سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد تا زبان سریانی را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
 
شنبه 88 آذر 14 , ساعت 3:18 عصر
این هفته با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش صورت می‌گیرد؛بررسی تعویق حذف کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این هفته با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، تعویق تاریخ حذف کنکور را بررسی می‌کند.

به گزارش آریا به نقل از خانه ملت، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون بررسی لایحه حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات را ادامه می‌دهند.

مراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون برگزار می‌شود.

در جلسه سه‌شنبه این کمیسیون همچنین با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی جهت تعویق تاریخ حذف کنکور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در روز چهارشنبه از مراکز آموزشی و پژوهشی بین‌المللی در مناطق آزاد بازدید می‌کنند.


شنبه 88 آذر 14 , ساعت 2:30 عصر
نماینده مردم ساوجبلاغ:
دانشجویان تهدیدات دشمنان را در روز 16 آذر خنثی می‌کنند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویان تهدیدات دشمنان را در روز 16 آذر خنثی می‌کنند.


محمدحسین نژاد فلاح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ساوجبلاغ اظهار داشت: دانشجویان در روز 16 آذر اقتدار و علاقه خود را به کشور باردگر به همگان اثبات خواهند کرد و به دشمنان داخلی و خارجی خواهند فهماند که از آرمان‌های انقلاب بیش از گذشته حفظ و صیانت خواهند کرد.
وی ادامه داد: دشمنان هرچه تلاش کنند، نخواهند توانست مردم ایران به ویژه قشر جوان جامعه را از اهداف خود دور کنند.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای رسیدن به این انقلاب خون‌های بسیار زیادی را اهدا کرده‌ایم لذا دشمنان هرگز نخواهند توانست خون شهیدان انقلاب را پایمال کنند.
نژادفلاح تأکید کرد: ملت ایران تحت فرمان رهبری می‌توانند از آرما‌ن‌های انقلاب نگهداری کرده و با پافشاری و ایستادگی می‌توانند آرمان‌های انقلاب را برای همیشه حفظ کنند.
نماینده مردم ساوجبلاغ اظهار داشت: دشمنان انقلاب در تمام برهه‌ها با دسیسه‌های خود می‌خواستند نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند اما تاکنون باتوجه به اتحاد و یکپارچی ملت ایران موفق نشده‌اند و در هر زمان با شکست‌های بسیار بزرگی مواجه شده‌اند.
وی ادامه داد: دانشجویان در روز 16 آذر تمام معادلات دشمنان را بر هم خواهند زد و آنان را در رسیدن به اهداف شوم خود مأیوس می‌کنند.
نژادفلاح گفت: دشمنان برای رسیدن به اهداف خود سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را انجام داده‌اند که تصور می‌شود اگر این سرمایه‌گذاری‌های را در مسیر پیشرفت و توسعه کشورشان صرف می‌کردند موفق خواهند بود.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی تاکنون مورد هجمه بسیاری از کشورها بوده است و سردمداران آمریکا و اسرائیل با زور می‌خواستند اجازه ندهند که ایران مسیر پیشرفت و تعالی را طی کند، اما چیزی که امروز همه شاهد آن هستیم توسعه و پیشرفت و قدرتمند شدن ایران بوده و این همان چیزی بود که دشمنان ایران از آن هراس داشتند.
نماینده مردم ساوجبلاغ افزود: بر این اساس است که دانشجویان و مردم باید بیش از گذشته هوشیار باشند و تهدیدات دشمنان را به خودشان بازگردانند.


شنبه 88 آذر 14 , ساعت 1:48 عصر
محبی نیا:
استیضاحی‌به هیات‌رئیسه‌نرسیده است
جام جم آنلاین: عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تاکنون هیچ استیضاحی به هیئت رئیسه مجلس نرسیده است.

جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این سوال که شنیده شد عداه ای از نمایندگان تصمیم دارند تا علی اکبر محرابیان وزیر صنایع را استیضاح کنند، گفت: ما از این موضوع بی خبریم و تاکنون چیزی در این زمینه به هیات رئیسه مجلس نرسیده است.

برخی از منابع خبری اعلام کردند که تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون صنایع و معادن  تصمیم دارند تا وزیر صنایع و معادن را استیضاح کنند.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:7 عصر
با دستگیری2سارق‌حرفه‌ای
راز جنایت پس از 5سال فاش شد
جام جم آنلاین: راز یک جنایت پس از 5 سال با دستگیری 2 سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار فاش شد.

حسین اصغرزاده ، بازپرس ویژه قتل تهران با اشاره به این پرونده به «جام‌جم» گفت: در یکی از روزهای پاییز سال 83 راننده یک خودروی عبوری حوالی جاجرود با مشاهده تعدادی کلاغ که دور یک سیاهی تجمع کرده بودند، خودرو را متوقف کرد و از روی کنجکاوی خود را به محل تجمع کلاغ‌ها رساند و با دیدن جسد مرد جوانی که در این محل رها شده بود، سراسیمه موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش کرد.

با عزیمت ماموران به محل، موضوع به دادسرای جنایی گزارش و دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی و پیگیری و تحقیق درخصوص شناسایی هویت مقتول و رازگشایی از این جنایت آغاز شد.

با بررسی و تحقیقات مقدماتی در این زمینه معلوم شد مقتول با یک دستگاه خودرو که با آن مسافرکشی می‌کرده، از خانه خارج شده و پس از غیبت وی 3 روز پیش از کشف جسد، پرونده‌ای در این ارتباط در پلیس آگاهی تشکیل شده است.

جنایت برای سرقت خودرو

بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی گفت: تحقیقات بعدی نشان داد عامل یا عاملان جنایت پس از خارج کردن مقتول از خودرو، وی را به قتل رسانده و سپس با سرقت اسناد و مدارک و خودروی وی از محل متواری شده‌اند. با جمع‌بندی این اطلاعات، سرانجام پس از 5 سال ماموران گشت انتظامی با ظنین شدن به 2 سرنشین یک دستگاه خودرو در غرب تهران، آن را متوقف کرده و متوجه شدند این خودرو با پلاک جعلی تردد می‌کند؛ به طوری که در مرحله بعدی و با مشخص شدن مشخصات خودرو و استعلام از اداره راهنمایی و رانندگی معلوم شد این خودرو متعلق به مقتول است که 5 سال پیش جسد او در جاجرود کشف شده است.

اعتراف

با دستگیری 2 سرنشین خودرو، آنها ابتدا سعی در گمراه‌کردن مسیر تحقیقات داشتند اما در ادامه هر دو متهم با اعتراف به قتل مالک خودرو، گفتند؛ جوان مقتول را یکی دیگر از دوستانشانبه قتل رسانده است و آنها تنها شاهد جنایت بوده‌اند و هیچ نقشی در قتل نداشته‌اند.

متهمان در ادامه اعترافاتشان عنوان کردند؛ پس از کرایه خودروی مقتول به صورت دربستی با توجه به نقشه‌ای که برای سرقت خودرو داشتیم، راننده را به جاجرود کشاندیم و در این محل دیگر همدست ما به نام «ع» قصد داشت مرد راننده را در این محل رها کند که به یکباره راننده مقتول خطاب به «ع» (متهم فراری) گفت ، من تو را می‌شناسم و حتی با پدرت دوست هستم و نباید به دلیل این آشنایی خودروی مرا سرقت کنی که این اظهارات موجب شد تا «ع» به یکباره تصمیم به قتل وی بگیرد و در توجیه این اقدام عنوان کند که چون او من و پدرم را می‌شناسد، پس باید کشته شود. سپس با ضربات چاقو او را به قتل رساند و با انداختن جسد به بیابان، هر سه با سرقت مدارک و خودروی مقتول متواری شدیم.

بازپرس ویژه قتل تهران تصریح کرد: در پایان اعترافات هر دو متهم با صدور قرار قانونی برای ادامه تحقیقات در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفتند. در حال حاضر تلاش گسترده برای دستگیری سومین متهم فراری آغاز شده است.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:3 عصر
5 انگلیسی دستگیر شده آزاد شدند
جام جم آنلاین: دریابانی جزیره سیری از آزادی 5 انگلیسی که هفته گذشته در آبهای ایران بازداشت شده بودند خبر داد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی کل سپاه پاسداران، دریابانی جزیره سیری اعلام کرد؛ 5 انگلیسی که در پی ورود غیر قانونی یک شناور به آبهای جمهوری اسلامی ایران در محدوده جزیره سیری دستگیر شده بودند، ساعتی پیش آزاد شدند.

این دریابانی با اشاره به اظهارات سرنشینان این شناور مبنی بر ورود اشتباه به محدوده آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و بازجویی از 5 سرنشین انگلیسی شناور مشخص شد که ورود غیر قانونی آنان به اشتباه صورت پذیرفته است، لذا با اخذ تعهدات لازم تصمیم به آزادی بازداشت شدگان گرفته شد.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:3 عصر
رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد
واگذاری ایران‌خودرو وسایپا تاپایان سال
جام جم آنلاین: رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری دو غول صنعت خودروسازی ایران ( ایران خودرو و سایپا) تا پایان امسال خبر داد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفتگو با مهر از واگذاری ایران خودرو و سایپا تا پایان امسال بر اساس قانون بودجه سال 88 خبرداد و گفت: با توجه به این امر تاخیری در واگذاری این دو شرکت وجود ندارد و مهلت قانونی برای واگذاری آنها پایان امسال است.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین در مورد آیین نامه قیمت گذاری شرکت‌های دولتی نیز بیان کرد: آیین نامه قیمت گذاری به روزترین و جدیدترین آیین نامه در سطح بین المللی است و از روش‌های بسیار پیشرفته حسابداری، حسابرسی و مالی بهره گرفته است.

وی افزود: در این آیین نامه روشهای سودآوری، خالص دارایی ها، میانگین و روش‌های دیگری برای قیمت گذاری سهام شرکتهای دولتی که واگذار می شوند، پیش بینی شده است.

کردزنگنه با تاکید بر اینکه بر قیمت گذاری 275 شرکت دولتی که طی 4 سال گذشته واگذار شده اند، هیچگونه ایراد و اشکالی وارد نیست، تصریح کرد: بر این اساس، هیچ یک از شرکتها به دلیل قیمت گذاری ابطال نشده اند.

وی با تاکید بر واگذاری مدیریت بر اساس مالکیت سهام نیز گفت: تاکنون موردی مبنی بر اینکه سهام شرکتی واگذار شده ولی مدیریت آن واگذار نشده، وجود نداشته است.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 11:56 صبح

چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 11:56 صبح

ورود انگلیسی‌ها مشکوک است

شرح عکس : نیروی دریایی سپاه پاسداران چند روز پیش 5 تن از ملوانان انگلیسی را در آب‌های سرزمینی کشورمان دستگیر کردند. منابع انگلیسی هویت این افراد را بدین‌گونه اعلام کرده‌اند: «دیو بلومر، اولیور یانگ، اولی اسمیت، لوک پورتر و سام‌یوشر»

? وزارت خارجه انگلیس مدعی شد ملوانان چهارشنبه گذشته در حال قایقرانی از بحرین به سوی دبی بودند که به طور سهوی وارد آب‌های ایران شده و در خلیج‌فارس توقیف شدند
? سردار تنگسیری، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه: انگلیسی‌های متجاوز توسط این نیرو دستگیر شده‌اند و به محض رسانه‌ای شدن موضوع درباره آن اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد
? دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس: تحقیقات ایران درباره این حادثه کاری معقول است و انتظار داریم هرچه سریع‌تر مسئله حل و فصل شود
گزارش «ایران» از بازداشت 5 ملوان انگلیسی متجاوز به آب‌های ایران در خلیج‌فارس

? لندن در ادعایی تناقض‌آمیز می‌گوید اتباع انگلیس از مسیر مسابقه قایقرانی منحرف گشته‌اند اما آنان یک روز قبل از آغاز این رقابت وارد آب‌های ایران شده‌اند
? مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور: اگر اتباع انگلیسی با?قصد اخلال وارد مرزهای ایران شده باشند برخورد جدی با آنها خواهد شد

گروه سیاسی ـ «انگلیسی‌های متجاوز توسط نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند.»
دیروز فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در بندرعباس با بیان این جمله، نخستین مقام نظامی ایرانی لقب گرفت که موضوع بازداشت 5 تبعه انگلیسی را تأیید کرده است.
پیش از آن وزارت خارجه انگلیس با انتشار اسامی 5 تبعه این کشور از بازداشت آنها در روز چهارشنبه 4 آذرماه خبر داده بود. دستگاه دیپلماسی لندن مدعی شده بود که «اولی اسمیت، سم اوشر، اولیور یانگ، لوک پورتر و دیوید بلومر» «قایقران» بوده و به‌صورت سهوی وارد آب‌های ایران شده‌اند. با این وجود رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز در نشست خبری خود این خبر را رد و یا تأیید نکرد.
در این میان سردار علیرضا تنگسیری فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه با بیان این‌که موضوع دستگیری اتباع انگلیسی در خلیج فارس تاکنون رسانه‌ای نشده است به فارس گفت: به محض رسانه‌ای شدن موضوع در این باره اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که تحرکات در خلیج فارس کاملاً تحت‌نظر سپاه است، ادامه داد: اگر انگلیسی‌ها در خلیج فارس دستگیر شده‌اند، مطمئناً معلوم است که توسط چه نیرویی از کشور دستگیر شده‌اند. گفتنی است نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول تأمین امنیت خلیج فارس است. موضوع دستگیری اتباع انگلیس در حالی دیروز در صدر اخبار رسانه‌های لندن در ارتباط با ایران بود که دو سال پیش نیز 15 نظامی این کشور به‌صورت غیر‌قانونی وارد آب‌های جمهوری اسلامی شدند، ولی بعد با عذرخواهی‌های رسمی لندن از رأفت اسلامی برخوردار شده و آزاد شدند. همچنین سال 1383 نیز هشت نظامی انگلیس در آب‌های اروندرود بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند.
برخورد قاطع با 5 انگلیسی در صورت اثبات سوء‌نیت
مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور در این باره گفت: با توجه به اینکه در زمان حاضر اطلاعات مربوط به این قایقرانان در اختیار نیست، نمی توان این امر را تأیید کرد اما در هر حال دستگاه قضایی نوع برخورد با آنها را تعیین می کند. اسفندیار رحیم مشایی در حاشیه شانزدهمین همایش ملی بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران، افزود: سیاست های ایران در قبال سیاست?های جهان تعاملی و مثبت است.
وی با بیان آنکه‌ ایران در گذشته نیز شاهد چنین موضوعاتی بوده است‌، ‌ادامه داد:‌ همچنان که در گذشته نیز شاهد بودیم، اگر کسی در ایران مشمول چنین مشکلاتی می شد مربوط به ورود غیرقانونی به مرزها است.
رحیم مشایی تصریح کرد: در موارد مشابه دیگر بطور طبیعی نیروهای امنیتی و مرزی با این گونه موارد با حساسیت و دقت رفتار می‌کنند و در مواردی از این دست نیز اگر قصد اخلال باشد برخورد جدی با آنها خواهد شد. از سوی دیگر وزیر خارجه انگلیس با اعلام این مطلب که کشورش در رابطه با دستگیری پنج دریانورد انگلیسی از سوی ایران به دنبال مقابله با تهران نیست، افزود: این مسئله‌ای کاملاً کنسولی است.
دیوید میلیبند گفت: مطمئناً هیچ‌گونه رویارویی و مشاجره‌ای در کار نیست. وی گفت: تا آن‌جا که ما می‌دانیم با این افراد به خوبی رفتار می‌شود و این همان چیزی است که ما از کشوری مثل ایران انتظار داریم. وی افزود: این مسئله را که ایران در حال حاضر سرگرم تحقیق درباره این حادثه است، درک می‌کنیم؛ این کاری معقول است و انتظار داریم هر چه سریع‌تر مسئله حل و فصل شود. بیانیه وزارت خارجه انگلیس مدعی شده است: این ملوانان در حال قایقرانی از بحرین به سوی دبی بودند که قایق آنها در خلیج فارس توقیف شد.
تلاش انگلیسی‌ها برای اثبات بی‌گناهی پنج تبعه خود با تناقض‌هایی همراه بود. بی‌بی‌سی در این‌باره اعلام کرد: اتباع دستگیر شده در یک مسابقه قایقرانی شرکت کرده بودند که از بحرین به طول 360 میل دریایی روز 26 نوامبر (5 آذر) شروع شد و سه روز بعد در پایتخت عمان پایان یافت.
این در حالی است که بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس 5 تبعه لندن روز 25 نوامبر (4 آذر) یعنی یک روز قبل از آغاز مسابقه مورد ادعا وارد آب‌های ایران شده بودند. جالب تر این که محل دستگیری آنها فاصله بسیار زیادی از مسیر مسابقه قایقرانی داشته است. در این میان شیرین عبادی برنده جایزه به?اصطلاح صلح نوبل که به فرار مالیاتی متهم است، از این موضوع برای تخریب چهره جمهوری اسلامی بهره برده و در سخنانی با انگلیسی‌ها همدردی کرد و خواستار آزادی آنها شد.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 11:55 صبح
میزان بنزین زمستانی خودروها تا 48 ساعت آینده

? رویانیان: دولت برای کاستن 20 لیتر از سهمیه زمستانی بنزین خودروهای شخصی ظرف 48 ساعت آینده تصمیم نهایی می‌گیرد
? هرگونه تغییر در سهمیه و قیمت بنزین خودروها باید همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور انجام می‌شد

کاهش سهمیه بنزین در انتظار ابلاغ دولت
با توجه به استاندارد نبودن کیفیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های داخلی وزیر نفت متعهد شده است تا پایان سال 1390، 80 درصد گازوئیل تولید شده در پالایشگاه‌های داخلی دارای استاندارد یورو 4 باشند.سردار محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان این‌که هم اکنون کیفیت بنزین و گازوئیل تولید شده در پالایشگاه‌های داخلی استاندارد نیست، گفت:‌
رئیس جمهور دستور تأمین بنزین مورد نیاز تاکسی‌ها و وانت نیسان‌های عمومی ‌را صادر کرده است.وی با اشاره به این‌که هم اکنون میزان مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش قابل توجهی یافته است، تصریح کرد: در سال 85 سهم سی. ان. جی در سبد سوخت کشور کمتر از یک درصد بود در حالی که هم اکنون سهم این حامل انرژی در سبد سوختی به حدود 15 درصد افزایش یافته است.وی با اشاره به تشکیل ستادی در وزارت نفت به ریاست مسعود میرکاظمی‌ وزیر نفت برای ساماندهی ساخت و توسعه جایگاه سی. ان. جی، بیان کرد: قصد داریم بزودی ساخت جایگاه‌های سی. ان. جی را حتی در داخل تعمیرگاه‌ها و رستوران‌ها نیز توسعه دهیم.همچنین برپایه این گزارش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان این‌که برای کاهش سهمیه 20 لیتری بنزین خودروهای شخصی در دوره زمستانی در انتظار تصمیم نهایی دولت هستیم، گفت: پیش بینی می‌شود تا 48 ساعت آینده تصمیم نهایی در این باره گرفته شود.سردار محمد رویانیان در خصوص کاهش سهمیه بنزین دوره زمستانی خودروهای شخصی گفت: در حال حاضر این کاهش سهمیه در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی‌ و مدیریت مصرف سوخت به تصویب رسیده است اما برای ابلاغ و اجرای آن در انتظار تصمیم نهایی دولت هستیم.این مقام مسئول در دولت با اشاره به این‌که اصل کاهش سهمیه بنزین مردم مورد تأیید نیست، بیان کرد: معتقدم هرگونه تغییر در سهمیه و قیمت بنزین خودروها باید همزمان با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور
انجام می‌شد.



چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 11:54 صبح

احتمال تعطیل شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی پایتخت

گروه اجتماعی- حسن فرامرزی: اگر شهرداری تهران درخواست‌های شورای شهر برای جلوگیری از رفتارهای خودسرانه برخی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی تهران در گرفتن ودیعه و حق شارژهای غیرقانونی از رانندگان را بی‌پاسخ بگذارد، مطمئن باشید لغو فعالیت این شرکتها در دستور کار شورای شهر تهران قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایران» به فضای پیش از روی کار آمدن شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی تهران می‌پردازد و می‌گوید: سازمان تاکسیرانی شهر تهران تا سال 82 عملاً تنها نهاد ناظر و فعال در حوزه تاکسیرانی شهر بود که چتر نظارتی خود را بر تاکسی‌های تهران گسترانده بود و ماهیانه 2 هزار تومان به عنوان حق شارژ از راننده‌ها دریافت می‌کرد اما این مبالغ نمی توانست هزینه‌های نظارت بر فعالیت تاکسی ها را جبران کند، براین اساس و برمبنای سیاست‌های کلی نظام، شورای دوم شهر تهران تصمیم گرفت تاکسی‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند تا آن بعد نظارتی تقویت شود. از این رو دستورالعمل نحوه تأسیس این شرکتها در شورا به تصویب رسید اما متأسفانه شهرداری و سازمان تاکسیرانی تهران اعتنایی به این دستورالعمل نکردند و رأساً با ضوابطی جداگانه اقدام به تأسیس شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی کردند.
حمزه شکیب می‌افزاید: شورای شهر تهران زمانی از این تخلف شهرداری و سازمان تاکسیرانی مطلع شد که کار از کار گذشته بود و شورا عملاً با راه‌اندازی این شرکت‌ها جلوی عمل انجام شده قرار گرفته بود. ما همان زمان (سال85) مکرراً به مسئولان شهرداری تذکرات متعددی درباره اصلاح این رویه و پیروی از دستورالعمل مصوب شورا را دادیم اما به سادگی از کنار این تذکرات عبور کردند.
? تخلفات در شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی، میلیاردی است
وی در پاسخ به این سؤال که عمده‌ترین اشکالات و تخلفات شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی چه بود، می‌گوید: برخی متولیان و گردانندگان این شرکت‌ها مبالغ هنگفتی را با عنوان ودیعه و حق شارژ به شکل غیرقانونی از رانندگان می‌گیرند و با مجموع این مبالغ و تجمیع سرمایه‌ها دست به فعالیت‌های اقتصادی می‌زنند. شکیب می‌افزاید: در این شرکت‌ها از هر راننده به طور میانگین 200‌هزار تا یک‌میلیون‌تومان به عنوان ودیعه گرفته شده است که اگر این ودیعه‌ها را با تعداد تاکسی‌های هر شرکت – مثلاً 3 هزار تاکسی- در نظر بگیریم به یک مبلغ میلیاردی خواهیم رسید. بحث دیگر ما تخلف آشکار شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در گرفتن حق شارژهای غیرقانونی از رانندگان است. مطابق با مصوبه شورا و براساس برآوردها و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود، قرار شد این شرکت‌ها برای انجام وظایف نظارتی و اداری و خدماتی‌شان از هر راننده تاکسی 10 تا 15‌هزار‌تومان به عنوان حق شارژ ماهانه دریافت کنند اما متأسفانه اینجا هم تخلفات گسترده بوده، به طوری که در این مدت عملاً دو تا سه برابر این میزان از رانندگان گرفته شده است.
? این شرکت‌ها فقط هزینه تراشی کرده‌اند
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در ادامه هدف از تشکیل شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی را ساماندهی مطلوب تاکسی‌ها در تهران می‌داند و می‌گوید: شورای شهر تهران با خصوصی‌سازی در حوزه تاکسیرانی دنبال مردمی کردن و سپردن امور به فعالان و دلسوزان این بخش بود تا بعد نظارتی فعالیت‌ها افزایش یابد و شهروندان با آسودگی بیشتری از این ابزار حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما متأسفانه امروز با گذشت چند سال نه تنها آن بخش نظارتی پررنگ‌‌تر نشده است بلکه عملاً با مبالغ غیرقانونی که شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی از راننده‌ها دریافت کرده‌اند هزینه مدیریت تاکسیرانی افزایش یافته است بدون آنکه شاخص‌های کیفی در این حوزه تغییر محسوسی داشته باشد. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار ما از شهرداری تهران از زمان تشکیل شرکت های خصوصی تاکسیرانی بدون مصوبه شورا بازنگری در شیوه فعالیت این شرکت ها است، می‌گوید: مطابق با مباحثی که با حضور مسئولان سازمان تاکسیرانی تهران و شهرداری در شورای شهر دنبال شد قرار بر این بود که همه مبالغ غیرقانونی گرفته شده در قالب ودیعه یا حق شارژها به رانندگان عودت داده شود اما متأسفانه این موضوع هم مشمول مرور زمان شده است.
? ما هم به دنبال هویت سهامداران این شرکت‌ها هستیم
هویت سهامداران و مسئولان شرکت های خصوصی تاکسیرانی تهران مسئله‌ای است که بارها از سوی خبرنگاران حوزه شهری از مسئولان شهرداری و سازمان تاکسیرانی پرسیده شده اما این سؤال به پاسخ روشنی نرسیده است. به هر حال سرسختی و مصونیت این شرکت ها و مقاومت آنها در برابر مصوبه شورای شهر تهران و امتناع از بازگرداندن مبالغی که به صورت غیرقانونی از رانندگان تصاحب کرده‌اند. این ظن را تقویت می‌کند که آنها از سوی جریان خاصی حمایت می‌شوند. رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران در پاسخ به این موضوع می‌گوید: ما بارها این مطالبه را از مدیران شهرداری داشته‌ایم که با بهره گیری از توان نهاد بازرسی و به هر شیوه‌ای که مایل است و می‌خواهد درباره سهامداران و گردانندگان شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی تحقیق و تفحص کند و پاسخ این سؤال ما را بدهد که چرا این شرکت ها از قانون تمکین نمی‌کنند، اما این خواسته هم تاکنون به جایی نرسیده است. وی در پاسخ به سؤال «ایران» که شورای شهر تهران تا کی منتظر عکس‌العمل شهرداری تهران خواهد نشست، تصریح می‌کند: ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر شرکت های خصوصی تاکسیرانی نباشند قطعاً وضعیت ما بدتر از این نخواهد شد، حداقل فایده‌اش هم این است که دیگر میلیاردها پول بی‌زبان شهروندان ما صرف تأمین منافع این شرکت‌ها نخواهد شد، بنابراین اگر مجبور باشیم مطمئن باشید درباره لغو فعالیت این شرکت‌ها تصمیم خواهیم گرفت.
? یک ماه از وعده شهرداری گذشت
شمارشگرهایی که شهرداری تهران کنار پروژه‌هایش نصب می‌کند روزها پیش از افتتاح به صفر می‌رسند، گاهی حتی خاموش شدن فرصت به صفر رسیدن را به آنها نمی‌دهد، اما شمارشگرهایی که در وعده‌های مسئولان شهرداری روشن می‌شود رنگ و بوی کلمه می‌گیرد و لابه‌لای خبرها و حافظه‌ها می‌ماند، بنابراین هر روز می‌تواند با یک جست وجوی ساده به سطح برسد. هشتم مهرماه سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهرداری تهران وعده داده بود شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی که با مصوبات شورای شهر انطباق ندارند و فعالیت‌هایشان غیرقانونی است فقط یک ماه فرصت دارند نواقص و مشکلات خود را رفع کنند، شمارشگر زمان می‌گوید امروز یازدهم آذر است.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ