌ سخنگوی گردان‌های قدس نیز اعلام کرد: مبارزان فلسطینی مانع باز شدن جبهه ای جدید در جنوب نوار غزه و یورش صهیونیست‌ها به شهرهای نوار غزه شدند. وی گفت: مقاومت مانع عملیات هلی‌برن نظامیان صهیونیستی در ساحل نوار غزه شد.

امروز در شدیدترین درگیری ها از روز شنبه میان مبارزان فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی، مجاهدان مقاومت دستکم 12 صهیونیست را به هلاکت رساندند و حدود 30 تن دیگر را زخمی کردند.

نشست اتحادیه کشورهای عرب نیز امروز در نیویورک در حالی تشکیل شد که تنها 7 وزیر امور خارجه کشورهای عربی از میان 22 عضو اتحادیه کشورهای عرب در آن حاضر شدند. دبیرکل اتحادیه عرب از تنظیم پیش نویس آتش بسی خبر داد که برمبنای آن، حملات به غزه متوقف و گذرگاهها نیز باز خواهند شد. وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی با این پیش نویس موافقت کنند.

با این حال، نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی تأکید کرده است اسرائیل هرگونه آتش بس را رد خواهد کرد.


یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:28 عصر
در حاشیه حضور خاتمی در مراسم ظهر عاشورای مسجدالرسول(ص)
الحمدلله که پایتان به مسجد و حسینیه هم باز شد

سایت انتخاباتی یاری که برای کاندیداتوری خاتمی در انتخابات آینده فعالیت می کند، از حضور وی در مراسم عزاداری مسجد الرسول(ص) مجیدیه تهران خبر داد.

به گزارش رجانیوز، این خبر در حالی منتشر شده است که طی 10 سال گذشته خاتمی هیچگاه در مراسم های عزاداری مساجد و حسینیه ها شرکت نمی کرد.

بنا بر این گزارش، جریان موسوم به اصلاح طلب معمولاً برنامه های عزاداری ایام ماه محرم و یا شبهای قدر را در دفاتر سیاسی احزاب یا سالن های اجتماعات مانند حسینیه ارشاد، سالن مسجد امیرالمؤمنین و سالن موزه ملی قرآن برگزار می کرد و تاکنون سابقه نداشت که خاتمی به شکل سنتی در جمع عزاداران یک مسجد یا حسینیه حاضر شود. به عنوان نمونه خاتمی شب گذشته نیز در خانه هنرمندان حاضر شد و به ایراد سخنرانی در شب عاشورا پرداخت.

تخطئه نمادهای مذهبی و هیئت های عزاداری از محورهای ثابت رسانه های جریان اصلاح طلب به ویژه در سال های 76 تا 80 بود، به نحوی که در این رسانه ها که مورد حمایت کامل رئیس جمهور وقت قرار داشتند، فاجعه کربلا نتیجه طبیعی خشونت سپاه پیامبر اسلام(ص) در جنگ بدر خوانده شد.

تقدس زدایی نسبت به شعائر مذهبی و ایام عزای سالار شهیدان نیز جزء برنامه های این جریان بود، به طوری که محمد خاتمی حاضر نشد مراسم نخستین سالروز پیروزی خود در دوم خرداد 77 را که مصادف با روز شهادت امام چهارم شیعیان حضرت سجاد(ع) بود، به تعویق بیاندازد. وی در این روز با حضور در دانشگاه تهران و محل برگزاری نماز جمعه به سخنرانی در جمع چند هزار نفر از دانشجویانی پرداخت که در طول سخنرانی وی بارها صدای سوت و کفشان محوطه دانشگاه را پر کرد.

گرایش به باورهای مذهبی جامعه ایرانی که نوعی توبه نسبت به رویکردهای قبلی جریان تجدیدنظر طلب به شمار می رود، از سال 81 به بعد و با آشکار شدن نشانه های شکاف و از دست دادن بدنه اجتماعی آغاز شد و حتی محمد موسوی خوئینی ها سال 84 در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، علت شکست های پیاپی اصلاح طلبان را همین دهن کجی نسبت به اعتقادات مردم و درافتادن با نمادهای دینی جامعه دانست.

اما سایت انتخاباتی "یاری" در گزاش خود از حضور خاتمی در مراسم ظهر عاشورای مسجدالرسول(ص) مجیدیه تهران، وظیفه انتخاباتی خود را از یاد نبرده و در تنظیم خبر به نحوی عمل کرده است که اگر کسی تردید داشت که این اقدام خاتمی انتخاباتی بوده است یا خیر، تردیدش کاملاً رفع شود.

گزارش کامل این سایت به شرح زیر است:

«حضور سرزده سید محمد خاتمی در جمع عزاداران حسینی+گزارش تصویری

سید محمد خاتمی پیش از ظهر امروز به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی در جمع عزاداران حسینی حاضر شد و همراه با آنها با عزاداری پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاری، حجت الاسلام سید محمد خاتمی که پیش از ظهر امروز به همراه دکتر محمدرضا عارف در مسجدالرسول(ص) واقع در منطقه مجیدیه جنوبی تهران حضور یافته بود همراه با عزاداران حسینی در ظهر عاشورا به سینه زنی و عزاداری پرداخت.

بعد از حضور خاتمی، جمعیت زیادی از دسته های عزاداری خود را به این مسجد رساندند و نماز ظهر عاشورا را به امامت حجت الاسلام خاتمی برپا کردند.

بعد از نماز و صرف ناهار، جمعیت فراوانی در جلوی مسجد به استقبال خاتمی آمدند و شعارهایی در حمایت از او سر دادند، همچنین بسیاری از مردم خواستار حضور خاتمی در انتخابات بودند و به گلایه از وضع موجود می پرداختند.

در این میان دختر جوانی در حالی که گریه می کرد از بیکاری می گفت و از خاتمی می خواست که کاری کند تا او نیز مشغول به کار شود که خاتمی نیز جواب داد«بنده خود مسئولیتی ندارم، اما هر کاری از دستم بربیاید برای شما انجام می دهم.»

زن میانسال دیگری در حالی که به خاتمی می گفت«آقای خاتمی تو را به خدا بیائید و ما را از این بدبختی نجات دهید، جوانان ما همه بیکار هستند و همه چیز روز به روز گرانتر می شود.»

مرد میانسالی نیز فریاد می زد که «آقای خاتمی! مردم از تو می خواهند که بیایی و رئیس جمهور شوی.»

همچنین عزاداران حسینی شعار «خاتمی، خاتمی حمایتت می کنیم» را سر می دادند.

خاتمی همچنین در پاسخ به درخواست های فراوان عزاداران در خصوص حضور در انتخابات گفت:«سال آینده نیز در همین ایام به میان شما خواهم آمد و انشالله در آن زمان رئیس جمهوری خوب، در راس امور باشد.»

اما این سایت در حالی که اصرار فراوانی بر فراوانی جمعیت مشتاقی دارد که با شنیدن خبر حضور خاتمی در این مسجد مسیر دسته های خود را به این سمت تغییر داده اند تا نماز را به امامت وی اقامه کنند، عکس هایی منتشر کرده است که تناسبی با این ادعا ندارد.

در این عکس ها جمعیت عادی نمازگزاران یک مسجد دیده می شوند که همگی ایستاده مشغول عزاداری هستند و فقط خاتمی و عارف در این مجلس نشسته اند.

همچنین هیچ تصویری از نمازجماعت و جمعیت انبوه مورد ادعا یا استقبال مردم از خاتمی با شعارهای انتخاباتی منتشر نشده است.

اصرار بر سوءاستفاده انتخاباتی از مجلس عزاداری امام حسین(ع) اگرچه امری ناشایست است اما به هرحال همین که یک جریان سیاسی متوجه واقعیت های جامعه ایرانی شده و برای جلب افکار عمومی ناگزیر در پاردایم دینمدارانه برنامه ریزی می کند، نوعی حرکت رو به جلو است.

این در حالی است که جریان اصلاح طلب پس از شکست در انتخابات 84 ادعا می کرد مسیر طی شده در سالهای حاکمیت این جریان قابل بازگشت نیست.

عکس های سایت یاری از حضور خاتمی در مسجد الرسول(ص)

احمدی نژاد و اعضاء دولت وی اما در مقابل طی سال های اخیر از تمام فرصت ها برای تقویت نمادهای دینی استفاده کرده اند، به طوری که وی حتی پیش از انتخابات و در دروه شهرداری خود در مجالس عزاداری شرکت می کرد و پس از ریاست جمهوری نیز در 4 سال گذشته این روند را ادامه داده است. همچنین اقداماتی مانند برگزاری دعای کمیل در سفرهای استانی نیز از نمونه های دیگر تقویت عناصر دینی در جامعه است.

نظرات کاربران:
یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:27 عصر
خاتمی: بگذاریم مردم آزادانه انتخاب کنند / القا نشود وظیفه شرعی و انقلابی مردم چیست

نواندیش: رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه نمی توان شاهد تقویت ریشه های فقر و عقب ماندگی در جامعه باشیم و فقط شعار خدمت به مردم را بشنویم بر برگزاری آزاد انتخابات آینده تاکید کرد و گفت:« مصلحت این است که مردم راهی را انتخاب کنند که این مملکت به لحاظ اقتصادی،سیاسی،علمی و بین المللی جایگاه بالاتری داشته باشند.»

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، در دیدار با اقشار مختلف استانهای خراسان شمالی، جنوبی و رضوی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: «ماه محرم در تاریخ و در سرنوشت جوامع اسلامی و به خصوص ایران جایگاه والایی دارد و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هدفش از قیام را اصلاح در امت جدش معرفی می کند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«اصلاحات ما هم این افتخار را دارد که به ابا عبدالله(ع) تأسی دارد و درجهتی حرکت می کند که صاحب جامعه ای شویم که در آن معنویت، اخلاق و عدالت حکومت کند و در آن انسان دارای حرمت باشد.»

خاتمی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع)در ایجاد انگیزه و تقویت اراده مردم برای رسیدن به هدفی که داشتند موثر بوده است، اظهار داشت:«مقاطع بلندی که در اصلاحات ما از مشروطیت تا انقلاب اسلامی بوده است در بسیاری از موارد متاثر از عاشورا بوده است.»

به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی،وی ابراز امیدواری کرد:«خداوند این لطف را به ما بکند که بهتر و بیشتر اباعبدالله الحسین (ع) و اهداف او را بشناسیم و در مسیری که انتخاب کرده ایم، بخصوص اصلاحات ثابت قدم باشیم.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به فجایع غزه گفت:« انسان در نگاهی به این فجایع، به انسان و مظلومیت انسان فکر می کند که چگونه انسان در دنیایی که مدار و مدعای تمدن غالب آن انسان مداری است، مظلوم واقع می شود.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«متاسفانه در دنیایی که دم از حقوق بشر می زنند، در عمل می بینیم که چگونه انسان مورد تجاوز قرار می گیرد و چگونه از ظلم و جور حمایت می شود و قطعه ای از سرزمین خدا با این همه جنایت و ظلم بزرگ روبرو می شود.»

وی با بیان اینکه «قدرت های بزرگ همواره پشت جنایتکاران را می گیرند و مجامع بین المللی نیز حساسیت لازم را ندارند»، افزود:«به عنوان نمونه شما مقایسه کنید عکس العملی که سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به این قضیه نشان می دهد با قضایای کوچک دیگری که رخ می دهد!»

سید محمد خاتمی ادامه داد:«اینکه امروز، صدها انسان با وحشیانه ترین وضع، مثل برگ خزان به زمین می ریزند و ملت مظلومی که صاحبخانه نیز هست، مورد تهاجم قرار می گیرد، خود نشانه ای است که جهان نیازبه اصلاحات  دارد و اصلاحات امری جهانی است که نگاهش به نجات انسان وحرمت انسان است.»

وی با ابراز خشنودی از اینکه در سرزمینی هستیم  که مفتخریم  انتساب به اسلام واهل بیت داریم، گفت:«معتقدیم اصلاحات نگاه به انسان دارد و ایجاد تحول  انسانی در جامعه، ریشه محکمی در آموزه های دینی و اسلامی ما دارد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما معتقدیم به اسلام هم ستم شده است؛برداشت ها و گرایش هایی از اسلام وجود دارد یا از اسلام ابزاری ساخته شده برای توجیه نوعی زندگی که هیچ مناسبتی با اهداف پیامبران و حرمتی که خدای هستی برای انسان قائل است ندارد و متاسفانه این برداشت ها و گرایش ها سبب می شود از اسلامی که همه توجه آن به اعتلای زندگی انسان و کرامت ذاتی انسان است، بهانه ای بسازند برای حمله به اسلام و مسلمانان.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«باید فریاد اصلاحات را چه در داخل،چه در خارج و چه در عرصه جهانی در برابر وضعیتی که جهان به آن مبتلا شده بلند کنیم و به آن سمت گام برداریم و مطمئنا وجدانهای بیداری نیز در دنیا هستند که به این ندا گوش می دهند.»

خاتمی ادامه داد:«امروز وظیفه ماست که سعی کنیم معیارهای واقعی اصلاحات نه تنها در ایران محقق شود، بلکه از اسلامی دفاع کنیم که برای انسان حق و حرمت قائل است،ظلم و تبعیض نمی پذیرد و حاکمیت انسان را با هر گرایش و بینشی بر سرنوشت خود به رسمیت می شناسد.»

وی با اشاره به اصل 56 قانون اساسی که  از آن به عنوان اصل طلایی قانون اساسی یاد کرد، گفت:« در این اصل آمده است که حاکمیت مطلق بر همه هستی و عالم از آن خداست و اوست که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم گردانیده است.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها  همچنین اظهار داشت:«اگر می گوییم مردم سالاری، مصداق مهم و لازمة مردم سالاری حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است، اگر می گوییم با استبداد مخالفیم برای این است که بر خلاف اصلی است که در انقلاب ما بوده و اصلاحات هم بر آن تکیه می کند و باید در این مسیر حرکت کنیم.»

خاتمی به تعریف صحیح از اصولگرایی و تعابیر نادرستی که از اصولگرایی می شود اشاره کرد و افزود:«اگر اصولگرایی طوری تعریف شود که  توام با عقب ماندگی و تبعیض و قیمومیت یک فکر، یک گروه و یک سلیقه بر همة مردم باشد انحراف از اصول و اصول گرایی است.»

وی تصریح کرد:«اصول دین مورد توجه همه بوده است و هست و باید سعی کرد توحید،معاد و نبوت در جامعه جا بیفتد ولی وقتی می گوییم اصول، از انقلابی صحبت می کنیم که در عرصه حیات اجتماعی به وجود آمد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«این اصول در عرصه حیات اجتماعی میزان بودن رای مردم،حاکمیت عدالت به معنای عام کلمه در عرصه اجتماعی،سیاسی و اقتصادی بر جامعه است،اینجا اصل دفاع کردن از حق مردم است، دفاع از آزادی اندیشه و بیان  است، دفاع از این اصل است که حکومت ارباب مردم نیست و خدمتگزار مردم است و باید در مقابل آنها پاسخگو باشد و از اسلامی که امام نماینده آن بود و در انقلاب تجلّی کرد، آن اصول را آموخته ایم.»

خاتمی اظهار داشت:«پس ما اصولگراییم؛معتقدیم امام خمینی(ره) نیز بزرگترین اصولگرا در این زمینه ها بود. ما می گوییم که در چارچوب همین قانون اساسی و ضوابطی که به تصویب مردم رسیده است و مورد تایید امام نیز بوده است و حد نصاب های لازم برای پاسخگویی به خواست تاریخی ملت برای آزادی، استقلال و اخلاق و پیشرفت دارد و اینها اصول ماست.»

رئیس بنیاد باران در ادامه اظهار داشت:«ما بر مصلحت جامعه تأکید می کنیم و مصلحت جامعه این است که ایران را طوری  بسازیم که هم مردم در آن برخوردار باشند و هم از فقر و فساد و تبعیض در آن اثری نباشد.»

وی با بیان اینکه «مصلحت جامعه و ارزش والای انقلاب، ساختن الگوست و اینکه این اندیشه انگیزه ای برای دیگران  بشود که حرکت کنند»، گفت:«باید از سرمایه های کشور در مسیر رشد

امعه،ارتقای علمی جامعه و برخورداری جامعه استفاده کنیم، نمی توانیم روز به روز شاهد این باشیم که ریشه های فقر وعقب ماندگی در جامعه تقویت شود و فقط شعار خدمت به مردم را بشنویم.»

خاتمی تصریح کرد:«مصلحت این است که  در مسیر قانون اساسی،آرمانهای انقلاب و سند چشم انداز حرکت کنیم.»

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی ،وی همچنین گفت:«من مطمئنم اگر انتخابات در فضای درست و سالم باشد، مردم با انتخاب خود به سوی تحقق چنین مصلحتی در جامعه حرکت خواهند کرد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان سپس با طرح این پرسشها که «آیا ما نباید امروز از ظرفیتهای ایران برای تامین مصالح خود و اثر گذاری در دنیا استفاده کنیم؟آیا اصولگرایی این است که کاری کنیم تا بدون داشتن فایده،هزینه ها را افزایش دهیم؟»، اظهار داشت:«چه کسی می گوید باید در مقابل دشمن کوتاه آمد!صحبت بر سر این است که چگونه می توان دشمن را به حالت انفعال در آورد نه اینکه با یک سخن با موضع نسنجیده زمینه ای فراهم شود که دشمن فعال شود و فشارش را بیشتر کند.»

خاتمی افزود:«باید اعتبار،حرمت و منزلت مردم را در دنیا زیاد کنیم، ما باید با تعامل با جهان با حفظ منافع و اصول تهدیدها را دفع کنیم، ملت همین ها را می خواهد ونیاز به نظر سنجی نیست،آن هم نظر سنجی که در تیپ های خاص می شود و با ذهنیت هایی که ایجاد می شود تازه نتایج آنها هم نشان داده است که گرایش قابل توجه قشرهای خاص ملت هم به همین مسائل است.»

رئیس بنیاد باران هشدار داد که «متاسفانه عده ای در سطح جامعه می خواهند مردم را از جمهوری اسلامی و اصلاح امور مایوس کنند» و گفت:«اگر آنها بیدار شوند و در کنار اکثریت جامعه به صحنه بیایند معلوم است نتیجه چه خواهد شد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین تاکید کرد:«انتخابات آینده باید آزاد باشد و نباید اینگونه القا شود که مصلحت این است چه کسی بیاید و چه کسی نیاید، مصلحت این است که مردم تشخیص دهند، مصلحت این است که مردم راهی را انتخاب کنند که این مملکت به لحاظ اقتصادی،سیاسی،علمی و بین المللی جایگاه بالاتری داشته باشند.»

وی با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات تاکید کرد که در این ایام باید یک اصل را به عنوان مبنای وحدت ملی قرار دهیم و آن  «سند چشم انداز» و رسیدن به اهداف آن توسط  کسی باشد که می خواهد بیاید.

خاتمی در ادامه گفت:«ما افتخار می کنیم که سند چشم انداز با ساعتها کار کارشناسی و بحث در مجمع تشخیص مصلحت و بالاخره استفاده از نظرات رهبری تدوین شد و نقشه راهی برای کشور ترسیم شد، معلوم شده است چه کسانی چشم انداز را تدوین کردند و برنامه چهارم را براساس چشم انداز نوشتند و در مدت کوتاه در آن مسیر حرکت کردند، اما آیا امروز هم در آن مسیر حرکت می کنیم؟اگر می گوییم تغییر، یعنی کسانی بیایند که در مسیر چشم انداز حرکت کنند نه در جهت خلاف آن.»

وی با تاکید مجدد بر اینکه «باید بگذاریم مردم آزادانه انتخاب کنند و رای بدهند نه اینکه از پیش القا شود وظیفه شرعی و انقلابی شان چیست»، اظهار داشت:«اتفاقا مردم خیلی خوب می توانند وظیفه انقلابی و شرعی خود را تشخیص دهند، فقط باید زمینه را فراهم کنیم.اگر مردم اطمینان داشته باشند از رای آنها صیانت خواهد شد ببینید چه انتخاباتی  خواهد شد؛ در آن صورت هیچ کس نمی تواند به نتیجه آن اعتراض کند.»

خاتمی با ابراز تاسف از اینکه در برخی دوره ها همین القائات و جنگ های روانی ایجاد شده، گفت:«با این حال دیدیم که این تبلیغات نتیجه عکس داد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان، بزرگترین وجه اقتدار و امنیت در جامعه را احترام و اعتماد متقابل حکومت و مردم با یکدیگر عنوان کرد و افزود:«اگر حکومتی بیاید و اعتماد مردم را به هر دلیلی به همراه نداشته باشد، هر چه امکانات امنیتی، قضایی و نظامی نیز بیشتر باشد این جامعه امن نیست و در چنین جامعه ای زمینه کارگر افتادن توطئه های ضد انقلاب و دشمن بیشتر فراهم می شود.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما می خواهیم دست اندرکاران انتخابات زمینه ای را فراهم کنند که مردم در فضای آزاد و مطمئن رای بدهند، چرا که  در اینصورت است که ما شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود.»

سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ما خودمان را در مقابل مردم و انقلاب مسئول می دانیم البته این بدان معنی نیست که فرد خاصی باید در صحنه بیاید، بلکه معتقدیم روش و منش اصلاح طلبی  باید مطرح شود، چون این روش مورد قبول مردم است و البته اگر در این فضا نظر مردم چیز دیگری بود و به تفکر دیگری رای دادند ، به آن احترام می گذاریم.»


یکشنبه 88 شهریور 8 , ساعت 4:27 عصر
کدامیک رییس جمهورخواهندشد
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ